C-130 Hercules tar farvel i juli

Fellowship: Ja det var de to siste operative flygingene. Jeg tolker det dit hen at neste flyging blir transitt til den siste parkering.

Husker folket sin siste tur med norske Hercules H? For min del var det fra Ramstein til Gardermoen. Så og si helt tomt fly. Lå og slappet av i motsetning til fulle fredagsfly fra Bardufoss til Oslo som sild i tønne med varm luft i hodehøyde og minusgrader på gulvet.

Den klubben er jeg også med i.... Føler vel ikke at jeg har gått glipp av mye heller... :p

Nja, men det er som med å ha vært i Forsvaret - det er en felles referanseramme for alle oss som har reist med dem; et samtaleemne for eksempel her. ;)

(Nå skal det sies at jeg selv bare har fløyet en vanlig, full NK-flight én eneste gang, og det var bare VA-GM. Til gjengjeld har jeg kusket mye rundt under andre omstendigheter.)

Jeg hadde dimmetur desember 1997 fra Bardufoss til Kjevik. Skikkelig hat da, men nå er det jo gøy å ha gjort det.

Nå er jo Bodø Air Show F-16's Air Show siden man markerer F-16 i x antall år i operativ drift.
:)

https://www.tu.no/artikler/forsvarets-hercules-solgt-etter-11-ar-i-orkenen-blir-brannslukkingsfly-i-usa/479629

I nesten 40 år var de trofaste arbeidshester i det norske forsvaret, de seks C-130H Hercules-flyene Odin, Tor, Balder, Frøy, Ty og Brage.

De ble faset ut i mai 2008 og fem av flyene ble sendt til det som i utgangspunktet var kortvarig lagring i Arizona i USA.

Det skulle gå godt over 11 år, men nå er de endelig solgt. Kjøperen er det amerikanske selskapet Coulson Aviation Inc, og flyene skal brukes til brannslukking.

Dermed kan de over 50 år gamle flyene endelig gjøre nytte for seg igjen.

Snart i lufta etter tolv år på bakken: Slik ser det ut når gamle norske Hercules-fly skal få nye liv

I snart 12 år har fem tidligere norske C-130H Hercules transportfly stått lagret i ørkenen i Arizona. I nesten 40 år var dette noen av Luftforsvarets fremste arbeidshester, fram til de ble dimittert våren 2008.

I november i fjor ble de endelig solgt, til Coulson Aviation, og nå er de første eksemplarene i ferd med å gjøres klare til å returnere til tjeneste – nå som brannslukkingsfly. [...]

Flyene skal totaloverhales og bygges om noe i forbindelse med installasjonen av deres egen såkalte «4000 USG SMART Retardant Ariel Delivery System» (RADS). Dette systemet har kapasitet på 15.000 liter slukkemiddel som kan dumpes på 2,2 sekunder. I tillegg skal flyene blant annet utstyres med ny glasscockpit og nattsyn («Night Vision Goggles», NVG).

Så var den første fløyet avgårde ...

https://fireaviation.com/2020/04/20...iRmulOHGxFfz7Of4pyo9WWjjXn71LOj6daZhMuUGlbDgM

The first of five C-130H planes that Coulson Aviation purchased from the Norwegian military was ferried Monday from Davis-Monthan Air Force Base in Tucson, Arizona to Crestview, Florida. Over the last seven weeks two of the aircraft were brought back to life in order to fly them to the facility in Crestview for heavy maintenance and conversion into air tankers capable of fighting wildfires.

Gamle minner strømmer på.... :-) Veldig glad for at disse trofaste arbeidshestene på nytt får luft over og under vingene, og at de vil vil bli brukt på nyttige oppdrag også i fremtiden.

Espen

d9488419e047ee860f379a156af61376.plist

Første skal nå være malt i Coulsons farger og vært i luften for første gang slik jeg forstår

Da har Ty ankommet Australia for å delta i brannslukkingsarbeid denne skogbrannsesongen.
Registrering N132CG og skal visstnok stasjoneres i Busselton i Western Australia.

‘Froy’ er nå i malerhangaren og skal visst i tjeneste tidlig 2024.

‘Balder’ er fløyet til Thermal (California) for vedlikehold og forberedelser.

Last edited:
Back