Call Norwegian

TwoJet

Newcomer
Norwegian etablerer et nytt selskap for mobiltelefoni – ”Call Norwegian”
Norwegian Air Shuttle ASA har stiftet et nytt datterselskap, som skal starte opp virksomhet innen mobiltelefoni i løpet av 4. kvartal 2008. Det nye selskapet skal hete Call Norwegian AS. Selskapet skal drives som en selvstendig forretningsvirksomhet, men i nært samarbeid med flyselskapet.



Call Norwegian skal bygges opp som et fullverdig mobilselskap. Alt skal være nettbasert, og produktene skal omhandle de primære mobiltjenestene (network service).

I tillegg skal selskapet rette sine tilbud inn mot Norwegians eksisterende kunder (flypassasjerer) gjennom å tilby mobiltelefoni og trådløst nett om bord på fly og på flyplasser, reiseløsninger og informasjon til passasjerer via telefoni samt mobil IP telefoni. Det vil også være naturlig å tilpasse tilbud som telefonibank.

Det skal utvikles forretningsmessig samarbeid mellom mobilselskapet og Norwegians eksisterende virksomheter. Norwegian ville neppe gått inn i mobiltelefoni uten flyselskapets sterke Internett-posisjon. Mobilselskapet skal dessuten kunne knyttes til fordelsprogrammet Norwegian Reward.

- Vi etablerer et eget selskap for mobiltelefoni fordi vi oppfatter det som en naturlig utvidelse av virksomheten og for ytterligere å styrke tilbudet for våre kunder, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian.

Hans-Petter Aanby vil lede prosjektgruppen som nå skal forberede oppstart av Call Norwegian. Med seg i prosjektgruppen og i selskapets styre får han Lars Ola Kjos og Tord Meling. Prosjektgruppen har bred erfaring fra oppstart av Bank Norwegian, og har begynt arbeidet med søknad om konsesjon.

- Vi tar sikte på å være i drift med Call Norwegian fra fjerde kvartal i år. Det er en dristig ambisjon, men vi satser hardt på å få dette til, sier det nye selskapets styreleder Hans-Petter Aanby.
 
hehe, du verden, stadig overraskelser fra Team Kjos & Co.

Det virker som de følger Easy-modellen med mange forskjellige ben å stå på. Lykke til må de ha uansett!
 
Spennede, skal bli artig å se åssen tilknytning det får til Norwegian Reward. :drunk:
 
Spenstig satsing, men Kjos bør ikke forsøke å stå på for mange bein før markedet blir skeptisk og analytikere bekymret for DY sin fremtiden. Og hva skjer om et DY-selskap går dårlig, vil det gå utover de andre selskapene?
 
Naa beveger Sleske Kjos seg inn i et marked jeg kan mye om.

Dette er en risikabel satsing i en bransje med vanvittig mye konkurranse. Han vil ha en stor svakhet: Han eier ikke eget nett og vil da vaere mellom kloerne til Tn eller Telia som dikterer prisene... Han maa opp i stort volum - meget raskt. Med konkurransedyktige priser vil han tape voldsomt med penger til han har minst 50K-75K abonnenter.

Det som kan vaere smart er at han kan tilby internet ombord i fly som en del av pakken. Kan vaere attraktivt. Ellers maa han roame med andre operatoerer paa helt like vilkaar som alle andre paa flyplasser naar det gjelder wifi.

Mange har proevd seg foer og ikke lyktes (se Smart Club og ca 50 andre).

Lykke til paa ferden!
 
Kjos starter nye datterselskaper utenom kjernevirksomheten, mens hovedkonkurrenten SAS går helt motsatt vei og selger ut alt de kan for å konsentrere seg om kjernevirksomheten, det å fly passasjerer fra A til B.

Kanskje DY skulle sett dette som ett tegn på at det kanskje ikke er beste veien å gå.
 
Som jeg, og noen andre, har antydet her flere ganger, nærmer Norwegian seg easy-modellen. Synes ikke dette er så overraskende - etter at Bank Norwegian kom, var det vel bare å vente at mer skulle komme. Kjos har tydeligvis en voldsom tro på eget forretningstalent og satser på nye og risikable markeder. Vi får håpe at han tar lærdom fra Stelios og ikke går på de samme feilene.
 
Easy gruppen er vel en suksess, med flyselskapet som motoren

easyJet er en suksess, men det er nok mange av selskapene i porteføljen som ikke helt har slått an, for eksempel easyPizza, easyBus og easyHotel. Disse fungerer mer som brands for å profilere flyselskapet enn som aktører som alene bør kunne ha livets rett.
 
Dette er en risikabel satsing i en bransje med vanvittig mye konkurranse. Han vil ha en stor svakhet: Han eier ikke eget nett og vil da vaere mellom kloerne til Tn eller Telia som dikterer prisene... Han maa opp i stort volum - meget raskt. Med konkurransedyktige priser vil han tape voldsomt med penger til han har minst 50K-75K abonnenter.

Nå er det jo også et tredje alternativ på veg...

Det skjer en del spennende i det markedet for tida. Mobile Norway ser ut til å bygge et seriøst mobilnett med kundene til Network Norway (inkl. Lebara og One Cal), Tele 2, BaneTele og Ventelo som grunnlag. Det kan være riktig tidspunkt for en ny aktør i det tidligere overbefolkede videresalgs-/MVNO-markedet.

Tøft blir det, men jeg vil ikke dømme det nord og ned riktig enda.
 
Mobilsamtaler på fly! Det blir ille det. Flyet er liksom det eneste transportmiddelet man virkelig kan slappe helt av på!
 
Flyselskap, bank, telefon...

Det begynner nesten å se ut som om Hr. Kjos følger Richard Branson her.
 
Norwegian records? Norwegian railways?? Tog som kun er røde helt foran :colgate:
 
Kjos’ angrepsmaskin

Bjørn Kjos og Norwegian ligner mer og mer på Richard Branson og Virgin. Her forteller Kjos om planene for mobilselskapet Call Norwegian.



Fly er ikke det eneste som skal ta av for Bjørn Kjos og Norwegian. Ifjor kom selskapet med egen bank, og nå lanserer selskapet eget mobilselskap, som skal følge deg både på landjorden og i luften. Dermed kaster Norwegian seg hodestups ut i et marked som er blitt merkbart tøffere det siste året.

Det siste året har små mobiloperatører gått konkurs, og mange er blitt kjøpt opp til betydelig lavere priser per kunde enn Idar Vollvik fikk da han solgte Chess til Teliasonera i 2005.

- Ja, vi vet markedet er tøft, og vi ville ikke engang kunnet vurdere det uten den sterke internettsiden vår, sier Bjørn Kjos til Dagensit.no

Branson-modellen
Norwegians røde farger vil trolig snart finnes på en mengde norske mobilskjermer, og det kan bli flere tjenester fremover. En liknende strategi har blant andre Richard Bransons Virgin hatt stor suksess med. Virgin er et svært sterkt merkenavn, og den røde logoen kjennes igjen fra satsinger innen fly, platebransje, tv-distribusjon, tog og mye annet.

Kjos hevder imidlertid det ikke er merkevaren som er kjernen i Norwegians strategi.

- Grunnen til at vi gjør dette er den sterke internettandelen vi har, understreker Kjos
 
Back
Top