• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Chevron nozzels

Var det ikke slike på enkelte eldre fly også?
Om enn ikke like effektive som dagens, eller helt samme designen. Men samme prinsippet.
 
Var det ikke slike på enkelte eldre fly også?
Om enn ikke like effektive som dagens, eller helt samme designen. Men samme prinsippet.

Jeg kan ikke komme på noen, hvis ikke det er såkalte "mixing lobes" du tenker på. Slike finnes jo på svært mange fly, både gamle (707, DC8 etc) og ikke fullt så gamle (MD80 og F100/F70 innvendig hvis jeg ikke tar feil).
Men prinsippet skulle vel være noenlunde det samme, selvom sagtenner primært jevner ut differanseområdet mellom core air/fan air/external, og mixere blander core- og fan air i motorer med lav bypass ratio, og blander exhaust air med utvendig luft i straight jets som JT3C og JT4A.
 
Last edited:
Finnair har "sagtenner" bussene sine, har til og med sett noen som har det på kun den ene motoren. (Men det er vel den indre delen av motoren tror jeg)
 
Jepp, den "fikk" det fra 787 pga de har samme motor ;)

[PIRK]Den heter Boeing 747-8, ikke 747-800 ;)[/PIRK]
 
Back
Top