CityJet søker konkursbskyttelse

Ludde

ScanFlyer Silver
CityJet søker konkursbskyttelse

Cityjet i Irlänsk Chapter 11

At the High Court on Friday, Mr Justice Garrett Simons said he was satisfied to appoint experienced insolvency practitioner Kieran Wallace of KPMG as interim examiner to CityJet.

The judge said while the company was insolvent and unable to pay its debts as they fall due, he accepted evidence from an independent expert that the airline has a reasonable prospect of survival if certain steps are taken.

https://www.independent.ie/business...to-dublin-based-airline-cityjet-39136339.html
 
Re: CitiJet søker konkursbskyttelse

Antar at ymse klausuler i wetlease avtale nå gjør at man her null inntekter?
 
Re: CityJet søker konkursbskyttelse

Slik jeg forstår det er deres svenske og danske selskap nå slå konkurs, mens deres danske fortsatt lever videre. Enn så lenge


https://luftfart.nu/cityjet-i-sverige-og-finland-er-gaaet-konkurs/

Man styrde Sverige fra Finland ekonomiskt men eftersom man inte kan permittera på normalt sätt i Sverige så var detta för stor börda för Cityjet.

Ser ut som stödet som Danska staten gett Cityjet a/s och SAS stöd håller den delen vid liv för att fortsätta, men säkert med en mindre flotta.
 
Re: CityJet søker konkursbskyttelse

Takk for forklaringen.

Så da er det det tredje svenske selskapet som slås konkurs pga deres dårlige permisjonsregler
 
Re: CityJet søker konkursbskyttelse

Takk for forklaringen.

Så da er det det tredje svenske selskapet som slås konkurs pga deres dårlige permisjonsregler


Som alltid, tråkigt för de anställda, men att kalla korttidspermitteringsreglerna i Sverige för dåliga vet jag inte. Är själv permitterad och jobbar 60 %, men får ändå 94% av lönen. Egentligen rätt så bra tänker jag. I alla fall för arbetstagaren.
 
Re: CityJet søker konkursbskyttelse

Som alltid, tråkigt för de anställda, men att kalla korttidspermitteringsreglerna i Sverige för dåliga vet jag inte. Är själv permitterad och jobbar 60 %, men får ändå 94% av lönen. Egentligen rätt så bra tänker jag. I alla fall för arbetstagaren.

Ja, den svenske ordningen er bra for arbeidstageren, men ikke like bra for arbeidsgiveren. I Norge, så etter en kort karantene periode, så blir arbeidsgiver kvitt 100% av lønnskostnaden ved full permitering. Flyselskapene trenger desperat å kunne cash flow på kort tid
 
Re: CityJet søker konkursbskyttelse

Ja, den svenske ordningen er bra for arbeidstageren, men ikke like bra for arbeidsgiveren. I Norge, så etter en kort karantene periode, så blir arbeidsgiver kvitt 100% av lønnskostnaden ved full permitering. Flyselskapene trenger desperat å kunne cash flow på kort tid

Finns det något lönetak i Norge? I Sverige är gränsen satt till 44 000 sek i månaden. Lön över det ersätter inte staten vilket verkar rimligt. Det hade lätt kunnat bli väldigt kostsamt annars.
 
Re: CityJet søker konkursbskyttelse

Finns det något lönetak i Norge? I Sverige är gränsen satt till 44 000 sek i månaden. Lön över det ersätter inte staten vilket verkar rimligt. Det hade lätt kunnat bli väldigt kostsamt annars.

I Norge er det 6G 599148kr I årslønn som er maksbeløp
 
Re: CityJet søker konkursbskyttelse

Finns det något lönetak i Norge? I Sverige är gränsen satt till 44 000 sek i månaden. Lön över det ersätter inte staten vilket verkar rimligt. Det hade lätt kunnat bli väldigt kostsamt annars.

I Norge er det 6G 599148kr I årslønn som er maksbeløp

Men det er en forskjell på ordningene. I Sverige så betaler vel staten bedriften opp til 44.000 SEK i måneden (og er vel heller ikke hele beløpet?) mens den ansatte fortsatt er ansatt. Mens i Norge så går den ansatte i praksis over på dagpenger/arbeidsledighetstrygd som i praksis er max utbetalt noe unnder 400.000 NOK i året. Samtidig er jo også den ansatte fristilt fra bedriften

Merk at dette gjelder fulltidstillinger og ved 100% permisjon
 
Re: CityJet søker konkursbskyttelse

Men det er en forskjell på ordningene. I Sverige så betaler vel staten bedriften opp til 44.000 SEK i måneden (og er vel heller ikke hele beløpet?) mens den ansatte fortsatt er ansatt. Mens i Norge så går den ansatte i praksis over på dagpenger/arbeidsledighetstrygd som i praksis er max utbetalt noe unnder 400.000 NOK i året. Samtidig er jo også den ansatte fristilt fra bedriften

Merk at dette gjelder fulltidstillinger og ved 100% permisjon

Utbetalt er en del lavere enn dette. Normalt er maksimalt brutto dagpenger litt over 360k, koronaregler gjør at dette økes til ca 420 000. Trekk fra skatt så havner man vanligvis på utbetalt et sted mellom 300 og350 000
 
Re: CityJet søker konkursbskyttelse

Men det er en forskjell på ordningene. I Sverige så betaler vel staten bedriften opp til 44.000 SEK i måneden (og er vel heller ikke hele beløpet?) mens den ansatte fortsatt er ansatt. Mens i Norge så går den ansatte i praksis over på dagpenger/arbeidsledighetstrygd som i praksis er max utbetalt noe unnder 400.000 NOK i året. Samtidig er jo også den ansatte fristilt fra bedriften

Merk at dette gjelder fulltidstillinger og ved 100% permisjon

Precis, 44 000 är maxbeloppet som stödet baserar sig på men staten ersätter arbetsgivaren endast upp till 60% av detta belopp (80% fr.o.m. 1 juni). I praktiken har arbetsgivaren kvar ca 47% av personalkostnaden även vid korttidspermittering.
 
Re: CityJet søker konkursbskyttelse

Cityjet er jo såvidt i gang å fly igjen, men ser ut som endel av rekonstruksjonen så legges basene i Dublin, Stockholm og Helsinki ned, mens basen i København opprettholdes.

Pilotene i Dublin er selvsagt ikke fornøyd med å miste jobben så de protesterer, da det kun er de med CRJ sertifikat som har blitt tilbudt å flytte til CPH, mens resten er oppsagt

https://check-in.dk/cityjet-piloter-i-protest-mod-baselukning/

En del af afskedigelserne vil finde sted på CityJets base i Dublin, som formentlig vil blive lukket, da der ifølge selskabet ikke længere er wetlease-opgaver til flyene på basen i den irske hovedstad, hvor selskabet også har hovedkontor.

Flere andre af selskabets baser i Europa skal også lukkes, mens basen i Københavns Lufthavn, hvorfra hovedparten af CityJets skandinaviske produktion for SAS udgår, vil blive bibeholdt, da CityJet fortsat skal flyve for det skandinaviske selskab.

Antallet af Bombardier CRJ900-fly i beskæftigelse for SAS skal dog reduceres fra 21 til 15, og baserne i Stockholm og Finland nedlægges.
 
Re: CityJet søker konkursbskyttelse

En eventuell godkjenning av CityJets rekonstruksjonsplan skal etter planen godkjennes av retten i Irland i morgen, onsdag
 
Re: CityJet søker konkursbskyttelse

En eventuell godkjenning av CityJets rekonstruksjonsplan skal etter planen godkjennes av retten i Irland i morgen, onsdag

Den siste som opponerade sig var Irlänska toll och skatteverket Revenue, men nå er de med.
 
Re: CityJet søker konkursbskyttelse

Ser ut som kreditorene her må ta store tap, og de kun får igjen mellom 1,25% og 15% av de CityJet skylder dem. Gjelder alt fra tidligere piloter, danske flyplasser og andre leverandører
 
Back
Top