CHC helikopter ødelagt på SVG 03MAI25

Someone

Moderator
Medlem
CHC helikopter ødelagt på SVG 03MAI25

Ser ut som CHC har vært uheldig under bakktesting/vedlikehold av et av sine helikoptere på SVG i dag.

https://www.nettavisen.no/nyheter/helikopterhavari-pa-stavanger-lufthavn-sola/s/5-95-2412381

Helikopterhavari på Stavanger lufthavn Sola: – Store materielle skader

494813020_703743925672647_3771826918372407469_n.jpg
 
Re: CHC helikopter ødelagt på SVG 03MAI25

Råttent nyhetsvarsel som fortsatt blinker i toppen hos Nettavisen iallfall, clickbate!
Helikopterhavari: –⁠ Store materielle skader
 
Re: CHC helikopter ødelagt på SVG 03MAI25

Som vi ser på bilde er det LN-OMF som er forulykket.

Fra LinkedIn til CHC for en måneds tid siden:

«Fortsatt i toppform og for tiden stasjonert på Valhall-feltet, har dette helikopteret vært en hjørnestein i våre operasjoner med Aker BP. Men snart er det tid for et nytt kapittel. Vi venter på to AW189-helioptere, som vil overta pliktene til LN-OMF. Så en stor takk til vår «Grand old lady»

Ikke helt i toppform nå lenger. Husker godt jeg var med og lastet denne flere ganger i gamle dager. Og glad vi slipper å tenke på hva som hadde skjedd hvis halen brakk av i lufta ute på Valhall. Disse helikoptrene er som museumsgjenstander å regne.
 
Re: CHC helikopter ødelagt på SVG 03MAI25

Hvordan i all verden kan halen knekke under testkjøring på bakken ?
 
Re: CHC helikopter ødelagt på SVG 03MAI25

Hvordan i all verden kan halen knekke under testkjøring på bakken ?

Er vel ikke helt utenkelig helikopteret løftet seg forran og slo halen i bakken (?)

Forsvaret hadde et slikt uhell på Sola der de mistet kontrollen under bakkekjøring.

Ikke sikkert alt er kommet frem i artikkelen.
 
Re: CHC helikopter ødelagt på SVG 03MAI25

Hvis man studerer bildet kan det se ut som det ene rotorbladet er skadet. Det kan tyde på at det har slått ned i halebommen.
 
Re: CHC helikopter ødelagt på SVG 03MAI25

Jeg er nysgjerrig på om Havarikommisjonen kommer til å gjøre undersøkelser av denne hendelsen? Forstår at det har vært kontakt mellom havarikommisjonen og CHC men foreløpig finner jeg ikke hendelsen listet opp på havarikommisjonens oversikt over pågående undersøkelser.
 
Re: CHC helikopter ødelagt på SVG 03MAI25

Aftenbladet erfarer at det var et rotorblad som var montert feil vei som førte til hendelsen med dette helikopteret.

Aftenbladet erfarer nå at den faktiske årsaken til havariet var at et rotorblad var montert feil vei under testkjøringen.

CHC-direktør Tore Villard vil verken bekrefte eller avkrefte Aftenbladets opplysninger, men han sier at det er menneskelig svikt som er den direkte årsaken til skaden.

Ser ellers ut til at Havarikommisjonen ikke kommer til å følge opp denne saken videre. Dog skal jo CHC fortsette med sin gransking.

– Havarikommisjonen har hatt dialog med helikopteroperatøren og vil ikke åpne en undersøkelse av denne hendelsen. Den skjedde under bakkekjøring i forbindelse med vedlikehold, og det var ikke tiltenkt å fly, skriver avdelingsdirektør for luftfart, Kåre Halvorsen, i en melding til Aftenbladet.

https://www.aftenbladet.no/okonomi/...havarerte-paa-sola-rotorblad-montert-feil-vei

Her skjedde jo uhellet under testkjøring noe som jeg antar er påkrevd etter såpass omfattende vedlikehold? Men kunne helikopteret teoretisk kommet seg i luften i den hele tatt ved en testflight eller i verste fall med pax ombord? Eller ville havariet skjedd okkesom før maskinen kom i luften?
 
Re: CHC helikopter ødelagt på SVG 03MAI25

Feilmontert rotorblad vil medføre såpass kraftige vibrasjoner og oscillasjon, at noe vil gå i stykker lenge før de er i lufta
 
Re: CHC helikopter ødelagt på SVG 03MAI25

Feilmontert rotorblad vil medføre såpass kraftige vibrasjoner og oscillasjon, at noe vil gå i stykker lenge før de er i lufta

Ja det var det jeg egentlig hadde mistanke om. Her burde åpenbart feilen være oppdaget før motorene ble startet opp.
 
Re: CHC helikopter ødelagt på SVG 03MAI25

Etter å ha jobbet en god del med human factors i vedlikehold (MRO) i luftfart, har jeg lært at alt som kan monteres feil en eller annen gang blir montert feil - det er bare et spørsmål om tid. Det finnes feks utallige eksempler på krysskobling av både elektroniske og "fysiske" kontrollsystemer til fly - det er veldig ubehagelig for pilotene når de oppdager det på første flight.
 
Re: CHC helikopter ødelagt på SVG 03MAI25

Vi som jobber med flysikkerhet forsøker hele tiden å redusere sannsynligheten for menneskelig svikt, slik at risikoen for uhell og ulykker blir minst mulig. Jeg jobber ikke med flytekniske spørsmål, men det må hele tiden være en målsetning om at design gjøres slik at det ikke er mulig å montre feil, bak frem, opp ned osv. Akkurat i dette tilfellet (montering av rotorblad) kan det tyde på at man fortsatt har en vei å gå. Uten at jeg kjenner til hvordan akkurat denne monteringsjobben ble utført. Eller hvilke kontrollfunksjoner og -rutiner som var etablert osv. Men det var åpenbart mulig å montre rotorbladet feil, og slike design bør man så langt det lar seg gjøre forsøke å unngå.
 
Back
Top