• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

C-130J "Nanna"

De mørke fargene på Frigg har ingenting med tailstriken å gjøre. Den har visse gummilag rundt skroget fordi den har landet på sand/grus.

Flott med forklaring. :)

Så neste spørsmål...

Er dette gummilaget lagt på for å beskytte før maskinen skal i sandkassa, eller er det lagt på etterpå for å reparere "skadene" etter å ha vært der?
 
Fine bilder som alltid fra deg Jan.
Når det gjelder de områdene med en annen grå farge, så er dette områder som er spesielt beskyttet for skader på skroget. Man ser det på mange andre fly også, og særlig de flyene som opererer til og fra f.eks Afghanistan. En kan se samme felt med beskyttelse på f.eks Denim Air sine Fokker 50 der nede. C-130 fra UK og USAF har den samme beskyttelsen også. En kunne se felter på de "gamle" norske C-130-ene og som hadde samme form for beskyttelse, da særlig på undersiden av skroget. Om jeg ikke husker helt feil så var den ene maskinen som var nede i Afghanistan ganske så skadet under buken etter å ha vært der nede uten denne formen for "beskyttelse".

Legger ved et par bilder som viser samme felter på en C-130J fra RAF.

C-130JRAF888-3Flesland17052009pej.jpg


C-130JRAF888-5Flesland17052009pej.jpg
 
Last edited:
Back
Top