Camera down! Camera down! Arrrgh.

Takk, Andreas,

av økonomiske hensyn går jeg nok for 400D, ja. Jeg har flere CF-kort samt batterier som passer til 400D'en. Kjøper jeg 1000D'en må jeg jo investere i både SD-kort og ihvertfall ett til batteri, sjøl om det som følger med er meget bra.

K
 
Snakket med verkstedet som Japan Foto bruker på torsdag.... Dette firmaet hadde sendt kameraet mitt videre til Serviceproffen, da de tydeligvis ikke kunne foreta seg noe (?).

Serviceproffen har reparert og reparert kameraet mitt, men hver gang de har trodd at de har fått det til så er det noe annet som har røket. De har prøvde en 3-4 ganger, men heldigvis uten å sende kameraet tilbake til meg x 3.

Nå ligger saken hos Canon og spørsmålet nå er om de skal reparere eller bare gi opp og at Canon gir meg et nytt! (Selv håper jeg på at Canon sier at nok er nok, og sender meg et nytt).

Er det noen som har peiling på hvordan dette fungerer? Er det slik at Canon sender et nytt kamera til meg eller får jeg en "verdisjekk" og kan hente et nytt kamera ut hos en forhandler? I såfall, kan det by på noen problemer å oppgradere fra 30D til 40D mot et mellomlegg? :)
 
Last edited:
hva er feil på kameraet ditt da?

Veit ikke åssen Canon gjør det men jeg hadde en gang i tiden et Kodak APS-kompakt kamera som filmfremtrekkeren gikk på og da fikk jeg nytt kamera av samme typen som jeg hadde. Valgte da å kjøpe meg en IX7 (APS-Speilrefleks fra Canon) mot et lite mellomlegg :)
 
Det begynte med at det låste seg etter at jeg hadde zoomet inn og skulle "låse" motivet. Da bare slo det seg av. Da var det bare en ting som nyttet, det var å ta ut batteriet og prøve igjen, men da bare låste det seg på samme måte. Prøvde med andre batterier, minnekort og objektiver og fant fort ut at det var på kameraet feilen var.

Verkstedet har skiftet hovedkort i kamera ++ uten hell.....
 
Last edited:
Kjøpsloven gjelder i fem år, eller forventet levetid på produktet. Jeg har ikke studert kjøpsloven men klarer de ikke å utbedre feilen innen rimelig tid bør du få mulighet til å skaffe deg ett nytt tillsvarende kamera eller oppgradere. Samme feil 3 ganger gir deg rett til å heve kjøpet! Få nytt kamera kan du om de velger det allerede etter første gang du har en feil, men dette gjøres sjelden tror jeg. Ønsker du å oppgradere ville jeg tatt kontakt for å høre hvilkne tilbud de kan gi deg, jo før jo bedre ! De ønsker sikkert å selge deg et nytt kamera, bedre det enn misfornøyd kunde uten kamera. :)

Kjøpsloven her: http://www.lovdata.no/all/nl-19880513-027.html
 
Kjøpsloven gjelder i fem år, eller forventet levetid på produktet. Jeg har ikke studert kjøpsloven men klarer de ikke å utbedre feilen innen rimelig tid bør du få mulighet til å skaffe deg ett nytt tillsvarende kamera eller oppgradere. Samme feil 3 ganger gir deg rett til å heve kjøpet! Få nytt kamera kan du om de velger det allerede etter første gang du har en feil, men dette gjøres sjelden tror jeg. Ønsker du å oppgradere ville jeg tatt kontakt for å høre hvilkne tilbud de kan gi deg, jo før jo bedre ! De ønsker sikkert å selge deg et nytt kamera, bedre det enn misfornøyd kunde uten kamera. :)

Kjøpsloven her: http://www.lovdata.no/all/nl-19880513-027.html
Jeg har egentlig tatt utgangspunkt i 2 års garanti - og jeg har hatt kamera i 2,5 år.
Er det slik at jeg kan levere inn kamera til Elkjøp og slå neven i bordet? Så lenge det er noe inni som slutter å virke?

K
 
Jeg har egentlig tatt utgangspunkt i 2 års garanti - og jeg har hatt kamera i 2,5 år.
Er det slik at jeg kan levere inn kamera til Elkjøp og slå neven i bordet? Så lenge det er noe inni som slutter å virke?

K

Du har investert i et kamera "dyrt" speilrefleks som de fleste forventer vill vare i mange år, at du behandler det pent for å ha det i mange år er en selvfølge. Kansje du selger det etter en tid for å oppgradere, da kan andre får glede av kameraet i mange år. Vanlig renhold, rens, ulykkelige slagskader og skifting av slitedeler etter et stort antall eksponeringer ser jeg på som kostnader som følger bruken av kameraet og dekkes av eier med mindre forsikringer dekker dette. Garanti på 1 år,2 år eller 3 år er ikke viktig når kameraet slutter å virke og feilen ikke skyldes uvørent bruk eller slitasje. Kjøpsloven gjelder i 5 år, har du kjøpt en vare som du forventer vill vare i mange - mange år ja da forventer jeg at produsenten reparerer dette kostnadsfritt innen "rimelig" tid eller kommer med et tilbud på en kompensasjon for ditt gamle kamera. Det som er viktig her er tiden du blir uten kamera og da er den beste løsningen et nytt kamera siden de har problemer med å finne feilen.
 
Selv mobiltelefoner er jo forventet å vare i 5 år iflg. diverse jurister og andre, så da bør man forvente at et dyrt kamera vare minst like lenge
 
Jeg pratet med dem og det viste seg at de hadde reparert den umiddebart hvis jeg hadde lagt ved kvittering. Men det hadde jeg ikke. Så nå ordner det seg uten problemer (kanskje :-) )

K
 
Ja, jeg har og godt nytt å komme med. Canon har bestemt seg for at kameraet mitt vil bli erstattet av et nytt kamera. Satser på at det ankommer butikken en gang til uka nå.

Can't wait :)
 
Og jeg har igjen fått kamera i hende. Kjennes godt. Det ble ikke noe særlig flybilder i helga, sjøl om den ble tilbragt på Hamresanden. Jeg hadde mye å ta igjen så det ble 3-400 bilder av ungene istedet. :D

IMG_9941_1.jpg
 
Back
Top