• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Coast Air Stord-Gdansk

AirbusTrond

ScanFlyer Mile High Club
Coast Air åpner ny rute mellom Stord og Gdansk

Som et ledd i å øke inntektene, har Coast Air besluttet å åpne en ny rute mellom Stord og den polske, kulturrike, byen Gdansk, fra og med den 20. november. Bakgrunn for en ny direkterute er behovet for polsk arbeidskraft til Stord, Sunnhordland og deler av Haugesundregionen.
Basert på den informasjon selskapet har fått fra markedet, har Coast Air besluttet å fly Stord Lufthavn – Lech Walesa Airport på tirsdager og onsdager. Avgang fra Stord blir kl 10:10 og fra Gdansk kl 13:50.

http://newsroom.cision.com/default.aspx?id=186
 
Aker Stord har jo et høyt aktivitetsnivå og mange polske gjestearbeidere, så om de velger å bruke denne ruta, så kan den være liv laga :)
 
Rart at Aker ikke satser på egen rute med Atlantic Airlines, men er kanskje fortsatt uvilje mot flytypen kombinert med Stord?
 
Atlantic fløy HAU-GDN tirsdager og onsdager for bl.a. Aker inntil nå nylig, men etter de trakk seg ut, øyner vell BX muligheten fra SRP.
 
Blir ruten subsidiert av næringslivet? Eller er det bare Coast sin risiko?
 
Atlantic fløy HAU-GDN tirsdager og onsdager for bl.a. Aker inntil nå nylig, men etter de trakk seg ut, øyner vell BX muligheten fra SRP.


Det har nok noe med trafikkgrunnlaget å gjøre. Atlantic Airways maskinene ble for store i forhold til behovet.
 
Spennende! Det er utrolig hvilket tilbud vi har fått mellom Norge og Polen nå. For kun få år siden var tilbudet så å si ikke-eksisterende. Dette gjør at vi nå har følgende tilbud mellom Norge og Polen:

Oslo-Gardermoen:
- Warszawa (Norwegian, LOT)
- Gdansk (Norwegian, SAS)
- Szczecin (Norwegian) (flyttes til Rygge)
- Krakow (Norwegian)

Oslo-Rygge:
- Warszawa (Norwegian)
- Szczecin (Norwegian)

Sandefjord-Torp:
- Warszawa (Wizz Air)
- Gdansk (Wizz Air)
- Katowice (Wizz Air)
- Poznan (Wizz Air)

Bergen-Flesland:
- Warszawa (Norwegian)

Stavanger-Sola:
- Warszawa (Norwegian)

Stord:
- Gdansk (Coast Air)
 
Last edited:
Rart at Aker ikke satser på egen rute med Atlantic Airlines, men er kanskje fortsatt uvilje mot flytypen kombinert med Stord?

Først og fremst er navnet på selskapet Atlantic Airways! :angry:

Etter flyulykken på Stord har de stoppet alle flyvninger derifra og flyttet dem til Haugesund.

Trafikkgrunnlaget i Norge blir mindre og mindre for Atlantic siden de hadde kontrakter med Aker Stord og ifm Snøhvit-utbyggingen. Snøhvit er i drift og det betyr at behovet for arbeidere i Hammerfest er mindre. Men Atlantic håper at de får nye kontrakter i Norge i fremtiden. Får se ...

De har også betjent Stord-Gdansk i en stund, men flyet er vel litt for stort ift antall passasjerer på ruta.
 
Spennende! Det er utrolig hvilket tilbud vi har fått mellom Norge og Polen nå. For kun få år siden var tilbudet så å si ikke-eksisterende. Dette gjør at vi nå har følgende tilbud mellom Norge og Polen:

Oslo-Gardermoen:
- Warszawa (Norwegian, LOT)
- Gdansk (Norwegian, SAS)
- Szczecin (Norwegian) (flyttes til Rygge)
- Krakow (Norwegian)

Oslo-Rygge:
- Warszawa (Norwegian)
- Szczecin (Norwegian)

Sandefjord-Torp:
- Warszawa (Wizz Air)
- Gdansk (Wizz Air)
- Katowice (Wizz Air)
- Poznan (Wizz Air)

Bergen-Flesland:
- Warszawa (Norwegian)

Stavanger-Sola:
- Warszawa (Norwegian)

Stord:
- Gdansk (Coast Air)

I et dagblad jeg har lest at noe flyveselskap vil åpne direkt-rute til Vigra fra Polen (ukjent lufthavn). Vet dere mer hvilket selskap eller hvorfra?

Hilsen fra Warszawa
 
Spennende! Det er utrolig hvilket tilbud vi har fått mellom Norge og Polen nå. For kun få år siden var tilbudet så å si ikke-eksisterende. Dette gjør at vi nå har følgende tilbud mellom Norge og Polen:

Oslo-Gardermoen:
- Warszawa (Norwegian, LOT)
- Gdansk (Norwegian, SAS)
- Szczecin (Norwegian) (flyttes til Rygge)
- Krakow (Norwegian)

Oslo-Rygge:
- Warszawa (Norwegian)
- Szczecin (Norwegian)

Sandefjord-Torp:
- Warszawa (Wizz Air)
- Gdansk (Wizz Air)
- Katowice (Wizz Air)
- Poznan (Wizz Air)

Bergen-Flesland:
- Warszawa (Norwegian)

Stavanger-Sola:
- Warszawa (Norwegian)

Stord:
- Gdansk (Coast Air)


Pirk pirk, siden du har tatt med frentidige ruter, har du glemt SAS' kommende ruter fra OSL til Kraków. Hvilke flere kan vi forvente oss til Polen? OSL-Wroklaw (Norwegian), TRF-Wroklaw (Wizzair) Kanskje.
 
Wrocław-Torp tror jeg ikke med W!ZZ, kanskje med FR eller DY til Gardermoen. Łódź har ingen forbindelse med Norge. Jeg tenker ogsa om Ryanair og Haugesund fra enten Gdańsk eller Szczecin, hvis Gdańsk-Stord blir populaer.

Og denne AES...
 
Back
Top