Cimber Sterling starter CPH-TLV

• Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date

PP

ScanFlyer Gold
Cimber Sterling drager nu på nye eventyr og åbner deres første rute uden for Europa - fra 1. november flyves der 3x ugentlig til Tel Aviv fra CPH med 737-700 (mandag, onsdag, fredag).

Cimber Sterling åbner rute til Mellemøsten

Det betyder samtidig at CPH får dækket et betydeligt hul i deres rutekort.

Et frisk pust, men jeg tvivler kraftig på de fylde en 737 3x ugenligt
til den destination.

Et frisk pust, men jeg tvivler kraftig på de fylde en 737 3x ugenligt
til den destination.

Rent faktisk er TLV nr. 5 på listen over uservicerede ruter fra CPH med ca. 45.000 pax om året. Det er formentlig en bid af denne kage som Cimber er ude efter og skal de have en chance for at tiltrække business trafik er 3x ugentlig et absolut minimum.

Cash flow ruter..... De er nødt til at åbne nye ruter for at få denne flow af penge...Selskabets økonomi er jo ikke verdens bedste
Hilsen
Ole

Hvis Cimber Sterling greier å støvsuge opp alle så blir det relativt bra kabinfaktor på 97,5%, men å oppnå en markedsandel på 100% er vel å tro på julenissen.

Hvis Cimber Sterling greier å støvsuge opp alle så blir det relativt bra kabinfaktor på 97,5%, men å oppnå en markedsandel på 100% er vel å tro på julenissen.

Men nu kunne det jo tænkes at en ny direkte rute også skabte mere trafik - det er da ihvertfald set før ;)

Det skal så lige bemærkes at 45.000 er one-way - dvs. fra CPH til TLV. Så lad os formode at der er nogenlunde samme tal som rejser den anden vej og vi har en total volume på 90.000 pax årligt...

Fløy med SAS til Tel Aviv i 1996 med MD-83. Husker det var mye pax ombord. Når avsluttet SAS denne ruten?

Muligens jeg har fulgt dårlig med i timen, men hvordan går det med Cimber Sterling nå? Gikk det ikke ganske dårlig for en tid tilbake?

Hmm. Det lureste Cimber Sterling kan gjøre ved å starte opp typiske ruter til Tel Aviv er å ha en slags feeder rute til CPH. De vil sikkert ikke kunne klare å fyllle opp flyene kun fra CPH. Må ha pax fra Norge, Sverige, Jylland, evt andre plasser i Europa for å lykkes med den ruten.

Dessuten er det veldig få som snakker om å reise til Israel på ferie i det hele tatt. Ikke så populært å reise dit.

I fra Sola ser vi at det er populært. Hva andre enn indremisjonen syns om det, er en annen sak :colgate:

Jeg skal ikke kunne gøre mig klog på om denne rute bliver bæredygtig, eller om vi vil se den lukke ned i løbet af få måneder.
Israel var jo et populært feriemål før i tiden, men det satte terrorisme og vestbredskonflikten en effektiv stopper for. Da trafikken ud af CPH var på sit største fløj både SAS og El Al med daglig 747 på CPH-TLV, så trafikken har været der en gang. Vi kommer ganske naturligt aldrig tilbage til de tider, men der er ingen tvivl om at TLV kan blive en daglig dest ud af CPH, specielt hvis der kan herske ro i de kommende år.

Rent faktisk er international turisme ind til TLV kraftigt stigende for tiden, så umiddelbart er dette ikke helt tosset set af Cimber, om man kan få skandinaviske rejsende med på bølgen. Som business destination skal jeg ikke kunne udtale mig om hvor stort potentialet er, men den noget uambitiøse plan med 3 x ugentlig lægger jo heller ikke ligefrem op til at det er business segmentet man satser på.

Fløy med SAS til Tel Aviv i 1996 med MD-83. Husker det var mye pax ombord. Når avsluttet SAS denne ruten?

Etter 9/11 ville ikke SAS ha crewet liggende i TLV, så maskinen fortsatte tom til LCA, (CPH-TLV-LCA) hvor det var nightstop. Neste dag gikk maskinen tom LCA-TLV, hentet pax, og gikk så TLV-CPH. Dette ble en meget kostbar operasjon, og ruten ble nedlagt. Husker ikke nøyaktig når det var, men i løpet av 2001/2002 en gang.

Spennende satsning fra Cimber. Får håpe for Cimber's del at denne ruten bringer cash i kassa. Ellers håper jeg på direkterute Skandinavia - Beirut, en meget spennende destinasjon.

Last edited:
Tel Aviv var frem til umiddelbart efter årtusindskiftet en ganske stor destination fra CPH, hvorefter både SAS og El Al i efteråret 2001 nedlagde ruten. På dette tidspunkt fløj SAS dagligt med MD83 og El Al 3x ugentlig med 757 hovedsageligt – men ofte om sommeren med 777 eller 747. I tillæg var der i sommerperioden flere ugentlig charterflyvninger mellem CPH og TLV.

Tiderne har ændret sig, men Tel Aviv er stadig en destination med ganske stort potentiale fra CPH (Skandinavien), men det kræver det rette setup i forhold til feed m.v og det er jeg ikke sikker på Cimber har, men det må tiden vise. I mine øjne var dette mere en rute som burde være interessant for SAS med A321.

Ellers håper jeg på direkterute Skandinavia - Beirut, en meget spennende destinasjon.

Det har vi jo allerede i form af Middle East Airlines der flyver CPH-BEY- godt nok seasonal og udelukkende møntet på VFR trafik.

On-off har der dog gået rygter om at MEA planlægger at gøre ruten helårlig med 3-4 ugentlig flyvninger med A320. Indtil videre er det ikke sket, men denne sommer flyver MEA ruten 3x ugentlig med A330 (visse uger 4x ugentligt), så i højsæsonen er der nok volume.

CPH-TLV er en smart trekk av Cimber. Dette rute er covered av en bilateral avtale, dvs kapasitet og priser er kontrollert. En bevist steg bort fra sloss-kampen med FR i BLL og DY, EZY og andre i CPH. Jeg har ogsa Damascus pa lista, dersom det gjelder sterke ethnic markeds...

Om det likevel holder for a fa 737-ops til a ga i pluss, har jeg sterke tviler pa...

Jeg har ogsa Damascus pa lista, dersom det gjelder sterke ethnic markeds...

Jeg tror Cimber skal overlade dette marked til Syrian Air - men en anden mulighed er Amman som pt. er userviceret fra CPH. Men det kan være Royal Jordanian kommer dem i forkøbet ;)

Back