Hei,
Generelt er lokale myndigheter lite glade i spottere og kamera, men det kan av og til la seg gjøre å få til en ordning - det stedet jeg helst ville tatt meg en runde med kamera var i Luanda med en fantastisk blanding av nytt og gammelt, vestlig og russisk.
Så langt har jeg gått glipp av Sao Tome - skulle gjerne ha sett hva som står igjen av de maskinene som ble igjen etter flygningene til Biafra,
Som vanlig reisende er ikke den internasjonale flyplassen i Lagos verre enn andre i Afrika, lønner seg å bruke pass med mange stempler siden immigrasjon helst forsøker seg på noe muffens med "ferskinger". Bagasjeutlevering tar lang tid siden Nigerianere som har vært i Europa handler med seg for hele familien og de fleste flyene ankommer omtrent samtidig. Å komme seg fra utgangen til bussen og eskortebilene kan være noe overveldende - det kryr av folk som er interessert i å få deg med på en eller annen form for handel etc.
Utreise går greit bare man kommer seg gjennom sjekkpostene som skal hindre at man tar med seg noe ulovelig ut fra landet. Avgangshallen har et par kafeer og tax-free butikker som tar både Naira og Euro/dollars. Stort sett virker air-conditionen og folk er i stemning siden de er på vei ut fra Nigeria. Jeg tok ingen bilder der denne gangen av forskjellige årsaker, mest moderne wide-bodies fra store selskaper.
Bildene jeg har lagt ut er fra innenriksflyplassen som er en mer uformell den brukes til helikopter, charter og billigfly og er tatt ut gjennom døra på helikopteret vårt.
Port Harcourt (oppkalt etter Viscount Lewis Harcourt, British statesman and sexual predator i følge Wikipedia) har det bare vært mulig å fly til med mindre charterfly og helikoptere siden i høst. Sikkerhetssituasjonen der er nå så dårlig at oljeselskapene trekker ut familemedlemmer og personell som ikke er absolutt nødvendig.
Ex-pats (vestlige bosatt der) har en hjemmeside kalt http://www.oyibosonline.com/
-Oyibo er det nigerianske uttrykket for hviting.
Det blir luftet en del frustrasjon på den siden og ikke alle som skriver der har meninger som vil være politisk korrekte feks i SV, for oss som bare er i Nigeria for perioder av gangen gir den en god del nyttig informasjon. De har også en kontinuerlig oppdatert liste over hvor mange som til en hver tid er kidnappet.
Også mulighet å bestille diverse gaveartikler: http://www.cafepress.com/oyibosonline
Jeg vil ikke si noe om våre egne sikkerhetstiltak siden vi allerede har hatt to runder med kidnappinger og hva vi gjør nå for å beskytte oss skal ikke ut på åpent forum.
Et nytt problem som er offentlig kjent er at fillipinske myndigheter nå nekter sine borgere å reise til Nigeria og det er mange av dem blant sjøfolkene på norske fartøy.
Flyplassen i Port Harcourt ble stengt av det lokale luftfartstilsynet før ICAO skulle inspisere, den første kontraktøren måtte trekke seg ut av landet etter kidnappinger av nøkkelpersonell. Når flyplassen blir åpnet igjen - de sier april, men ikke hvilket år.
Vi har brukt den flyplassen til mannskapsbytte tidligere, flyr inn om morgenen, skytler folk fram og tilbake i løpet av dagen med helikopter og avtroppende drar hjem med kveldsflyet.
Nedenstående er hentet fra en nigeriansk avis høsten 2006, de har en overraskende fri presse som ikke er redd for å kritisere myndighetene, blant annet kåret de landets turistminister (tidligere luftfartsminister) til den mest udugelige og arrogante personen i landets øverste organer - en tittel jeg tror henger høyt.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Director General of Nigerian Civil Aviation Authority (NCAA), Harold Demuren, yesterday announced the closure of Port-Harcourt International Airport.
The development was in the interest of the safety of the travelling public ,he said.
Demuren told aviation reporters in Lagos that the Federal Government has released funds for the total rehabilitation of the 20-year-old airport.
He said the total rehabilitation would cover the runway, airfield lighting and perimeter fencing. It is expected to be completed by December this year.
Alternatively, the NCAA boss announced that the three major international airlines flying into the airport (Lufthansa, Air France and Afrijet) had been directed to make use of either the Owerri or Calabar airport. Other domestic airlines using smaller aircraft, Demuren added, could use Osubi airstrip in Delta State in the meantime.
"We have been looking at various ways to avoid this situation (closure), because Port-Harcourt is very crucial to the economy of Nigeria. I have no choice but to shut down the airport at this stage. In the interest of safety, that is the only way to go now. I have discussed with the Federal Airports Authority of Nigeria (FAAN) and Nigerian Airspace Management Agency (NAMA), and we have all agreed that, that is the best thing to do at this stage," he said.
He added that virtually, the airport had been used to daylight operations, disclosing that he had several meetings with both foreign and domestic airlines on how to ameliorate the suffering of the travelling public consequent upon the closure.
"We are just waiting for the rainy season to end before the contractor, Julius Berger, moves to site. Already they have started stockpiling at the airport. We are sorry about the inconvenience to the travelling public", he regretted.
Safety could not be compromised in the circumstances, he reasoned, maintaining that the dangerous incidents witnessed at the airport last year could not be allowed to recur.
An unusual encounter between an aircraft and animals at the Port-Harcourt Airport in the early hours of July 6, 2005, it would be recalled, finally exposed the insecurity at the airport. Seven cattle invaded the runway and were crushed by an Air France Airbus 330, which flew in from Paris with 250 passengers. It ran into them at about 4.30 a.m. No passenger or crew member was injured, but the incident led to the closure of the airport and the cancellation of Air France’s flight AF 875 to Paris.
During the closure of the airport, flights by domestic and foreign airlines were cancelled, disrupting the main air link to the oil wells in the Niger Delta, where several foreign oil workers are employed. The airport further came to limelight on December 10, 2005, when Sosoliso flight 1145 crashed there, killing 107 people on board.
The aircraft with 110 people on board was heading from Abuja to Port-Harcourt when it crashed and burst into flames at the threshold of the airport Runway 21 at 2.08 p.m.
No fewer than 50 students of Loyola Jesuit Catholic College in Abuja, who were returning home to spend the vacation with their parents, perished in the crash.
At least, seven children of three families were involved as well as a suspected couple.
Also dead in the crash was Pastor Bimbo Odukoya of the Fountain of Life Church, Lagos. She was said to have died on her way to the hospital after being rescued from the crash.
The second son of former police spokesman, DCP Chris Olakpe, also died in the crash. Four foreigners, who attended a workshop in Abuja, were also among the dead.
Three persons who survived the fatal crash were Mrs. Bunmi Amusan, Nkechi Okwuchi and Dr. Priscilla Aligba, a youth corps member.
The Port-Harcourt International Airport is the busiest in the country, after Lagos and Abuja, in that order.