Chartertur til Alanya, Singeltur for Novair

Novair

ScanFlyer Gold
Nå er det på tide med en ny tur igjen, denne gangen uten "enva".
Denne gangen tar jeg turen til charterlandet Tyrkia, nærmere bestemt Alanya. Turen ble bestilt for et par uker siden, og jeg kjenner det skal bli herlig med skikkelig varme og bading.

Selskapet for anledningen er Tyrkiske SunExpress, I følge Ving.no er turen oppsatt med 737-800W. Sete er reservert, 8A på utreise og hjemreise. Ettersom Alanya ikke har flyplass med kapasitet til chartertrafikk, går flyreisen direkte til AYT.

Avreise:
TRD - AYT terminal 1 . 3. Juni - 09:35. SunExpress.

Retur:
AYT terminal 1 - TRD. 10. Juni - 04:50. SunExpress.

- Rapport følger, Stay tuned!

Novair

Tidligere rapporter:
Guttetur til Spania. TRD - MJV

IMG_8693-1.jpg

Last edited:
Tusen takk for det :) Bilder skal det bli, Har lagt av penger til Safe så kameraet slår følge.

Kom fra AYT sist natt. Dette er jo beste tiden å reise ned dit på, passe varmt, og ikke så mye folk. Regn ca 4 timer fra ENVA.

Da er kofferten pakket og Novair er klar for tur!
3* grader og sol venter på den andre enden!

God tur. Men syntes det hørtes litt vel kaldt ut for Alanya... ;)

- Takk!

Var et forsøk på å illustrere temperaturen, med et "varierende" siste siffer. Altså det siste tallet er ukjent. :D

Ble en forferdelig forklaring dette!

Del 1:TRD-AYT
Dato: Onsdag 3.Juni

Onsdag morgen satte jeg meg i bilen og kjørte til TRD, bilen ble så parkert på Sandfærhus parkering, for en sikker oppbevaring under turen.

Møtte opp i god til innsjekk og køen fram til check-in gikk stadig fremover. Sete 8A var på forhånd reservert til 200 kr T/R, noe som ble bekreftet på boardingkortet. Sikkerhetskontrollen var ingenting og klage over, 2 minutter i kø og vips var jeg igjennom. Dessverre var det ikke jeg som ble plukket ut i lotteriet i dag.

Duty free er en av reisens små gleder, var på jakt etter en parfyme, og fant meg en 100 ml. Armani til rundt 380 NOK. Kassamannen spurte etter boardingkortet, som befant seg i en sekk på den andre siden av terminalen, han sa det gikk greit for denne gangen og dermed var parfymen betalt.

IMG_1348.jpg

Tiden flyr mens man oppholder seg på en flyplass (så frem til at du ikke står fast i snøstorm) og 30 minutter før avgang starter boarding. Som førstemann går jeg ut til B738W-maskinen som står og venter. Samtidig står Balkan Holidays A320 parkert på nabogaten.

IMG_1363.jpg

IMG_1367.jpg

IMG_1366.jpg

10 minutter (09:45) forsinket taxer vi ut til RWY 27 samtidig som safety videoen vises på tv skjermene, personlig synes jeg disse videoene tiltrekket større oppmerksomhet enn den gamle metoden.

IMG_1384.jpg

Vi klatrer til 36000 fot og setter kursen mot Antalya (AYT).

IMG_1402.jpg

Det er alltid like spennende å se hvilken mat man får servert, og Sun Express serverte mitt livs skuffelse. Først trodde jeg maten ble servert i 2 omganger, men dette var faktisk alt vi skulle få. To harde og tørre rundstykker, Svett pålegg og en ukjent ”gugge”. Hvor var varm maten? Det er forståelig at man ikke får servert varm mat klokken 09:30 om morgenen, men da kan man i det minste legge litt ”innsats” i frokosten. For prisen av frokosten kunne jeg ha kjøpt 6 X pizzastykker på Narvesen, eller 3 stk. ferdigsmurte rundstykker. Skal du på reise med Sun Express, så sørg for å smøre frokost til hele familien på forhånd!

IMG_1427.jpg

Flere selskap har den siste tiden fjernet tv underholdning på flyene, dette gjelder ikke Sun Express. Etter frokosten ble det vist en trailer av dagens film, samtidig som flyvertinnene gikk rundt og solgte hodesett for de som ikke hadde med eget.

Og ja, det kommer mer elendighet. Flyvertinnene var ikke noe å skryte av, jeg tenker ikke på utsene, men på serviceinnstillingen. Det er greit nok at de samme vertene har kommet med natt flight fra AYT, men de må da klare 2 x 4 timer? På slutten av reisen gikk flyvertinnene rundt med hånden på pannen, samtidig som de jagde folk vekk fra do køen.

Noe overraskende fikk jeg meg en tur inn til cockpit, alltid like hyggelig å slå av en prat med pilotene. Her diskuterte vi utdanning og fly generelt. Takk!

On time lander vi på Europas 20. Største flyplass og taxer inn mot Terminal A.

IMG_1480.jpg

IMG_1486-1.jpg

Passkontrollen var overbemannet, denne kom jeg igjennom på under 10 sekunder. Kontrollen var faktisk så overbemannet at Politiet kranglet om å få kontrollere folk.

Like etter kommer bagasjen rullende på båndet, og faktisk først av alle.

IMG_1502.jpg

Charter er Charter, her er alt opplagt for deg. Vings utsendte viser oss bussen som skal frakte oss videre, og som vanlig blir det opplyst om praktisk informasjon mens vi kjører mot Alanya, en tur som tar rundt 2 timer inkl. Stopp.

IMG_1544.jpg

Vel framme på hotellet blir alle gjestene mottatt med velkomstdrink og utlevering av rom nøkkel skjer fortløpende.

Utsikten fra hotell rommet var ikke til å klage på!
IMG_1561.jpg

Del 2 og 3 følger!

- Novair

Last edited:
Takker så langt! Håper maten ikke var like skuffende andre veien. Råvarene til den maten der kan umulig ha kostet mer en 2-3 kroner i Tyrkia, og så selger de den for? Ikke bra! Testet du "Duty Free Paradise"? :-) Så bra ut i Alanya, et sted jeg kunne vurdert som hoppe-på-tur.

jeg dro med Balkan Hollyday samme morgen, fin tur med litt forviret kabincrew på 6 stk! ikke inkl. pilotene. ble ca 30 min forsinket etter ombordstigning, da lufttransport kom. Pilotene sa ikke hvorfor vi ble stående på gate med dørene lukket i 30 min:P dårlig gjort;)

Hyggelig at dere liker rapporten. :)
Takker så langt! Håper maten ikke var like skuffende andre veien. Råvarene til den maten der kan umulig ha kostet mer en 2-3 kroner i Tyrkia, og så selger de den for? Ikke bra! Testet du "Duty Free Paradise"? :-) Så bra ut i Alanya, et sted jeg kunne vurdert som hoppe-på-tur.

Jepp, kommer mer info om Duty free paradise i del 3.
Pilotene sa ikke hvorfor vi ble stående på gate med dørene lukket i 30 min:P dårlig gjort;)

Vi fikk opplyst noe så enkelt som at "Vi må vente 10 minutter før vi kan taxe ut til rullebanen, men vi regner med å fly inn det tapte på veien nedover".

Last edited:
Kult har vært på det hotellet jeg også ! :D Fin rapport. Maten i flyet så ikke helt bra ut :S

Back