C-130J "Nanna"

De mørke fargene på Frigg har ingenting med tailstriken å gjøre. Den har visse gummilag rundt skroget fordi den har landet på sand/grus.

Flott med forklaring. :)

Så neste spørsmål...

Er dette gummilaget lagt på for å beskytte før maskinen skal i sandkassa, eller er det lagt på etterpå for å reparere "skadene" etter å ha vært der?
 
Fine bilder som alltid fra deg Jan.
Når det gjelder de områdene med en annen grå farge, så er dette områder som er spesielt beskyttet for skader på skroget. Man ser det på mange andre fly også, og særlig de flyene som opererer til og fra f.eks Afghanistan. En kan se samme felt med beskyttelse på f.eks Denim Air sine Fokker 50 der nede. C-130 fra UK og USAF har den samme beskyttelsen også. En kunne se felter på de "gamle" norske C-130-ene og som hadde samme form for beskyttelse, da særlig på undersiden av skroget. Om jeg ikke husker helt feil så var den ene maskinen som var nede i Afghanistan ganske så skadet under buken etter å ha vært der nede uten denne formen for "beskyttelse".

Legger ved et par bilder som viser samme felter på en C-130J fra RAF.

C-130JRAF888-3Flesland17052009pej.jpg


C-130JRAF888-5Flesland17052009pej.jpg
 
Last edited:
Back
Top