Charter LPA-TRD 30 Des 1984

kimpe

Jet-setter :)
Medlem
Hei folkens!

Et litt sært, men morsomt spørsmål:

Min mor fortalte i dag en historie om sin verste flytur noensinne, jeg var også med ombord men var bare 12 år da og jeg husker det ikke.

Turen gikk fra LPA til TRD, der vi landet i full snøstorm kl 03 på natten, nyttårsaften morgen.

Hele flyturen satt alle fastspent pga heavy turbulens, noe passasjerene ble advart mot før avgang og flere valgte å bli igjen på LPA og fly senere. I følge min mor spydde flere titalls passjerer og mange gråt hele turen igjennom.

Men hvilket selskap fløy denne avgangen???

Ingen av oss husker selskapet, men min mor mener ingen av personalet snakket norsk.

Noen som har peiling?

Kim
 
Hei folkens!

Et litt sært, men morsomt spørsmål:

Min mor fortalte i dag en historie om sin verste flytur noensinne, jeg var også med ombord men var bare 12 år da og jeg husker det ikke.

Turen gikk fra LPA til TRD, der vi landet i full snøstorm kl 03 på natten, nyttårsaften morgen.

Hele flyturen satt alle fastspent pga heavy turbulens, noe passasjerene ble advart mot før avgang og flere valgte å bli igjen på LPA og fly senere. I følge min mor spydde flere titalls passjerer og mange gråt hele turen igjennom.

Men hvilket selskap fløy denne avgangen???

Ingen av oss husker selskapet, men min mor mener ingen av personalet snakket norsk.

Noen som har peiling?

Kim

Husker dere hvilket reiseselskap da?
 
Kan det ha vært Maersk Air? De fløy mye på LPA til Skandinavia også til Norge(er usikker om de fløy til TRD).

Spanair og Air Europa var det definitivt ikke for de ble ikke etablert før 1986. Begge hadde base på LPA. Andre alternativ er Braathens SAFE evt Busy Bee. Husker du hvilken maskin du fløy? B737? Scanair var også store på charter på 80-tallet men tror de mest fløy fra Gardermoen.

Eller så er jo Spantax et alternativ. De fløy charter fra LPA til Norge og var aktive frem til 1988 og der snakket nok alle mest spansk/engelsk=spanglish;)
 
Last edited:
Hei TRDfly!

Min mor er usikker på selskapet, men tror det kunne vært Star Tour (Stjernereiser).

Jeg aner ikke selv dessverre. (Jeg mener også at vi kom fra Tenerife, men mor påstår LPA)

Kim
 
Dessverre gjør det ikke det Martin, bildene fra turen forsvant under en flytting for mange år siden.

Jeg har mange bilder fra reiser, men finner ikke fra denne.

Kim
 
Sterling 727 er en opplagt kandidat ... Braathens 737 eller til og med 767 er også en mulighet.
 
Spantax er jo vel også en mulighet. De fløy mye charter til Spania på den tiden.
 
Enig i at det er store muligheter for at det var Spantax, enten med DC8 eller CV990. De var ganske faste gjester da på Sola og Flesland, så jeg regner med at TRD også hadde dem innom.

Et par andre spanske selskaper er det også en liten mulighet for, nemlig Hispania med Caravelle eller Aviaco med DC9, men det er vel kanskje tvilsomt om disse hadde rekkevidde til å gå direkte LPA/TFS-TRD. Aviaco hadde vel muligens fremdeles et par DC8'ere i 1984, men de har jeg aldri sett på norsk jord.
 
Min bror jobbet i Sterling i mange mange år, så det ville vi husket.

Mulig Spantax kan være et alternativ ja, har fløyet de fra Mallorca flere ganger på 80-tallet.

Synd landingslister fra TRD så langt tilbake ikke finnes online. Men setter stor pris på alle svar her!

Kim
 
Caravelle eller 737-200 ville ikke klart Kanariøyene - Værnes nonstop. Braathens (767) og Scanair (DC-8) kunne vært alternativ, men siden besetningen ikke snakket norsk tipper jeg på Spantax med enten DC-8 eller CV-990. Jeg var en del på Værnes i 1984 og Spantax var regelmessig innom med begge typene. Dog vil jeg tro at nonstop fra Kanariøyene til Værnes ville vært med DC-8.

@Tristar:

Arlanda-ulykken var en fergeflygimg på tre motorer med bare besetning ombord: https://aviation-safety.net/database/record.php?id=19700105-1

Rundt 1960 var det et helt avsindig fokus på toppfart og CV-990 ble ene og alene konstruert for å fly fortere enn sin lillebror 880, og ikke minst DC-8 og 707. Det klarte den til slutt etter en del modifiseringer, bl. a. de karakteristiske puklene oppå vingene, som måte til for å unngå såkalt «high speed flutter» (kraftige resonanssvingninger som kan forårsake strukturbrudd) og som markedsavdelingen prompte døpte om til «Speed pods».

Sluttresultatet ble en toppfart på M.0.97/0.98 og marsjfart på 0.92 eller 990 km/t. Typebetegnelsene 880 og 990 kommer fra marsjfarten på flytypene, hhv. 880 fot/sekund (965 km/t) og 990 km/t. Enn så lenge verdens kjappeste subsoniske passasjerfly.

For å cruise i 990 km/t gikk det med rundt 7,5 tonn per time (litt mer enn en 350 eller 777!) og rekkevidden ble temmelig begrenset. Charterselskapene Modern og Spantax reduserte marsjfarten til M 0.82 og dermed drivstofforbruket til 5,7 tonn i timen. Dermed fikk de samtidig også atskillig bedre rekkevidde.
 
Last edited:
Har du ikke minner fra var 12 år? Jeg husker da greit når var 5 på første flytur, Flesland til Palma. Scanair A300.
 
Scanair var utrolig flinke! Fløy selv med de i mars -86 Gardermoen-LPA med A300 og det var en opplevelse! Savner det selskapet og kanskje også den god gammel chartertiden:)

Heldigvis finnes det ennå bilder og litt filmklipp for oss som har behov for å mimre:

https://www.youtube.com/watch?v=FBcZN3uBYXo
 

Attachments

  • IMG_1419.jpg
    IMG_1419.jpg
    24 KB · Views: 474
  • IMG_1420.jpg
    IMG_1420.jpg
    26.5 KB · Views: 482
Last edited:
Har du ikke minner fra var 12 år? Jeg husker da greit når var 5 på første flytur, Flesland til Palma. Scanair A300.
Hehe, joda har ganske bra husk MountainDew.

Men har reist så inni himla mye gjennom livet at én enkelttur er vanskelig å komme på, dessverre.

Kim
 
Hei igjen!

Tok en ny runde ned "memory lane", og min mor synes å huske at flyselskapet den gang faktisk var LTU, et tysk charterselskap som var innleid. (Hun har tenkt lenge og hardt for å huske på dette...)

Hvilken flytype er usikkert, men trolig en Tristar eller 757 (sjekket Google og de hadde disse flytypene i 1984).

Så da takker jeg for all hjelp fra dere her!!

Kim
 
Back
Top