Caravelle SE-DAI rører på seg!

Re: Caravelle SE-DAI rører på seg!

Ohhh! Er det én eneste detalj på det flyet som ikke er elegant, lekkert og aerodynamisk? Artig på 7:18 der en SAS A320 neo tar av og lyden fra den ikke engang høres på filmen.

Hva er planen med denne maskinen nå?
 
Re: Caravelle SE-DAI rører på seg!

Ohhh! Er det én eneste detalj på det flyet som ikke er elegant, lekkert og aerodynamisk? Artig på 7:18 der en SAS A320 neo tar av og lyden fra den ikke engang høres på filmen.

Hva er planen med denne maskinen nå?


I alle fall skriver de " It will never fly again due to financial and legislative reasons, Airbus Industries withdrew the operational licence at the same time as they withdrew the Concorde licence in 2003 or so.".

Finnes det ikke et system for veteranfly? Det er jo mange gamle fly i lufta, nå og da.
 
Re: Caravelle SE-DAI rører på seg!

Jag noterar att den inte finns kvar i svenska luftfartygsregistret.
 
Re: Caravelle SE-DAI rører på seg!

I alle fall skriver de " It will never fly again due to financial and legislative reasons, Airbus Industries withdrew the operational licence at the same time as they withdrew the Concorde licence in 2003 or so.".

Men liker at de likevel sier `But we try to keep it in a condition that theoretically it could fly anyday.` :)
 
Re: Caravelle SE-DAI rører på seg!

Høres jo ut som det er håp om holde den "i live". Personlig hadde jeg gladelig betalt en del bare for et glass champagne ombord på en takse-tur rundt på Arlanda. Kanskje til og med en high-speed taxi ned rullebanen..? Og pengene kunne gått til å male den i de originale SAS-fargene fra 1959. Dét hadde vært noe!
 
Re: Caravelle SE-DAI rører på seg!

Høres jo ut som det er håp om holde den "i live". Personlig hadde jeg gladelig betalt en del bare for et glass champagne ombord på en takse-tur rundt på Arlanda. Kanskje til og med en high-speed taxi ned rullebanen..? Og pengene kunne gått til å male den i de originale SAS-fargene fra 1959. Dét hadde vært noe!

Særdeles god ide. :)

Betalte jo medlemskontingent i `Le Caravelle Club´ når de først fikk denne maskinen til Arlanda, da hadde de vel planer om å få den i lufta igjen. Men skjønner at det er gått noen år siden det.
 
Re: Caravelle SE-DAI rører på seg!

Ditto. Å få den i luften igjen vil nok kreve investeringer i oljefondklassen og dispansasjon fra allt av støyforskifter, men det hadde vært knall hvis de kan holde den operativ til noen takse-turer. Spørs om vi ikke må ta to turer, slik at de får penger til hangar også.
 
Re: Caravelle SE-DAI rører på seg!

Høres jo ut som det er håp om holde den "i live". Personlig hadde jeg gladelig betalt en del bare for et glass champagne ombord på en takse-tur rundt på Arlanda. Kanskje til og med en high-speed taxi ned rullebanen..? Og pengene kunne gått til å male den i de originale SAS-fargene fra 1959. Dét hadde vært noe!

Innspill tatt videre til Caravelle Club!
 
Re: Caravelle SE-DAI rører på seg!

Da er medlemskap i Le Caravelle Club betalt!

Klubben melder følgende om arbeidet fremover på sin hjemmeside:

Torsdagen den 3 december är en milstolpe för Le Caravelle Club. Efter femton år rullade SE-DAI åter för egen maskin från Ramp K till Ramp H. Allt fungerade perfekt och alla system var ”go”.

Nordic Aero MRO erbjuder oss att ställa flygplanet i sin hangar under december månad och kanske längre. Vi är oerhört tacksamma för detta och nu kan vi under bekväma förhållanden fortsätta både med flygplanets ut- och insida. SAS-logos och flytt av inredning från SE-DAF står högst på prioriteringslistan.

For de som vil vite mer: https://www.lecaravelleclub.org/
 

Attachments

  • Screenshot_20210211_121829_com.google.android.apps.docs.jpg
    Screenshot_20210211_121829_com.google.android.apps.docs.jpg
    113.9 KB · Views: 565
  • Screenshot_20210211_121823_com.google.android.apps.docs.jpg
    Screenshot_20210211_121823_com.google.android.apps.docs.jpg
    155 KB · Views: 567
Re: Caravelle SE-DAI rører på seg!

Hvad er status på Le Caravelle clubs SE-DAI?
/T
 
Re: Caravelle SE-DAI rører på seg!

Ganske trasig. Foreningen sliter med både rekruttering og inntekter. Dessuten er flyplassadministrasjonen på Arlanda stort sett bemannet med økonomer og jurister som hverken har greie på, eller interesse for fly og flyhistorie. Dermed sliter de med tilgang til hangarplass og folk til å gjøre jobben.

Planen har hele tiden vært å få maskinen foliert med 1959-fargene til SAS og ha den utstilt under tak et sted, men det spørs om hvorvidt dette kan la seg gjøre.
 
Back
Top