• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Cargofly fra Haugesund til Boston?

ClassOne

Handelsreisende
Medlem
Det jobbes for å få en frakterute fra Haugesund til Boston for fisk.

KARMØY: Som følge av sykdomsutbrudd er lakseproduksjonen i Chile lagt brakk.

Etterspørselen etter norsk laks har økt, og med store lakseslakterier på Bømlo og i Ryfylke, har ideen om å etablere Haugesund lufthavn, Karmøy som eksportflyplass for fisk fra Vestlandet, kommet på bordet.



http://www.h-avis.no/article/20090902/NYHETER/374887021/1058/AKTUELT
 
2160 meter ..... halloooooooooo!!!!!!! Hva har man glemt å regne inn? Last eller fuel? :rolleyes:
 
Har'ke du hørt om frysetørket laks da MOW - lett som en fjær, og så er det bare å tilsette vann ved ankomst. Med det unngår en også straffetollen, siden en da må videreforedle den i Statene (enkel prosess med å tilsette vann - og luksus utgaven tilsettes det norske designervannet Voss) ;) :colgate:
 
Og så skal flyet gå på tørket drivstoff har jeg hørt!
Det er nesten det samme som tørr-vann! Man tar en pose tørr-vann, blander det med en liter væske, og plutselig har man en liter vann!! Gennialt? :drink

BF:cool2
 
For å være fair .. man snakker 757 og dermed muligens Iceair Cargo ... FBU var 2200 meter til sammenligning. Men å operere med mellomlanding fordyrer jo endel ....
 
For å være fair .. man snakker 757 og dermed muligens Iceair Cargo ... FBU var 2200 meter til sammenligning. Men å operere med mellomlanding fordyrer jo endel ....

HAU-BOS er 2889nm GreatCircle, mens range for en 757F med max payload på ca 40 tonn har en range på 3150nm, så dette kan jo gå. Nå kjenner jeg dog ikke til hvor mye rwy en trenger med MTOW.
 
HAU-BOS er 2889nm GreatCircle, mens range for en 757F med max payload på ca 40 tonn har en range på 3150nm, så dette kan jo gå. Nå kjenner jeg dog ikke til hvor mye rwy en trenger med MTOW.

I tillegg er det ofte motvind vestover så rekkevidden blir redusert noe - på kanten rangemessig hvertfall.
 
:70: ....40 tonn på 757 til Boston.. uff dette blir dyr fisk ja... tror ikke dette kommer til å bli realisert nei. Som det står i artikkelen:

En annen utfordring er det faktum at det er fortsatt billig å transportere fisk i trailere til dagens mest brukte eksportflyplasser, for eksempel Gardermoen og Malmö.

Det kommer det til å være i fremtiden også gitt.... Men de skal ha for entusiasmen da... :up:
 
Sola kan snart legges ned, e derfor ingen nevner at Sola kan ta imot litt større fraktere
enn det HAU kan :drink
 
Med bare noen "meter" fra Haugesund til Stavanger, er det nok ikke noe stort operativt hinder å ta av fra HAU med nok fuel til å hoppe ned til Stavanger eller opp til Bergen, tanke opp, og så dra ut i den store verden.

Som med alle fraktoperasjoner, er det returfrakten som ofte er utfordringen. Finner man noe som kan bruke SVG eller BGO som importflyplass til Norge, er det lettere.

Til slutt; er det nok produksjon av fisk rundt Karmøy til å opprettholde et omfattende eksportprorgram med fly, og er tanken evt å bygge et slakteanlegg ved flyplassen for å ha kortest mulig kjede fra oppdrettsanlegget til flyet?
 
Back
Top