CCM intervjuer i charter selskaper

peace

Newcomer
Hei!

Jeg lurer på hvordan intervjurundene for nye CCM i charterselskaper foregår her i Norge?
Pleier for eksempel Thomas Cook eller Novair å ha gruppeintervjuer?
Går hele intervjuet på engelsk?
Er det noen her som har vært på intervju for noen av disse selskapene?

Et annet kurs relatert spørsmål,
Er det slik at om man har jobbet som cabin crew på for eksempel B737 at man må ta hele kurset på nytt for å jobbe på A321, eller holder det med ett såkalt "conversion course"?

Jeg vet slike tråder har vært oppe før. Men jeg har ikke sett noe konkret til charter selskapene. Jeg beklager at det blir mange kabin spørsmål fra meg, men det er det som er mitt store interessefelt. Tro det eller ei!

Du trenger ikke beklage det, de kabinansatte er en meget viktig del av et flyselskap og flybransjen i sin helhet :) Flott av du viser engasjement og interesse for yrket.

Jeg har ikke vært på intervju til noen av de selskapene du nevner men jeg kan med sikkerhet si at intervjuet ikke går på engelsk. Du vil dog bli testet i engelskkunnskaper.

Vanligvis blir du sjekket ut på alle flytyper et selskap opererer på initial kurset. Er det slik at selskapet faser inn en ny type etter at dy har begynt får du ganske riktig et kurs som går over en to-tre dager.

Har du f eks jobbet på A321 i Novair og får jobb i Norwegian på B737 så får du et mye kortere såkalt conversion kurs. Men dette avhenger av selskapets praktisering. Hvordan charterselskapene legger opp sine kurs hvis du har fløyet før vet jeg ikke men jeg vil tro full pakke.

De fleste flyselskaper kaller inn flere personer samtidig til intervju, dette har jeg selv vært med på (både i SAS, Widerøe, Thomas Cook, TuiFly Nordic, Emirates osv.)
De ønsker å se hvordan du som person jobber i en gruppe.
I prosessen blir man tatt til side for personlige intervjurunder.

Intervjurundene her til lands foregår på norsk, men du blir testet i engelskkunnskaper samt eventuelle andre språk du behersker.
Har selv måtte vise mine tysk, islandsk og fransk kunnskaper på intervju, dog veldig kortfattet.
Eneste selskapet jeg har måttet snakke engelsk under hele intervjuet var hos Emirates.

Skal du på intervju hos noen?
Vet at Thomas Cook søker nye CCM i disse dager...

Last edited:
..
Vanligvis blir du sjekket ut på alle flytyper et selskap opererer på initial kurset. Er det slik at selskapet faser inn en ny type etter at dy har begynt får du ganske riktig et kurs som går over en to-tre dager.

--

Gjør man det i praxis ?, trodde man skulle ha en viss tid på en og en type , og ikke alle flytype på inital kurset. ?

Det varierer nok fra selskap til selskap. De amerikanske selskapene jeg har jobbet for sjekket iallefall alle ut på samtlige flytyper med en gang.

Hei!

Jeg lurer på hvordan intervjurundene for nye CCM i charterselskaper foregår her i Norge?
Pleier for eksempel Thomas Cook eller Novair å ha gruppeintervjuer?
Går hele intervjuet på engelsk?
Er det noen her som har vært på intervju for noen av disse selskapene?

Et annet kurs relatert spørsmål,
Er det slik at om man har jobbet som cabin crew på for eksempel B737 at man må ta hele kurset på nytt for å jobbe på A321, eller holder det med ett såkalt "conversion course"?

Jeg vet slike tråder har vært oppe før. Men jeg har ikke sett noe konkret til charter selskapene. Jeg beklager at det blir mange kabin spørsmål fra meg, men det er det som er mitt store interessefelt. Tro det eller ei!

----

Vedr. Thomas Cook:
Litt avhengig av din base. OSL-ansatte kan nok regne med A330-kurs med en gang. Er det SVG-ansatte-sommerfugler blir det A320 / A321.
Fastansatte OSL-ansatte får fly mixed A321/321/330, sistnevnte innebærer også langruter.
T-H

Back