Cimber Air - hvilken vei går det?

Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Pga. Skyways rygterne stiger Cimber aktierne nu helt vildt 52% up !!
Det udviker sig helt uforudsigligt lige nu !

Aktiemarkedet lader fredag morgen til at fokusere mest på udsigterne til et ukainsk/svensk opkøb.

I hvert fald stiger Cimber-aktien kraftigt på fondsbørsen fra morgenstunden.

Efter godt en halv times handel ligger den klokken 9.35 således til en stigning på på 52 pct. i kurs 2,20 kr.

http://epn.dk/brancher/transport/luft/article2444851.ece

Det virker noget mærkeligt at Spies kommer med sådan en udmelding. Det er vel ikke mange billetter de bestiller hos QI, da Spies primært er charter og derfor er deres beslutning ganske ubetydelig for både Spies og QI.

At de vælger at gå i medierne med sådan en udtalelse, der skaber usikkerhed hos investorer og alle andre af QI's kunder virker mærkeligt og på mig som om de har en anden skjult dagsorden.

De to rejsebureauer der hidtil har udtalt at de vil stoppe salget af QI billetter - er begge bureauer, der sælger et yderst begrænset antal billetter og derfor har det reelt ikke nogen større betydning.

Den usikkerhed det skaber i markedet, hos kunderne og i medierne er dog langt mere alvorligt for QI - og kan let betyde deres snarlige død.

Netop af den grund burde både Spies og Profil (som kun har stoppet salget for non-IATA-agenter) holde sig for gode til at gå ud offentligt med sådanne udmeldinger.

Jeg er helt enig med FlyHi. Jeg synes det er direkte usmageligt af Spies. Måske har de en bagtanke med at ville lokke kunder til deres egen butik, hvor de sælger Spies Storbyferie.

Eftersom Cimber og de fleste andre flyselskaber (minus DY), der opererer fra Danmark overholder loven, og tilbyder konkursforsikring, så forstår jeg ærligt talt ikke den udbredte skepsis. Jeg er med på, at hvis QI (eller andre) skulle gå konkurs, så får man kun økonomisk kompensation, og ikke en ny rejse (som givetvis vil koste mere på det tidspunt, hvor man så atter skal booke).
Konkursforsikringen gælder i øvrigt kun privatrejser, og ikke erhvervsrejser.

Pga. Skyways rygterne stiger Cimber aktierne nu helt vildt 52% up !!
Det udviker sig helt uforudsigligt lige nu !

http://epn.dk/brancher/transport/luft/article2444851.ece
Og hvis så forhandlingerne om et nyt Skyways falder sammen, vil aktien igen falde..
Inderst inde er der vel ingen af os, der ønsker en QI kollaps.
Desværre er det vel lidt selvforskyldt at QI er havnet i den situation de er, og overlever de kommer der helt sikkert til at ske ændringer...
Hvordan SAS har det med at det kan blive Skyways som kommer til at flyve for SAS (tænker på CRJ ops ) ved jeg ikke noget som helst om.
Men lad os nu holde hestene og se hvorledes vinden blæser...Det er jo klart at QI ønsker disse forhandlinger overstået hurtigst muligt, så de også ved hvor de står...det bliver et par spændende dage eller uger der kommer

Hilsen Ole

Hvis man antager, at Skyways og Cimber Sterling går sammen, hvad vil det så betyde for SAS's samarbejde med Cimber Sterling? Lyder som om de vil skabe en reel konkurrent.

Lars

Hvis man antager, at Skyways og Cimber Sterling går sammen, hvad vil det så betyde for SAS's samarbejde med Cimber Sterling? Lyder som om de vil skabe en reel konkurrent.

Lars
Tror at codeshare aftaler opsiges, og ligeledes at leje aftalerne om Crew og fly til og fra SAS opsiges....mine personlige gæt, skal jeg lige tilføje

Hilsen Ole

Lars

Det er vel ikke mere en reel konkurrent end DY er.
Jeg kan heller ikke se hvorfor SK ikke fortsat skulle kunne samarbejde i et vist omfang, i hvert fald på den korte bane. Hvordan skulle SK i øvrigt kunne skaffe erstatningsfly til CRJ200-ruterne sådan fra den ene dag til den næste?
Men kunne QI have et incitament for ikke at ville samarbejde med SK?

Jeg kan heller ikke se, at parterne skulle kunne have en pointe i ikke at samarbejde på feed til/fra i hvert fald KRP, RNN og SGD, men måske på AAR og AAL?

Cimber-Skyways eller May be Flybe?
Det bliver interessant hvad det ender med.

Ifølge kilder i luftfartsbranchen udvikler forhandlingerne mellem Skyways og Cimber Sterling sig positivt. Forhandlingerne har taget så meget fart, at en aftale kan ventes indenfor få uger, vurderes det.

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=47917

Kilder i luftfartsbranchen afslører, at Europas største regionale flyselskab Flybe også er en af de potentielle industrielle investorer, som det finansielt pressede flyselskab Cimber Sterling har ført forhandlinger med.

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=47879

Det bliver lidt af en flådesammensætning, såfremt det bliver
Cimber Skyways !

:drunk:

Et fremtidens Cimber Skyways vil kunne operere i alt 48 fly, som dog i første omgang vil være fordelt på mange forskellige typer og versioner. Der vil således være tale om Boeing 737-700(6), MD87 (3), ATR72 (6), ATR42 (3), Embraer ERJ135 (2), Embraer 145 (5), Fokker F50 (10), Bombardier CRJ200 (11) samt to ATR72-fly, som Skyways p.t. har indlejet fra danske Danish Air Transport.

Last edited:

Ref. flåteoversikten over: Vil det evt. sammenslåtte selskapet ha kapital/mulighet til å rasjonalisere flyflåten? Det koster jo litt å bryte leasingavtaler, og leasingratene og krav om garantier blir vel ikke fordelaktige for et flyselskap som ikke kan vise til brukbare tall? Noen som har en formening om dette? Det var jo litt av et sammensurium, bare å slenge på en Airbus så har de dekket det meste.

Det spörs hvilke fly du vil avlaste.

Leie-marked for 737NG er sa robuste for tida, at det skulle ikke vaere en stor problem a kvitte seg med disse alrede til hösten.

Det er jo ingen vits a bare sla alt sammen under Skyways navn. Man ma rasjonalisere og kutte dette hva forarsaker de tap som Cimber hadde.

Man kan bare hape at de lander en deal för selskap har spist opp den siste liten likviditaet...

Burde vel egentlig ikke bli det lenger, men forundres likevel igjen og igjen over villigheten til å gå inn med fersk kapital i flybransjen..

Dette er ikke frisk kapital i normal forstand. GEM avtalen er av typen : "vi skrur dere aksjonærer skikkelig, men gir dere en råtten hyssing å henge håpet deres i" .

Storaksjonær Carsten Ree var tydligvis forbannet på Generalforsamlingen i dag :

"Storaktionær Karsten Ree er dog ikke imponeret:

Cimber Sterling er havnet i et blodrødt hav af ulykkeligheder. Min fornemmelse er at jeg ikke kender de rigtige informationer i Cimber," siger Ree, der sidder på 11 pct. af aktierne.

"GEM aftalen er så indviklet at jeg ikke tror at nogle af de tilstedeværende forstår den," siger Karsten Ree på generalforsamlingen.

http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/208993/cimber-formand_ser_risiko_ved_ny_pengekanal.html

Styreformannen forklaring av GEM avtalen finner du på linken nede. Den avtalen er det nok ikke mange som forstår helt. Men det er enkelt å forstå at nåværene aksjonærer vil bli rumpekjørt.

http://investor.cimber.dk/releasedetail.cfm?ReleaseID=583531

GEM avtalen kan ikke sees på annet som et desperat forsøk på å redde firmaet. Det gode er at det gir Cimber litt mer tid på å finne andre investorer som vil komme med ekte ny frisk egenkapital. Er det liv er det håp ....

Efterhånden som detaljer i denne GEM aftale kommer for dagen, ja så tror jeg, at
det vil vise sig at det er minimalt hvad der ændres.
på kort sigt tilføres Cimber noget ny kapital, men allerede nu siges det jo at det ikke
er nok,,,så jeg er enig med Sydbank i at Cimber som det kendes idag, ikke vil være det samme Cimber om max 6 måneder.
Hlsen Ole

Vel, de far litt tid pluss at de kanskje har na nok kapital a kvitte seg med 737-ops. Det er ikke flyene som er problemet, men heller at man - dersom man legger ned med kort varsel - er tvunget a overföre de paberörte pax til andre operatörer, og disse tar seg selvsagt god betalt for dette.

Men dersom man holder ut til vinter-sesongen, sa er det langt enklere a lukke salg for 737 ruter og avhende den store bremse-kloss som nesten dreper heile selskap.

Uansett, med eller uten 737-ops vil QI fa en ny eier i fremtida. Det bare spörs pa hvilked mate den nye eier kjöper. Direkte eller ut av en konkurs-bo...

Back