• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Coast Air til flyhistorisk forum

mach.86

ScanFlyer Blue
Det er trist, men et faktum at Coast Air fra nå av blir å finne på flyhistorisk forum. Haugesund Lufthavn åpnet 8 april 1975. Asbjørn Utne var allrede igang med "Coast Aero Center", og dagen etter startet Jon Furdal med investorer "Nordsjøfly". Senere kom "Haugaland Flyklubb", "Norving" og til slutt "Haugaland Seilflyklubb". Nå er det bare sistnevnte igjen. Om noen år vil Coast Air bli som de andre, i våres minner, eller som dukker opp i form av "relics", som bilder, tidtabeller etc. Et trist faktum for luftfartsnorge. :cry:
 
Jeg synes også dette var trist og leit. Kjenner flere flotte mennesker som jobbet i dette selskapet, som turte å satse der andre lot være. Muligens dette ble spikeren i kista til slutt. De klarte ihvertfall å etablere ruten HAU - CPH som WIF nå snuser seriøst på, så alt kan jo ikke ha vært bomskudd....

Espen
 
Jeg regnet vel med det Ole. Snakket litt med lufthavnsjefen på Karmøy i går og håper det går bra for alle parter! Lykke til :-)

Espen
 
Ja jeg kan ikke se annet enn at dette er spikeren i kassa. Uten rik onkel, er det vanskelig å drive flyselskap i Noreg. Seglem har vart generøs i mange år, men skjønner at han til slutt sier stopp. Det var jaggu en fin gjeng som jobbet der. Som en stor familie....
 
LN-FAP_Twin_Otter.jpg

Og her er den Twin Otteren de fløy med mellom 1991 og 1996 - og slik så den ut på sommeren 1992.
 
Det var på forskjellige ruter og blant annet Dagali var en av destinasjonene man fløy på med Twin Otteren tidlig på 1990-tallet. En slektning fløy med dem mellom FBU og HAU om bord i Twin Otteren og da var det mellomlanding på Dagali. Mer om dette har jeg hjemme - det står blant annet en del i Luftfarten på Haugalandet fra 1914 til 2004 (Sverre Utne Reitan). Kanskje raider66 kommer meg i forkjøpet (jeg vet han har boken)?
 
Det var på forskjellige ruter og blant annet Dagali var en av destinasjonene man fløy på med Twin Otteren tidlig på 1990-tallet. En slektning fløy med dem mellom FBU og HAU om bord i Twin Otteren og da var det mellomlanding på Dagali. Mer om dette har jeg hjemme - det står blant annet en del i Luftfarten på Haugalandet fra 1914 til 2004 (Sverre Utne Reitan). Kanskje raider66 kommer meg i forkjøpet (jeg vet han har boken)?

Skal sjekke litt i boken og se om jeg finner noe. For øvrig fløy BX også en del charter med Twin Otterne. Vet at bl.a Ham-Kam fløy med dem til/fra Vestlandet ifm fotballkamper. Da med utreise fra GEN og ikke Hamar/Stafsberg.

Espen
 
Det står ikke så ventet relativt mye om Coast Aero Center og Coast Air i boken til Sverre, men dessverre intet spesikfikt om hvilket flymateriell som ble benyttet på de forskjellige rutene. Men FBU, Dagali, Fagernes og HAU var iallefall destinasjoner slk Kurt er inne på.

For øvrig ble LN-FAL (299) "Valdresflya" registrert til Coast Aero Center 21.04.1987. Overtatt av Coast Air 21.10.1988. Slettet fra norsk luftfartøyregister 28.07.1994.
LN-FAP (371) ble registrert til Vestfly AS 24.01.1992 operert for Coast Air. 19.05.1992 ble flyet overført til K/S Vestfly AS fortsatt operert av Coast Air. Flyet ble slettet fra luftfartøysregisteret 26.01.1996. Dette i følge bibelen til Kay Hagby.
 
Back
Top