CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

OEH

ScanFlyer Gold
CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Noe så patetisk?

"CAU - fagforeningen til de danske kabinmedarbeiderne i SAS, vil ikke servere varmt brød på selskapets langdistanseflyvninger. Fagforeningen mener at dette er brudd på miljø og arbeidsavtalene, skriver takeoff.dk"
http://boarding.no/art.asp?id=44677
 
Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Under alle omstændigheder bør CC afholde sig fra at underminere miljørepræsentanternes arbejde ved at agere nyttige elementer for SAS. MIR arbejder kun for DIG!"

Det var kraftig kost. Det kunne jo være noen som mener at arbeidsgiver og arbeidstaker av og til har sammenfallede interesse, men disse er altså "nyttige elementer". Lurer hva kundene så er ? :D
 
Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Denne høres nesten for fantastisk ut til å være sant og minner meg faktisk mest om tv-serien Javel, Herr Statsråd som gikk for en drøss av år siden. :rolleyes:
 
Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Ser vi snart SAS-ansatte i streik for å slippe å servere varmt brød? :rolleyes:
 
Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Fantastisk! Er i samme kategori som stuerene på CPH som har?/hadde avtalefestet at de ikke skulle lempe bagasje når det er snø på bakken!
 
Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Det gjelder jo kun når det er redusert bemanning med 9 i kabinen. Et sted må grensen gå for hvor mye man kan rekke over, med mindre og mindre crew ombord.
At det er nettopp varmt brød som får begeret til å renne over, kan kanskje høres noe smålig og sært ut, men hvor skal man i såfall sette denne grensen?

En gang kaffe? Redusere antall runder med drikkevogna?
 
Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Det gjelder jo kun når det er redusert bemanning med 9 i kabinen. Et sted må grensen gå for hvor mye man kan rekke over, med mindre og mindre crew ombord.
At det er nettopp varmt brød som får begeret til å renne over, kan kanskje høres noe smålig og sært ut, men hvor skal man i såfall sette denne grensen?

En gang kaffe? Redusere antall runder med drikkevogna?

Umiddelbart vil jeg give folk ret i at det lyder småligt og mærkeligt at det skulle være et problem - og iflg. mine oplysninger er en af grundene til at SAS genindfører varmt brød faktisk at flere fra crew (der i blandt også de danske) har rettet henvendelse til SAS om at få hævet niveauet på maden igen, så jeg er ikke sikker på at CAU har bred opbakning fra CC på dette punkt.

Man skal dog huske på at det hænger tæt sammen med at man skar ned på bemandingen på IC - bl.a. under den forudsætning at man minimerede arbejdsopgaver i kabinen - bl.a. ved at fjerne den ekstra servering af varmt brød og lægge det på bakkerne. Nu sniger man så de gamle arbejdsopgaver ind igen uden at tilpasse bemandingen igen.

Det kan man så mene om hvad man vil og umiddelbart har jeg da også svært ved at se at CC skulle have problemer med at nå dette på natflyvninger til BKK, hvor der i forvejen er rigelig tid til hvile efterfølgende, men ser man det ifm. den aftale man lavede om nedbemanding, så er det måske i virkeligheden fair nok at CAU reagerer når man indfører flere arbejdsopgaver uden at lave en aftale om dette på forhånd. Hvor går grænsen?

Denne sag handler ikke om varmt brød eller ej, men om den samlede mængde af arbejdsopgaver ift. bemanding.
 
Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Man kan da ikke differensiere serveringsnivået etter antall CA?
"Nei du skjønner, vi serverer ikke varme rundstykker på denne flygningen fordi vi er bare 9 CA i dag, men i morgen får du varme rundstykker"
 
Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Nedbemanning med opprettholdelse av tidligere arbeidsoppgaver/servicenivå er noe SAMTLIGE i SAS har måttet akseptere. Bare ikke CAU?

Det blir bare verre og verre. Jobben til CAU hadde vært en fantastisk shoppingtur hadde det ikke vært for disse hersens passasjerene!
 
Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Denne saken handler som et par nevner her ikke kun om varmt brød.
Men for en tid tilbake gikk alle foreninger med på å redusere bemanning på IC ruter, mot at det ble enkelte justeringer av serviceopplegget. Blandt annet ble da brød lagt direkte på brettene, vann i stollommene, hodetelefoner i setet og endel andre ting. Det var også endel ellementer som passajserer ikke ser.
Siden da har det vært et konstant press fra SAS å gjenninføre mye av disse ellementene slik det var. Noe er kommet tilbake slik det var når vi var 10 og 11 i kabinen. Men nå begynner den avtalen å bli godt vannet ut.
Jeg er forsåvidt enig i at å gjenninføre varmt brød på BKK er en god ting, men hvor skal man dra grensen. Spesielt med tanke på at SAS i samråd med verneombud i alle land, HMS tjeneste, og foreninger er blitt enige.
Skal ansatte da bare si, nei dere vet best. Vi driter i avtalen vi ble enige om, helt ok.
Det er slik i alle yrkesgrupper, også for alle her inne, at man har avtaler å forholde seg til og føringer gitt av HMS tjeneste og verneombud.
Så denne saken er desverre mye større en kun varme brød til BKK, selv om det sikkert er kommet for å bli.
 
Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Det er ikke snakk om at det er forskjeller fra dag til dag.
Antall CC ombord varierer ikke tilfeldig utifra hvordan planning føler det den dagen. BKK er satt opp med 9 CC. punktum.
Dette er en policy SAS innførte tidligere, som er blitt standard i dag.
Som fly Hi sier er dette å snikinnføre gammel, og i forhold til i dag, økt arbeidsmengde, etter en overenskomst om å ha redusert bemanning, og i den sammenheng redusert arbeid ombord.
 
Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Man kan da ikke differensiere serveringsnivået etter antall CA?
"Nei du skjønner, vi serverer ikke varme rundstykker på denne flygningen fordi vi er bare 9 CA i dag, men i morgen får du varme rundstykker"

Nå skal ikke jeg forsvare CAU her, for ofte er jeg totalt uenig. Men det du sier blir feil. Alle yrkesgrupper og arbeidsplasser er bemannet i forhold til arbeidsmengde. Flere oppgaver, flere folk. Så også her.
Her får du ikke varme rundstykker i morgen heller, for bemanningen er fast.
 
Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Nedbemanning med opprettholdelse av tidligere arbeidsoppgaver/servicenivå er noe SAMTLIGE i SAS har måttet akseptere. Bare ikke CAU?

Det blir bare verre og verre. Jobben til CAU hadde vært en fantastisk shoppingtur hadde det ikke vært for disse hersens passasjerene!

CAU's medlemmer vel lige så meget ramt af nedbemanding på IC som alle andre grupper i SAS - idet det er samme flyvninger de arbejder på. Desuden er der også færre CC på de øvrige flyvninger idag end tidligere (med undtagelser af udvalgte flight med servicebemanding når der er plads til det). Aftaler for IC gælder vel alle CC og ikke vare CAU.

Jeg kan godt forstå der nogen gang er uoverensstemmelser personalegrupperne imellem når holdningen fra "kolleger" er sådan.
 
Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Nå er jo ikke nedskjæringer i bemanning noe som er ekslusivt for SAS. Veldig mange andre selskaper har også nedbemannet.
Det er selvsagt viktig for SAS og ha et servicemnivå som er på minst samme nivå som konkurrentene. Hvis andre selskaper klarer å servere varmt brød med tilsvarende bemanning bør SAS sitt personale også klare det.
 
Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Det sier vel seg selv at når man reduserer antall folk på jobb over en viss grense, må det nødvendigvis også gå ut over servicenivået. Sånn er det vel i alle bransjer.

Det er vel mer riktig å spørre her om SAS ledelse har gjort en riktig beslutning ved å redusere antall CA ombord. Hvis passasjerene synes servicenivået er for dårlig, så velger de bare et annet flyselskap neste gang. Og det kan vel ikke SAS leve med.
Det store spørsmålet er bare: Hvor går grensen? Og der er det nok mange delte meninger!

BF:cool2
 
Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

f.eks så har novair 6 cc på sine a321. Det skulle bli 33 pax pr cc mens på sas a343 skulle det bli 27 pax pr cc og Novair har null problem med varmt brød på sine flygninger. Ble servert brød 3 ganger sist jeg fløy med de.
 
Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

f.eks så har novair 6 cc på sine a321. Det skulle bli 33 pax pr cc mens på sas a343 skulle det bli 27 pax pr cc og Novair har null problem med varmt brød på sine flygninger. Ble servert brød 3 ganger sist jeg fløy med de.

Det kan du ikke sammenligne direkte, da der er langt flere arbejdsopgaver med C-klasse mad m.v. på SAS IC end på en charterflyvning.

Som nævnt handler det ikke isoleret om varmt brød.
 
Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

f.eks så har novair 6 cc på sine a321. Det skulle bli 33 pax pr cc mens på sas a343 skulle det bli 27 pax pr cc og Novair har null problem med varmt brød på sine flygninger. Ble servert brød 3 ganger sist jeg fløy med de.

Som sagt, denne saken gjelder strengt tatt ikke kun varmt brød, men serviceopplegget totalt. Det er ikke nor problem å ha varmt brød 2-3 ganger, drinker 2-3 ganger, matservering 3-4 ganger osv. Men det er den totale belastningen over tid, ingen hemmlighet at kabinpersonale er godt representert for problemer med rygg, nakke, hondledd og armer. Ingen spesielt tunge belastninger, men statisk over tid.
 
Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Det å ikke makte å servere varmt brød i biz er bare utrolig dårlig.
Dersom de er underbemannet bør det snarest gjøres noe med bemanningen.
Mange asiatiske selskaper serverer jo varmt brød på økonomi.
 
Re: CAU vil ikke servere varmt brød på long haul-flighter

Det er vel kanskje på tide at enkelte foreninger/ansatte innen SAS innser at hverdagen ikke er, eller vil bli, slik den var i de riktig gode gamle dager. Konkurransesituasjonen i lufta gjør at hver ansatt må yte litt ekstra for at selskapet skal være konkurransedyktig. Synd, trist og leit, men det er nå engang situasjonen i dagens luftfart.

Jeg mistenker at de som står hardest på kravene for å beholde de gamle ordningene, er de samme som ser stygt på deg dersom du kommer bak i galley for å spørre om noe, f.eks et glass vann eller benytter toalettet når gardinen er trukket for. Veldig mange hyggelige i kabinen til SAS, men dessverre skal det ofte ikke mer til enn ett råttent egg for å ødelegge hele serviceopplevelsen.
 
Back
Top