CAU og SAS nok en gang

Re: SAS fortsatt under press

Reagerte også litt på ordbruken til CAU, men til deres forsvar er det jo ikke fagforeningens oppgave å legge seg på rygg og logre heller.

Selv reagerer jeg litt at dagens situasjon kan komme som julenissen på kjærringa på SAS. Ikke at de sier det nå, men i høst var det vel litt andre toner? Kostnadene var på "g" og de skulle opp og frem. Hverken pensjonsforpliktelser eller markedsutvikling kan ha endret seg så mye siden da?

Nei, man skulle tro at utviklingen er mer eller mindre forventet...

Citigroup går også ut nå og forventer et negativt årsresultat for SAS: http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2315536.ece

Dette bl.a. på bakgrunn av en svekkelse av RASK'en (Forøvrig omtalt i et par tråder om SAS trafikktall, hvor bla jeg uttrykte en viss bekymring for det relativt kraftige fallet i RASK siden august i fjor), og fuelkostnader

Last edited:

Det er vel ikke så mye nytt, men klart når man skal forhandle med ansatte om betingelser m.m. så er det jo lurt å ikke legge skjul på at det går dårlig. Ellers er det 2012 som bekymrer, ikke et nær null resultat i 2011.

Det er vel ikke så mye nytt, men klart når man skal forhandle med ansatte om betingelser m.m. så er det jo lurt å ikke legge skjul på at det går dårlig. Ellers er det 2012 som bekymrer, ikke et nær null resultat i 2011.

Jeg er enig i at det ikke er så mye nytt, men det ble vel sagt i fjor at nå var situasjonen slik at SAS var klare til å ekspandere lønnsomt (underforstått at kostnadene var kuttet tilstrekkelig for å skru opp volumet igjen). I så måte er det nytt at SAS igjen må kutte relativt betydelig for å overleve, men det er klart at om utviklingen i enhetsinntekten fortsetter som på slutten av fjoråret så er det ikke så mye annet å gjøre (hvis de nå ikke finner oppskriften på hvordan hente ut mer av hver kunde).

Ellers så tror altså Citigroup på -195 mill for 2011 sett under ett. Jeg har ikke regnet på det, så jeg vet kle realismen i det anslaget. Det jeg vet er at utviklingen på inntektssiden har vært urovekkende.

Er dette OT eller; Hvordan fordeler inntekter seg i SAS systemet fra norske, svenske og danske reisende totakt sett og hvordan bidrar de enkelte markedene (landene) eks Norge SAS og WF?

Er dette OT eller; Hvordan fordeler inntekter seg i SAS systemet fra norske, svenske og danske reisende totakt sett og hvordan bidrar de enkelte markedene (landene) eks Norge SAS og WF?

Jeg tror ikke det finnes offentlig tilgjengelige inntektstall for de ulike landene (annet enn for WF), og SAS publiserer vel heller ikke tall for trafikk i de ulike markedene lenger (om jeg ikke husker feil).

Ellers så tror altså Citigroup på -195 mill for 2011 sett under ett. Jeg har ikke regnet på det, så jeg vet kle realismen i det anslaget. Det jeg vet er at utviklingen på inntektssiden har vært urovekkende.

Jeg har heller ikke regnet på sas tallene, men +- 200 mill er vel innenfor der de kommer utfra det jeg har sett gjengitt i media ift. analyser. Akkurat hvor de havner vil også være regnskapsteknisk. Uansett, neppe noe noe spesielt bra resultat. Når da 2012 ser vesentlig dårligere ut, er det grunn til bekymring.

Noe har vel forandret seg: dollarkursen er opp, Konkurrentene ekspanderer, usikkerheten i Europas økonomi er mer usikker nå enn for et år siden.

Noen ganger er den beste medisin for de ansatte, er å være med på å sikre at bedriften er levedyktig og går bra.
Å være grådig kan gi kortsiktig gevinst, men føre til ruin i det lange løp.

Slike forhandlinger gjennomføres jo hvert eneste år - og hvert eneste år har SAS sine krav til kutt, samtidig som fagforeningene har egne krav og oppfatninger om hva som burde gjøres. Slike avtaler er jo ikke "hellige".

Jeg er enig i at det ikke er så mye nytt, men det ble vel sagt i fjor at nå var situasjonen slik at SAS var klare til å ekspandere lønnsomt (underforstått at kostnadene var kuttet tilstrekkelig for å skru opp volumet igjen). I så måte er det nytt at SAS igjen må kutte relativt betydelig for å overleve,

Forutsetningen for lønnsom ekspansjon handler jo nettopp om å ha kontroll på kostnadene ... I den nye strategien ligger det mål for både ekspansjon og kostnadskutt.

Last edited:

Forutsetningen for lønnsom ekspansjon handler jo nettopp om å ha kontroll på kostnadene ... I den nye strategien ligger det mål for både ekspansjon og kostnadskutt.

Å være under hardt press oppfatter jeg som noe ut over å kutte kostnader i den størrelsesorden som ble indikert i 4 excellence, hvor man skulle ekspandere lønnsomt. Hvis man er under hardt press så blir det vel vanskelig å ekspandere, men på den annen side så er vel dette mye " forhandlingssnakk". Problemet til SAS har vel den siste tiden vært at inntektene har blitt redusert nokså kraftig (jfr tidligere diskusjoner), noe som kanskje gjør behovet for å kutte kostnader mer aktuelt enn kanskje forutsett?

Dette er nok først og fremst et forhandlingstrekk - ved å fokusere på utfordringene i selskapet og i luftfarten, økes også handlingsrommet. SAS har vært under hardt press lenge - forskjellen nå er kanskje at presset er større utenfra (konkurranse, drivstoffpriser, markedet, den økonomiske situasjonen i verden etc.) enn innenfra (tunggrodd organisasjon, svært kostbare avtaler, tradisjoner, etc.)

Last edited:

Dette er nok først og fremst et forhandlingstrekk - ved å fokusere på utfordringene i selskapet og i luftfarten, økes også handlingsrommet. SAS har vært under hardt press lenge - forskjellen nå er kanskje at presset er større utenfra (konkurranse, drivstoffpriser, markedet, den økonomiske situasjonen i verden etc.) enn innenfra (tunggrodd organisasjon, svært kostbare avtaler, tradisjoner, etc.)

Det kan være, men samtidig så måte det vel være en viss grad av troverdighet i utspillene i en forhandling og om det er slik at det ikke oppfattes som en sann beskrivelse (dvs at man fortsatt må kutte på lønns-/avtalesiden for å være konkurransedyktige) så gjennomskues vel dette av motparten nokså kjapt. Hvis selv vi her inne skjønner at det er et forhandlingsutspill så kan det vel umulig gi et godt resultat i forhandlingene... Elendighetsbeskrivelse uten fundament i virkeligheten ville iallefall ikke jeg latt meg overbevise av...;)

Jeg er også litt usikker på hvor mye mer man kan reduserere kostnadene på lønnssiden hs de flygende, siden det vel har pågått prosesser rundt dette i sikkert 10 år, uten å gjøre om på nokså fundamentale forhold.

Men det kan nok godt være at presset utenfra er større enn presset innenfra nå.

CAU på krigsstien igjen...

Som om ikke SAS sliter nok fra før, så kommer CAU med en kampanje som skyter helt feil. Egentlig burde ikke denne kampanjen få noen slags form for oppmerksomhet, men jeg regner med at de som vil se den klarer å finne den.
Jeg skjønner godt hva CAU vil, og hensikten er vel i bunn og grunn god, men personlig synes jeg formen på kampanjen er forkastelig. Timingen er vel heller ikke akkurat god... :headbang

Re: CAU på krigsstien igjen...

Pussig sammentreff, du postet om denne kampanjen (som jeg ikke kjente til) samtidig som jeg skrev denne posten om et veldig beslektet tema. :)

Last edited:
Re: CAU på krigsstien igjen...

Som om ikke SAS sliter nok fra før, så kommer CAU med en kampanje som skyter helt feil. Egentlig burde ikke denne kampanjen få noen slags form for oppmerksomhet, men jeg regner med at de som vil se den klarer å finne den.
Jeg skjønner godt hva CAU vil, og hensikten er vel i bunn og grunn god, men personlig synes jeg formen på kampanjen er forkastelig. Timingen er vel heller ikke akkurat god... :headbang

Så denne kampanjen nå, og forstår ikke hva som er målet med den.
Er CAU infiltrert av personer fra andre flyselskaper som ønsker SAS alt vondt?

Synes den ene kommentaren under var godt skrevet :

"Åbn øjnene eller i det mindste en avis. Gerne en med erhvervsnyt i. Husk at være lige så fjentlige når i skal søge job hos Norwegian. Jeg og mange af mine kollegaer forstår slet ikke at medlemmerne i CAU kan lade deres forening risikere at skade et firma og alle medarbejderne i så høj en grad. I har travlt med at fortælle på Facebook om hvad i IKKE har. Hvad med at i fortalte hvad i har? Eller er det tys-tys...?"

Sas trenger garantert en streik nå tydeligvis :headbang

Helt utrolig.. Har aldrig forstått hvorfor det er så synd om CAU. De har hatt det fryktelig bra i SAS. Saken er vel at andre grupper i selskapet har fått lide mere enn hva CAU har. En del av alle streiker har vel også värt med på å gi passasjerer til andre selskaper.

Back