CAU og SAS nok en gang

Re: CAU døper om SAS til SOS

Om ikke CAU begynner å skjerpe seg litt (skjønner at dette er et følsomt tema, men det er sankk om å være eller ikke være snart), så bør SK begynne å vurdere om de skal legge ned noe av virksomheten til andre baser, som ARN og OSL.

Sidan är borta nu eller? Försökte titta på den men min facebook hittar den inte...

Mon ikke CAU har fundet ud af at denne kampagne ikke er i overensstemmelse med hvad medlemmerne ønsker. Jeg har ihvertfald stadig til gode at høre et medlem af CAU, der synes det er ok.

Der kan være mange issues der kan/skal forhandles, men at CAU's ledelse på denne måde er illoyale overfor SAS og forhandler i offentligheden kunne jeg ikke forestille mig, at der var andre end CAU-ledelsen der synes er ok. De er åbenbart helt udenfor rækkevidde og burde overveje om de ikke skulle trække sig og finde noget andet at lave.

SAS burde fyre de folk der står bag denne kampagne for illoyalitet og medarbejderne burde kollektivt sørge for at vælte bestyrelsen.

Re: SAS fortsatt under press

Jeg har skrevet det her før, tror jeg, men mitt råd til SAS for å komme videre er fremdeles å legge ned København-basen.

Uden nogen form for indsigt i overenskomsterne så skammer jeg mig som dansker over de metoder CAU bruger. Kan ikke rigtigt komme i tanke om andre fagforeninger i andre brancher der har benyttet sig at samme metoder. CAU er jo nærmest uden for pædagogisk rækkevidde. På mange andre arbejdspladser i DK har man accepteret spareplaner, inkl. der hvor jeg arbejder.

Uden nogen form for indsigt i overenskomsterne så skammer jeg mig som dansker over de metoder CAU bruger. Kan ikke rigtigt komme i tanke om andre fagforeninger i andre brancher der har benyttet sig at samme metoder. CAU er jo nærmest uden for pædagogisk rækkevidde. På mange andre arbejdspladser i DK har man accepteret spareplaner, inkl. der hvor jeg arbejder.

Kabinen i DK har også allerede accepteret spareplaner - endda ganske mange og jeg tror man skal dele denne sag op i to dele (noget som CAU åbenbart ikke magter). En ting er ansættelsesforholdnene og overenskomstforhandlingerne - noget andet er den usmagelige måde CAU opfører sig på.

Jeg kan godt forstå at man ikke bare vil blive ved med at give og give når man ser mange andre dele af virksomheden, der bare koster pengene ud af vinduet igen og ikke tænker sig om. Men det retfærdiggør PÅ INGEN MÅDE at føre denne "forhandling" i offentligheden og bruge de metoder som CAU gør. De skader sig selv langt mere end de selv aner. Man får ingen sympati eller opbakning for sin sag ved at være så illoyal. Denne forhandling vedrører ikke SAS kunder eller offentligheden og skal holdes internt. Noget tyder dog også på at CAU er blevet irettesat af medlemmerne og/eller SAS - siden de nu har fjernet Facebook siden.

TUIFlyNordic har endast svensk kabinpersonal på CPH varav samtliga bor i Skåne och pendlar med tåget till CPH. De bemannar även BLX flygningar från MMA.
De har såvitt jag vet aldrig haft någon strejk.
Detta vore säkert ett dröm scenario för SAS..men i praktiken omöjligt.

Hve er forskjell mellom medlemmene i CAU og deres kolleger i bl.a. Sterling, TWA, PanAm, Sabena, Swissair og Goodjet?

De kan være glade for at de fortsatt har jobb i et flyselskap som, tross motvind og dårligere betingelser over de siste år, fortsatt eksisterer.

Vær glad at dere fortsatt har jobb i flybransjen.

Har arbeidsgiveren din sendt deg på smilekurs?
Når jeg sitter på sk996 PEK-CPH å studerer holdningene til det danske/skandinaviske crewet mot det asiatiske crewet, så må det nok mer enn et smilekurs til.

Har arbeidsgiveren din sendt deg på smilekurs?
Når jeg sitter på sk996 PEK-CPH å studerer holdningene til det danske/skandinaviske crewet mot det asiatiske crewet, så må det nok mer enn et smilekurs til.

Jeg humret litt av den samme, grunnen til at jeg har skydd bort fra SK langhaul er nettopp en serie skikkelige uheldige opplevelser med spesifikt danske kabinpersonale.

-A

Minnes da Sabena gikk dunken og TV viste deres cabincrew satt og gråt på fortauskanten etter de streiket. Car cel 2001...

Forstår CAU veldig godt, men må si meg ganske tvilende til virkemidlene ...

Det å gå ned 20% i lønn og jobbe 20% mer mens ledelsen ikke bidrar er ikke spesielt gøy...

Hadde nå ennå styret, toppledelsen & mellomlederene kollektivt redusert lønnen sin med 20-30% og sagt at resten av selskapet måtte gjørde det samme i "solidaritet" hadde de stått mye sterkere enn hva de gjør i dag. Sånn de har opptrådd har de basically alle foreningene mot seg - med god grunn (er nå mitt inntrykk ihvertfall).

Det kan vel slumpe at de som er igjen i SAS-adm har fått litt flere arbeidsoppgaver i og med at de fleste kollegene har fått fyken de siste årene. De fleste fikk nok ikke tilbud om noe lønnsreduksjon, men et spark i stumpen ut av selskapet. Det er realiteten.

Og noe sier meg at det krever litt mer enn 40 timers arbeidsuke fra ledelsen å skulle hente inn penger samtdidig som de ansatte truer med aksjoner.

Jeg har alltid hatt som motto at det bare er å finne seg et annet sted å jobbe dersom det er så dårlig der man er, og gjort dette flere ganger, men det er selvfølgelig kjipt når en har det så bra der en er at en ikke har mulighet til å få tilnærmet samme betingelser andre steder. Markedsverdi er noe dritt.:rolleyes:

Jeg har alltid hatt som motto at det bare er å finne seg et annet sted å jobbe dersom det er så dårlig der man er, og gjort dette flere ganger, men det er selvfølgelig kjipt når en har det så bra der en er at en ikke har mulighet til å få tilnærmet samme betingelser andre steder. Markedsverdi er noe dritt.:rolleyes:

Enig i det du sier.
Er man virkelig missfornøyd, og så finn en annen arbeidsplass.
Det er ingen tvang å være i SAS.

Dette er et typisk eksempel på hva som skjer når en fagforrening plutselig blir en arbeidsplass for mange mennesker. Da må den titt og ofte ut på krigsstien for å rettferdiggjøre sin egen eksistens. Jeg har ikke noe prinsippielt i mot fagforeninger, men altså mange virker å glemme at de er til for medlemmenes - og ikke sitt eget - beste.

Uten å ha særlig kjennskap til SAS' fagforeninger virker CAU å være et skrekkeksempel på hvordan man ikke skal holde på. For øvrig foretrekker jeg alltid norske eller svenske kabinansatte. Hyggelige opplevelser med danske crew kan jeg telle på én hånd.

CAU har nesten klart å felle SAS en gang før, med dette stuntet skader de ikke bare seg selv men igjen hele selskapet.
Heldigvis er det ¨nå slik at de fleste forstår at ikke alle foreninger eller ansatte i SAS følger den linjen.
Det som er sannheten er at CAU er den forening som har bidratt med absolutt minst tidligere, og er alikevel den forening som sutrer mest.
Men nå håper jeg bare de graver sin egen grav, og at resten av selskapet består.
Ingen firmaer trenger en forening som oprerer på den måten de holder på nå.

Back