• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Cargofly fra Haugesund til Boston?

Med bare noen "meter" fra Haugesund til Stavanger, er det nok ikke noe stort operativt hinder å ta av fra HAU med nok fuel til å hoppe ned til Stavanger eller opp til Bergen, tanke opp, og så dra ut i den store verden.

Intet operativt hinder, men absolutt et kostnadsmessig hinder. Du pådrar deg flyplass-, landingsavgifter og handlingkostnader som kan være nok til å velte prosjektet. Man opererer med små marginer på flyfrakt ....
 
Med bare noen "meter" fra Haugesund til Stavanger, er det nok ikke noe stort operativt hinder å ta av fra HAU med nok fuel til å hoppe ned til Stavanger eller opp til Bergen, tanke opp, og så dra ut i den store verden.
Da vil det vel være billigere å sende fiske landeveien nord eller sydover?
 
Med en lett googling og relativt god kjennskap til oppdrettsindustrien ser det ut til at dette er snakk om å få dette produktet til USA

pakning_home.jpg


Produksjonen av loinene skjer i Øklandsvåg på Bømlo (Bremnes Seashores lakseslakteri, og dette er i ferd med doble produksjonskapasiteten til 36 000 tonn). Som de fleste av dere vet så er Bømlo landfast med Haugalandet etter at trekantsambandet kom, og dermed er Karmøy flyplass den enkleste og korteste å komme til av de vestlandske flyplasser. Siden slakting hovedsakelig pågår på dagtid, så det her ut som om avgangen fra HAU vil være i løpet av ettermiddagen for å nå markedet (delikatessebutikkene i New England-området) på morgenen dagen etter laksen er slaktet. Ved å benytte andre flyplasser ville laksen med norske normalarbeidstider og transporttid til flyplasser i praksis miste en dag på markedet - Salma understreker spesielt dette med sin superferskhet og høye kvalitet ("Salma er den beste laksen i verda. Det kan eg stadfesta. Paul Bocuse, l’Auberge du Pont de Collonges" - dette er hentet fra Bremnes Fryseris årsrapport 2008). Kjøretiden mellom Øklandsvåg og HAU er rundt 1,5 time. Å kjøre til SVG eller BGO i stedet for HAU vil bety 1-3 timer mer på hjul, og det vil å så tilfelle kanskje medføre at neste-dag-i-butikk-vinduet lukkes for Salma.

Alt dette ovenfor er antagelser, men det er noe som sier dette kan ha en sannhetsgehalt er at det er en viss Eidesvik som nevnes i Haugesunds Avis' artikkel og han er som kjent en bømling.

Noen av linkene jeg fant med googlingen er:
http://www.fylkesmannen.no/fagom.aspx?m=1305&amid=2692974
http://www.seashore.no/files/200909011309303_BF_aarsrapp2008.pdf
http://www.seashore.no/artikkel.aspx?nr=50
http://www.salma.no/page?id=1320
 
Og såvidt jeg har forstått det så unngår Salma Amerikansk straffetoll på laks siden den er filetrert og ikke regnes som fersk (på tross av at den er ferskere enn svært mye av laksen som går under betegnelsen fersk)

......hmmmm fikk nesten lyst til å kjøpe med en pakke Salma neste gang jeg handler
 
Det hadde nok vært bedre med Salmo (latinsk navn for atlantisk laks er Salmo salar), men så var vel det opptatt så ...
 
Back
Top