CO vil ha Air marshalls overalt

Jeg skjønner hva du mener, Egil, men det flyttes en del viktige prinsipielle grensesteiner ved å innføre væpnede vakter. Det var det jeg forsøkte å antyde! :wink

Jeg "elsker" folk som gjør det som må være på grensen tull full ansvarsfraskrivelse og knapt nok har noen ide om hva "positive verification" er:

Statssekretær Steinulf Tungesvik (Sp) i Samferdselsdepartementet spørres ut av Aftenposten i artikkelen:

- Vil dere ta kontakt med amerikanske myndigheter for å forsikre dere om at de overholder dette?

- Det ser vi ikke grunn til. Vi er komfortabel med at de er gjort fullstendig klar over det norske regelverket.

-A

Men nå vil ikke den norske stasjonssjefen til CO snakke med pressen.. Henviser til Danmark og UK men der kommer ikke Aftenposten i kontakt med noen...

Så lenge våpnet ikke forlater 757`n - så ser jeg ikke dette som noe stort problem...

Og Aftenposten har intervjuet charterturister som kommer fra Spania hva de synes om dette!

"Familien Langesund kom i går hjem fra en etterlengtet sommerferie i Spania og Portugal.

- Jeg er særdeles skeptisk til våpen på flyene, og ville ikke likt å vite at det kunne være bevæpnede vakter om bord på flyet, sier Margrethe Langesund, som legger til at hun generelt er USA-kritisk"

Hva med å spørre folk som flyr til USA istedet for folk som kanskje aldri har flydd dit?
Burde ikke være noen problem å finne reisende på vei til eller fra USA på en hvilken som helst dag på Gardermoen. Slett arbeid av Aftenposten!

Originally posted by ph-ndr

Jeg "elsker" folk som gjør det som må være på grensen tull full ansvarsfraskrivelse og knapt nok har noen ide om hva "positive verification" er:

Statssekretær Steinulf Tungesvik (Sp) i Samferdselsdepartementet spørres ut av Aftenposten i artikkelen:

- Vil dere ta kontakt med amerikanske myndigheter for å forsikre dere om at de overholder dette?

- Det ser vi ikke grunn til. Vi er komfortabel med at de er gjort fullstendig klar over det norske regelverket.

-A

Tenk om det hadde vært slik i trafikken gutter! Myndighetene/politiet uttaler "vi er komfortable med at folk ser skiltene med fartsgrenser, og ser ingen grunn til å kontrollere at folk overholder disse"

I følge Continentals Skandinavia-direktør, Charles Crowder, når han blir spurt om det norske våpenforbudet:

- Vil dere respektere norsk lov?
- Vi er et USA-basert flyselskap som må følge regler og forskrifter som amerikanske myndigheter pålegger oss. Spørsmål må rettes til Transportation Security Administration eller den amerikanske ambassaden i Norge, sier Crowder, som ikke vil gi noen ytterligere kommentar.

Mer hos Aftenposten.

Denne historien begynner å bli full av tause folk, mengder av "doubletalk" og det virker som om flere av folkene som har vært spurt ut så langt er en del av et verdensomspennende nettverk som er distributør for et universalt produkt som heter "crapola".

-A

Originally posted by DY Tech

Og Aftenposten har intervjuet charterturister som kommer fra Spania hva de synes om dette!

"Familien Langesund kom i går hjem fra en etterlengtet sommerferie i Spania og Portugal.

- Jeg er særdeles skeptisk til våpen på flyene, og ville ikke likt å vite at det kunne være bevæpnede vakter om bord på flyet, sier Margrethe Langesund, som legger til at hun generelt er USA-kritisk"

Hva med å spørre folk som flyr til USA istedet for folk som kanskje aldri har flydd dit?
Burde ikke være noen problem å finne reisende på vei til eller fra USA på en hvilken som helst dag på Gardermoen. Slett arbeid av Aftenposten!

Journalisten fant kanskje ikke noen med "riktige" meninger blandt de som skulle reise til USA, så de måtte ty til charterturister? :lol:

Langeland: Continental må følge norsk lov

SVs Hallgeir Langeland ber UD fortelle USA at norsk lov gjelder for Continental Airlines i Norge.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=125501

Saken er tydligvis ikke over...

Skjønner ikke helt problemet med å ha disse karene ombord, bortsett fra hva mange FT medlemmer poengterer: De stikker av med de beste setene på flyet. Som vi alle vet, har jo CO kun 16 BF seter på 757en, med en FAM ombord blir det kun 15...

For the record, FAM reiser over atlantern rimelig ofte og de er enkel å få øye på. De sitter vanligvis på 8B på 777en til UA, (jeg bruker å sitte på 8A) Har hatt en FAM ved siden av meg 2 ganger, en gang rundt påske i år, en gang i fjor sommer. Så det skulle ikke forbause meg at de er i Oslo av og til også.

Igjen, ser ikke problemet, skulle en situasjon oppstå, kan en FAM redde livet til alle passasjerene.

Folk hater byråkrati her i Norge, men når det kommer til USA, så er det vel viktig å følge reglene :P

Vel, så langt taler jo ikke statistikkene til FAM's fordel...

0 kapringer avverget, og 1 passasjer henrettet...:rolleyes:

Hva regler og byråkrati gjelder, så kan man heller se det slik:

Hvis europeiske selskaper må rette seg etter amerikanske regler i usa, så er det også rett og rimelig at amerikanske selskaper må rette seg etter europeiske regler i europa, og norske regler i norge, eller hva?

Hvis Norge har forbudt våpen på kommersielle fly i Norge, så får Continental rette seg etter det, eller holde seg vekk...

Continental må gjerne følge amerikansk lov i sine fly, men det betyr ikke at de er fritatt Norsk lov når de er i Norge..

Originally posted by KennethGS

Vel, så langt taler jo ikke statistikkene til FAM's fordel...

0 kapringer avverget, og 1 passasjer henrettet...:rolleyes:

Hva regler og byråkrati gjelder, så kan man heller se det slik:

Hvis europeiske selskaper må rette seg etter amerikanske regler i usa, så er det også rett og rimelig at amerikanske selskaper må rette seg etter europeiske regler i europa, og norske regler i norge, eller hva?

Hvis Norge har forbudt våpen på kommersielle fly i Norge, så får Continental rette seg etter det, eller holde seg vekk...

Continental må gjerne følge amerikansk lov i sine fly, men det betyr ikke at de er fritatt Norsk lov når de er i Norge..

Ja, det er jo synd at det ikke har vært flere flykapringer i USA siden 2001...

Dessverre vet man aldri når gærne fundamentalister slår til. FAM er en god ide og det hever sikkerheten.

Skulle bare mangle at vi også her kan gi dispensasjon for å legge tilrette for sikkerheten, slik de gjør i Sverige

Originally posted by Tommy777
Ja, det er jo synd at det ikke har vært flere flykapringer i USA siden 2001...

Det får være dine ord...

Dessverre vet man aldri når gærne fundamentalister slår til. FAM er en god ide og det hever sikkerheten.

Jeg kan ikke se hvordan det gagner sikkerheten å ta med skytevåpen i kabinen. Har man ingen våpen ombord, så er det ingen våpen som kan misbrukes. Når det er så lett å plukke ut FAMs fra vanlige passasjerer så er det bare et tidsspørsmål før noen vil prøve å avvæpne en FAM og plutselig være i besittelse av en pistol ombord i et fly.

Skulle bare mangle at vi også her kan gi dispensasjon for å legge tilrette for sikkerheten, slik de gjør i Sverige

Nei fysj... La amerikanerene holde paranoiaen sin for seg selv. Vi trenger ikke være med på leken mer enn vi allerede er.
Noen får snart sette ned foten for amerikansk hysteri, og Norge må gjerne være den første...

Boende i det paranoide er jeg langt paa vei enig med Kenneth, USA driver i store med "Hollywood" sikkerhet......selv sitter jeg 2 ganger daglig paa en ferge med 2000+ passasjerer, og vi passerer store container skip omtrent paa vaer eneste seiling, og selv om alle vet hva en terrorist gjeng kan gjoere med containere.....saa har denne Administrasjonen brukt mere midler paa sikre havnene i Wyoming enn i noen av havnebyene paa kystene...:angry: :angry:

Naa som det naermer seg valg igjen, gaar merkelig terrorist trusslen opp....og en starter heksejakt paa journalister og forskere.....mens Tor Terrorist lett kan kjoere sin Catering bil ut paa flyplassene....:angry:

Et spill for galleriet. Man vil gi intrykk av sikkerhet. Men det går fint å stå på flyplassen med våpen, for eksempel en Bazooka type, og plaffe ned et fullt fly mens det står på bakken. No problem.
Neglfiler var en tid forbudt. Mens man gjerne kunne gå i taxfree butikken, kjøpe ei glassflaske med vin for å slå denne i to. Og vipps, så har man et våpen du kan kutte halsen på enhver person i en fei. Det var ingen problem, men neilsaksen... nei den var farlig gitt.

Marshalls ombord eller ei. Dette handler like mye om prinsipper om at amerikanere må følge norsk lov på norsk jord. Og det gjør de ikke. Og det handler også like mye om våre myndigheters villighet til å se gjennom fingrene på lovbrudd, så lenge det er amerikanere som begår disse.

IMM

Det er klart at du ikke klarer å sikre alle, fergen du henviser til, T-banestasjoner på Manhattan, El i Chicago etc etc, men at man ikke har mulighet til å sikre alle til enhver tid er det vel ingen løsning å kutte NED på sikkerheten?
Da kan man jo like gjerne si "vi klarer ikke å avverge terroristene derfor slutter vi å screene folk på flyplassen"

Dog er jeg enig at FAM burde reise mye mer diskret. Jeg mener FAM er en god ide, ihvertfall til USA velger en ny president og at forholdet til resten av verden forhåpentligvis går tilbake til mere normale tilstander.

Men å sette ned fotenmot USA for en slik idiotisk filleting som dette er bare tull

Dette blir bare politikk

Det finnes faktisk svaert gode muligheter til aa sikre Containere, og pengene finnes, men saa lenge Bush Admninistrasjonen tror at Wyomings Havner er stoerre risk (og det er svaert faa containere som blir skipet dit) enn New York/New Jersey's havner...eller Long Beach...er det veldig vanskelig aa ta dem alvorlig....:angry:

Back