Cabo Verde Airlines - status og flåte

Someone

Moderator
Medlem
Cabo Verde Airlines - flåte og nyheter

Nå som Icelandair er ute/kastet ut, ryktes det i CH-Aviation at Cabo Verde Airlines ser på TAAG Angola og deres 737 maskiner. Uten at jeg helt får det til å gå opp, da vel de er delvis bannet fra EU?
 
Re: Icelandair ser på Cabo Verde Airlines og Azores Airlines

Ble TAAG Angola, men overført til D4-reg og under TCV AOC.
Boeing 737 -7M2 34559 2013 D4-CCI Cape Verde Airlines first in svc 08may22 RAI-LIS-RAI after transfer ex D2-TBF

D4CCI.jpg
 
Re: Icelandair ser på Cabo Verde Airlines og Azores Airlines

Som skrevet over, så består flåten til Cabo Verde Airlines (VR/TCV) nå av en Boeing 737-700 (ex-TAAG) og en Boeing 737-8 MAX (ex-Comair). I tillegg har de siden i vinter leid inn en ATR72-500 fra Global Aviation i Mauritania og tidvis en ATR72-600 fra Air Senegal. Sistnevnte har ikke fløyet på en del uker for VR pga problemer hos seg selv. Det har kommet nyheter et par ganger om blant annet innleie av en Dash 8 Q300 fra CemAir og A319 Air Senegal uten at de faktisk har kommet å fløyet for VR.

Men nå søker VR selv etter crew til ATR72-600, og planlegger fremover selv å fly flytypen rundt om på øygruppen. I tillegg planlegger de å igjen begynne å fly til Brasil og USA igjen.

Flåten per i dag: https://www.planespotters.net/airline/Cabo-Verde-Airlines

Oppå det som kom dette.
CH-Aviation.ch:
Cabo Verde creates new state-owned domestic carrier
 
Last edited:
Re: Icelandair ser på Cabo Verde Airlines og Azores Airlines

Da er 2 ex-IndiGo ATR72-600 på vei inn i Cabo Verde Airlines.

I mens flyr litauiske Jump Air med en ATR72-500, Sør-Afrikanske Cem Air med en Dash 8 Q300 og en Q400, tidligere fløy også Global Aviation fra Mauritania med en ATR-72-500, og ATR72-600 fra Air Senegal.

Ch-Aviation:
Cabo Verde Airlines seeks ETOPS for long-haul ops
Så spørs om de skal sertifisere deres Boeing 737-8 MAX for LH-produksjon.
 
Re: Cabo Verde Airlines - flåte og nyheter

Nå skal isteden det opprettes et nytt statlig flyselskap med navn CVsky, som skal operere disse to ATR72-600. I dag opererer Cabo Verde Airlines disse innlandsrutene på vegne av staten (Kapp Verde). Disse flyvningene opereres i dag av en ATR72-500 fra Litauiske Jump Air og en Q300 og en Q400 fra Sør-Afrikanske CemAir.

Avcodes.co.uk: Planned startup with ATR72-600. Government owned. Will take over take over domestic (inter-island) routes currently operated by Cabo Verde Airlines (TACV), under public service obligations.
 
Den første av 2 ATR72-600 som skal til CVsky (Cabo Verde Airlines) ble levert 5. september.
Slik jeg forstår skal den ASAP inn i produksjon for Cabo Verde Airlines etter at de har vært svært uheldig med sine innleide kapasiteter fra Jump Air med sin ATR72 og CemAir med sin Dash 8 Q300, begge har blitt skadet på bakken den siste måneden. Noe som har ført til massive kanselleringer. Er vel kun en Q400 fra CemAir som flyr «interisland-produksjonen» akkurat nå.

Og ellers skal de operere flere ruter mot høsten da begge deres ATR72 kommer i produkjson.
Cabo Verde Airlines at the launch of Northern winter 2025/26 season plans to add 2 domestic routes, on board ATR72 aircraft.

Boa Vista – Maio Island eff 27OCT25 1 weekly ATR72
VR4741 BVC0850 – 0920MMO ATR 1
VR4741 MMO0830 – 0910BVC ATR 4

Ilha do Sal – Sao Filipe eff 29OCT25 2 weekly ATR72
VR4151 SID0800 – 0850SFL ATR 3
VR4151 SID0820 – 0910SFL ATR 5

VR4511 SFL1730 – 1820SID ATR 3
VR4511 SFL1740 – 1830SID ATR 5
 
Back
Top