City Airline vil til Stavanger

MartinL

ScanFlyer Dusty
Ser ut som at selskapet fra Gøteborg vil åpne "air Stavanger".
Welcome Air har etter min mening til nå holdt godt ut på ruten og markeds potensialet burde være til stede.

Svenske City Airline vil starte flyvninger fra Stavanger lufthavn. En delegasjon fra det gøteborgbaserte flyselskapet var tirsdag på Sola for å presentere planene om er flyrute mellom den svenske vestkystbyen og den norske oljehovedstaden.

http://boarding.no/art.asp?id=35754
 
City Airline fløy tidligere på BGO, men det holdt ikke så lenge. Men, om jeg ikke husker helt feil fra mine network-dager, var det en on annen passasjer som fløy Vestlandet-GOT via OSL. Stavanger-området er vel hele tiden i beit for ingeniører (eller hva Ole Johan?), og i Göteborgsområdet er det vel en og annen ingeniør eller annen fagarbider som er ute etter ny jobb skulle en tro.
 
Dette er vel samme opplegg som "Air Oslo" fra Rygge (sic!). Meget spent på om noe av dette blir en realitet...
 
City Airline fløy tidligere på BGO, men det holdt ikke så lenge. Men, om jeg ikke husker helt feil fra mine network-dager, var det en on annen passasjer som fløy Vestlandet-GOT via OSL. Stavanger-området er vel hele tiden i beit for ingeniører (eller hva Ole Johan?), og i Göteborgsområdet er det vel en og annen ingeniør eller annen fagarbider som er ute etter ny jobb skulle en tro.

Stemmer det CK. Ruten kan fort bli lønsom for City Airline i tilegg til Welcome Air.
Nå som Trollhattan har flere overflødige og høyt kvalifiserte ingeniører bilindustrien kan det tenkes at disse får muligheter i vår region innen servicenæringen til oljeselskapene.
Mange vil benytte seg av å pendle slik tilfellet er fra andre steder også idag.
Det er allerede flere svenske ingeniører innen vår bransje i ingeniørselskapene østpå. I prosjektet vårt har vi 3 svenske kvinnelige ingeniører som er dyktige og gir et friskt innslag blant manlige kolleger.
DAT lever jo blant annet godt på folk som pendler fra Esbjerg og Billund regionen til SVG og BGO ojleindustrien.
 
Er denne ruten virkelig lønnsom for Welcome Air da? Jeg føler meg i alle fall sikker på at det ikke vil være lønnsomt for to mindre flyselskaper uten connections til andre byer, å fly på denne ruten.
 
Det skal jo litt mer til enn 3 kvinnelige ingeniører (eller 3000 ingeniører av begge kjønn for den del) til å gjøre en slik rute lønnsom. Mange har prøvd med div ruter fra KRS-SVG-BGO til GOT, men det har vært for tynt grunnlag.

Fra jylland til SVG/BGO er det så vidt nok pax til nisjeoperatører, men det er også mye p.g.a. danske rederier som har skifte av sjømenn i BGO, anlegg på Mongstad etc hvor danske entreprenører er sterkt inne, jyder som skal til de danske fjorder, samt at Danmark tross alt har en oljeindustri som Sverige ikke har.

Men en kan jo alltids prøve...
 
Det skal jo litt mer til enn 3 kvinnelige ingeniører (eller 3000 ingeniører av begge kjønn for den del) til å gjøre en slik rute lønnsom. Mange har prøvd med div ruter fra KRS-SVG-BGO til GOT, men det har vært for tynt grunnlag.

Fra jylland til SVG/BGO er det så vidt nok pax til nisjeoperatører, men det er også mye p.g.a. danske rederier som har skifte av sjømenn i BGO, anlegg på Mongstad etc hvor danske entreprenører er sterkt inne, jyder som skal til de danske fjorder, samt at Danmark tross alt har en oljeindustri som Sverige ikke har.

Men en kan jo alltids prøve...

Joda, dette har du helt rett i , mitt innlegg var kun svar på deler av CK sitt sitt innlegg i tråden over.
En rute må selvfølgeligg ha bredt grunnlag for å være lønsom utover oljeindustrien's behov.
 
Back
Top