Del 1:TRD-AYT
Dato: Onsdag 3.Juni
Onsdag morgen satte jeg meg i bilen og kjørte til TRD, bilen ble så parkert på Sandfærhus parkering, for en sikker oppbevaring under turen.
Møtte opp i god til innsjekk og køen fram til check-in gikk stadig fremover. Sete 8A var på forhånd reservert til 200 kr T/R, noe som ble bekreftet på boardingkortet. Sikkerhetskontrollen var ingenting og klage over, 2 minutter i kø og vips var jeg igjennom. Dessverre var det ikke jeg som ble plukket ut i lotteriet i dag.
Duty free er en av reisens små gleder, var på jakt etter en parfyme, og fant meg en 100 ml. Armani til rundt 380 NOK. Kassamannen spurte etter boardingkortet, som befant seg i en sekk på den andre siden av terminalen, han sa det gikk greit for denne gangen og dermed var parfymen betalt.
Tiden flyr mens man oppholder seg på en flyplass (så frem til at du ikke står fast i snøstorm) og 30 minutter før avgang starter boarding. Som førstemann går jeg ut til B738W-maskinen som står og venter. Samtidig står Balkan Holidays A320 parkert på nabogaten.
10 minutter (09:45) forsinket taxer vi ut til RWY 27 samtidig som safety videoen vises på tv skjermene, personlig synes jeg disse videoene tiltrekket større oppmerksomhet enn den gamle metoden.
Vi klatrer til 36000 fot og setter kursen mot Antalya (AYT).
Det er alltid like spennende å se hvilken mat man får servert, og Sun Express serverte mitt livs skuffelse. Først trodde jeg maten ble servert i 2 omganger, men dette var faktisk alt vi skulle få. To harde og tørre rundstykker, Svett pålegg og en ukjent ”gugge”. Hvor var varm maten? Det er forståelig at man ikke får servert varm mat klokken 09:30 om morgenen, men da kan man i det minste legge litt ”innsats” i frokosten. For prisen av frokosten kunne jeg ha kjøpt 6 X pizzastykker på Narvesen, eller 3 stk. ferdigsmurte rundstykker. Skal du på reise med Sun Express, så sørg for å smøre frokost til hele familien på forhånd!
Flere selskap har den siste tiden fjernet tv underholdning på flyene, dette gjelder ikke Sun Express. Etter frokosten ble det vist en trailer av dagens film, samtidig som flyvertinnene gikk rundt og solgte hodesett for de som ikke hadde med eget.
Og ja, det kommer mer elendighet. Flyvertinnene var ikke noe å skryte av, jeg tenker ikke på utsene, men på serviceinnstillingen. Det er greit nok at de samme vertene har kommet med natt flight fra AYT, men de må da klare 2 x 4 timer? På slutten av reisen gikk flyvertinnene rundt med hånden på pannen, samtidig som de jagde folk vekk fra do køen.
Noe overraskende fikk jeg meg en tur inn til cockpit, alltid like hyggelig å slå av en prat med pilotene. Her diskuterte vi utdanning og fly generelt. Takk!
On time lander vi på Europas 20. Største flyplass og taxer inn mot Terminal A.
Passkontrollen var overbemannet, denne kom jeg igjennom på under 10 sekunder. Kontrollen var faktisk så overbemannet at Politiet kranglet om å få kontrollere folk.
Like etter kommer bagasjen rullende på båndet, og faktisk først av alle.
Charter er Charter, her er alt opplagt for deg. Vings utsendte viser oss bussen som skal frakte oss videre, og som vanlig blir det opplyst om praktisk informasjon mens vi kjører mot Alanya, en tur som tar rundt 2 timer inkl. Stopp.
Vel framme på hotellet blir alle gjestene mottatt med velkomstdrink og utlevering av rom nøkkel skjer fortløpende.
Utsikten fra hotell rommet var ikke til å klage på!
Del 2 og 3 følger!
- Novair