Cimber søger investorer

  • Thread starter Thread starter Jan
  • Start date Start date
Re: Cimber søger investorer

Desperate trekk?

Cimber Sterling senker prisen for nye aksjonærer og dobler aksjeantallet, samtidig som tegningsperioden forlenges.

Antall aksjer fordobles fra 13.75 millioner til 27,5 millioner, mens kursen reduseres fra opprinnelig 20-24 danske kroner til 10-13 kroner per aksje. Samtidig forlenges tegningsprioden med to dager - til den 27. november.

http://boarding.no/art.asp?id=39247
 
Re: Cimber søger investorer

Desperate trekk?

Cimber Sterling senker prisen for nye aksjonærer og dobler aksjeantallet, samtidig som tegningsperioden forlenges.



http://boarding.no/art.asp?id=39247


Ikke desperate træk, men nødvendig hvis børsnoteringen
skal gennemføres.
Mere uddybende materiale her:
Det er de store investorer, der er skyld i, at luftfartselskabet Cimber Sterling må halvere udbudsprisen på aktierne til sin forestående børsnotering
.

http://epn.dk/brancher/transport/luft/article1896177.ece
 
Re: Cimber søger investorer

Når det først begynner å gå utforbakke, så baler det på seg. I kveld melder Jyllandsposten av flere større reisebyråer har sluttet å selge billetter til Cimber Sterling grunnet konkursfare. Det er forsikringsselskapene som har bedt dem om det. De ser nå konkursfaren som så stor at de ikke vil ta risikoen med å dekke utgiftene til fortapte billetter.


http://epn.dk/brancher/transport/luft/article1897795.ece
 
Re: Cimber søger investorer

Når det først begynner å gå utforbakke, så baler det på seg. I kveld melder Jyllandsposten av flere større reisebyråer har sluttet å selge billetter til Cimber Sterling grunnet konkursfare. Det er forsikringsselskapene som har bedt dem om det. De ser nå konkursfaren som så stor at de ikke vil ta risikoen med å dekke utgiftene til fortapte billetter.


http://epn.dk/brancher/transport/luft/article1897795.ece

Hvor lenge tørr kredittkortselskapene være med på leken? Da er det bare et tidsspørsmål er jeg redd.
 
Re: Cimber søger investorer

Og når hvermansen finner ut at reisebyråene ikke bestiller, da bestiller vel ikke førstnevnte heller. Farlig spiral...
 
Re: Cimber søger investorer

Det er ganske utrolig at de greier å sette seg i en slik situasjon bare litt over et år siden NB gikk over ende. De må jo ha sett NBs fall på nært hold; lærte de ingenting av det? I stedet gikk de og gjorde akkurat de samme feilene som NB gjorde. I tillegg kjøpte de vel deler av konkursboet utrolig nok? Og bestemte seg for å nedprioritere kundegruppene som faktisk var lønnssomme for dem.
 
Re: Cimber søger investorer

Det er ganske utrolig at de greier å sette seg i en slik situasjon bare litt over et år siden NB gikk over ende. De må jo ha sett NBs fall på nært hold; lærte de ingenting av det? I stedet gikk de og gjorde akkurat de samme feilene som NB gjorde. I tillegg kjøpte de vel deler av konkursboet utrolig nok? Og bestemte seg for å nedprioritere kundegruppene som faktisk var lønnssomme for dem.

De købte NB's AOC og kundedatabse for 8 mill Dkk, dette er der ikke
noget utrolig i faktisk ret logisk når man nu har taget en beslutning
om at ekspandere !

Personligt tror jeg rejsebureauerne overdriver her, netop pga.
den gamle NB konkurs, som skrevet i en anden post,
dette er en ond spiral for QI !
 
Re: Cimber søger investorer

QI afviser billetproblemer

"Det fremstilles som om, at alle rejsebureauer springer fra, men der er tale om, at to svenske rejsebureauer har problemer med det her. Men det har ikke den store betydning, da de kun udgør 1,5 pct. af vores omsætning," siger adm. direktør Jørgen Nielsen til borsen.dk.


http://borsen.dk/transport/nyhed/170970/
 
Re: Cimber søger investorer

Det kan godt være Cimber at siger det kun er 1,5 procent af omsætningen, men i praksis er det heller ikke så relevant.

Det som er katastrofalt for Cimber i denne sag er at alle danske medier idag skriver om det - og at der bliver skabt en stor usikkerhed hos kunderne, som igen får dem til enten at vælge andre flyselskaber eller at vente med at bestille deres flybilletter til sommerferien.

På dem måde bliver det en selvopfyldende profeti, som kan knække Cimber på meget kort tid. I Cimbers situation er det vel yderst vigtigt at få nogle penge i kassen for sommerruterne allerede nu, så de har likvider at arbejde med, hvilket kan blive ualmindeligt svært efter en så massiv presseomtale af problemet.

Personlig synes jeg det vil være et stort tab for dansk luftfart at miste Cimber, men desværre peger pilen nok i den retning lige nu. Og det kan de kun takke sig selv for - og en ekstrem dårlig ledelse, der har taget yderst dumdristige og uigennemtænke beslutninger ifm. introduktion på LCC markedet. Det var dumt og kan vise sig at tage livet af et ellers godt og vellidt flyselskab. Desværre.

Synd for Cimbers dygtige personale at de skal risikere at miste deres job pga. en uduelig ledelse, der ikke ville fokusere på kerneforretningen.
 
Re: Cimber søger investorer

Det kan godt være Cimber at siger det kun er 1,5 procent af omsætningen, men i praksis er det heller ikke så relevant.

Det som er katastrofalt for Cimber i denne sag er at alle danske medier idag skriver om det - og at der bliver skabt en stor usikkerhed hos kunderne, som igen får dem til enten at vælge andre flyselskaber eller at vente med at bestille deres flybilletter til sommerferien.

På dem måde bliver det en selvopfyldende profeti, som kan knække Cimber på meget kort tid. I Cimbers situation er det vel yderst vigtigt at få nogle penge i kassen for sommerruterne allerede nu, så de har likvider at arbejde med, hvilket kan blive ualmindeligt svært efter en så massiv presseomtale af problemet.

Personlig synes jeg det vil være et stort tab for dansk luftfart at miste Cimber, men desværre peger pilen nok i den retning lige nu. Og det kan de kun takke sig selv for - og en ekstrem dårlig ledelse, der har taget yderst dumdristige og uigennemtænke beslutninger ifm. introduktion på LCC markedet. Det var dumt og kan vise sig at tage livet af et ellers godt og vellidt flyselskab. Desværre.

Synd for Cimbers dygtige personale at de skal risikere at miste deres job pga. en uduelig ledelse, der ikke ville fokusere på kerneforretningen.
Her fik du lige præcis forklaret hvorfor det er så slemt for QI at der skrives i medierne om deres beværligheder
Hilsen
Ole
 
Re: Cimber søger investorer

Og her pressemeddelelsen fra Cimber:

MÅ IKKE OFFENTLIGGØRES ELLER DISTRIBUERES I USA, CANADA, AUSTRALIEN
ELLER JAPAN

Selskabsmeddelelse nr. 6/2009
25. november 2009


Cimber Sterling afviser nedgang i omsætningen

Det fremgår af pressen i dag, at enkelte rejseudbydere er stoppet med at sælge Cimber
Sterlings billetter.

I den anledning skal Cimber Sterling Group A/S understrege følgende:

 Det er udelukkende svenskejede rejseudbydere, der midlertidigt ikke udbyder
ferierejser, men fortsat forretningsrejser med Cimber Sterling.
 Den samlede omsætning fra disse bureauer udgør på årlig basis omkring 25
millioner kroner svarende til under 1½ pct. af Cimber Sterlings omsætning.
 Alle danske erhvervsrejsebureauer og turoperatører sælger Cimber Sterlings
billetter.
 Cimber Sterling har ikke registreret nogen nedgang i salget af billetter siden
offentliggørelsen af børsprospektet.

På den baggrund opretholder Cimber Sterling forventningerne til regnskabsåret 2009/10,
som senest beskrevet i børsprospektet af 12. november 2009.

”At enkelte svenske udbydere midlertidigt ikke udbyder ferierejser, er beklageligt, men
Cimber Sterlings omsætning fra disse bureauer udgør omkring 25 millioner om året. Det
midlertidige stop af salget får derfor ingen betydning for CImber Sterlings forretning og
forventninger til regnskabsåret 2009/10,” siger administrerende direktør Jørgen Nielsen,
Cimber Sterling.



N.E. Nielsen Jørgen Nielsen
Bestyrelsesformand President og CEO
 
Re: Cimber søger investorer

Naja, dette er jo en ganske frekk melding som Cimber sender ut til marked.

Pa förste omgang lyder 1,5% ikke mye, men dersom man betenker at flesteparten bookes direkte over Internet, sa blir dette 1,5% en relevant del av de restende bookinger. Tenk deg 70% internet sales, sa stiller disse 2 alrede for 5% av det tradisjonelle business (som er ofte high-yield andelen).

Det er bare begynnelsen av en prosess hvor flere reisebyraer vil stoppe a selge Cimber. Ingen har lyst a baere en annens regning til slutt.

Det hva virkelig provoserer er at Management ikke bryr seg en mili-sekund om sine ansatte. De har jo en ansvar for dem. Istedenfor gjör de bare en ting riktig og med full innsats: A före Cimber Sterling til skifteretten.

Synd for mange fine ansatte i Cimber. Jeg selv har flöyet en god del ganger med dem da de flöy for LH. De ansatte hadde alltid en smil i ansikt og det ble alltig jöy a fly med dem, selv om ATR42/72 i disse arene ble ikke det mest ettertrakted equipment.

Utifra dette perspektiv, med dette oppföring som vi ser na fra ledelsen, sa MA Cimber Sterling forsvinne og forhapenligvis vil en andre aktör plukke opp CRJ/ATR flygninger og gi mange av de ansatte en ny og trygg hjem.
 
Re: Cimber søger investorer

Utifra dette perspektiv, med dette oppföring som vi ser na fra ledelsen, sa MA Cimber Sterling forsvinne og forhapenligvis vil en andre aktör plukke opp CRJ/ATR flygninger og gi mange av de ansatte en ny og trygg hjem.
KUnne godt se, at EZ overtog ATR/CRJ operationen - og dermed skabe inhouse feed for BA til CPH - det vil (hvis EZ opretholdt deres nuværende niveau) give et markant servicelift på dansk inderigs.
 
Re: Cimber søger investorer

Såvidt jeg er orienteret, så er det Travellink og Rejsefeber, der ikke sælger QI - dvs. det er udelukkende online salg. Derfor er procentdelen nok meget reelt de 1,5 procent. Travelstart sælger fortsat QI, men kan ikke konkurssikre kunderne, hvorfor det altså er kundernes eget ansvar.

Men helt enig i at det nok bare er starten på en bølge vi ser her. Og uanset så har det stor indvirkening på kunderne tryghed omkring at bestille hos QI.
 
Re: Cimber søger investorer

KUnne godt se, at EZ overtog ATR/CRJ operationen - og dermed skabe inhouse feed for BA til CPH - det vil (hvis EZ opretholdt deres nuværende niveau) give et markant servicelift på dansk inderigs.

EZ kunne uden tvivl være en udemærket operatør af ATR/CRJ, men jeg har svært ved at se fordelen i BA-feed til CPH. Eneste BA-destination her er LON, som jyderne så hurtigere ville kunne komme til med FR fra BLL eller AAR eller DY fra AAL.

Skal man videre ud i verden med BA, så taler vi om min. 2 stop, hvilket nok ikke er attraktivt for særligt mange, hvis turen kan gøre via CPH, AMS eller FRA med kun et stop.

Personligt så jeg hellere at SAS vågnede op og tog chancen for at få sig reetableret i Jylland og trafikkerede min. BLL med f.eks. CRJ. Alternativt også KRP, men mon ikke KRP dør sammen med Cimber - jeg er ret sikker på DY også trækker sig her, hvis QI ikke længere eksisterer. Der ville dog fint være basis for nogle CRJ-afgange til KRP også, hvis DY er væk.

Alternativt kunne være DAT, som kunne overtage ATR/CRJ operationen. Måske endda bare ATR - for QI har vel i virkeligheden ikke haft den store success med CRJ.
 
Re: Cimber søger investorer

Kan noen fortelle meg hvorfor i alle dager Cimber tok opp i seg Sterling-navnet? Det var jo til slutt selve assosiasjonen på dårlig drevet LCC og konkurs? På meg virker Cimber-ledelsen å ha gjort en hver feil det siste knappe året.
 
Re: Cimber søger investorer

De har skaffet seg 5 737'er. Får de fylt disse, til bra pris?
Det er en kjent sak blant mange i bransjen at de har hatt en del problemer med sine CRJ200.

Hadde i dag gleden av å fly med de fra OSL til BLL i deres CRJ, og det var nesten fullt hus ombord, og alt gikk smertefritt, med landing on schedule. Produktet virker bra.
Jeg håper de klarer seg.

T-H
 
Back
Top