C-130 Hercules tar farvel i juli

Her kan sammenligne cockpiten i en norsk C-130H "957" og en RAF C-130J-30 C.4 "ZH871". Forskjellen på propellene kan sees på de to andre bildene som viser to RAF maskiner, C-130K C.3 "XV202" og C-130J-30 C.4 "ZH871".

Attachments

• P2160501 edited 4.jpg
    P2160501 edited 4.jpg
    217.8 KB · Views: 1,059
  • P2040181 edited 2.jpg
    P2040181 edited 2.jpg
    122.8 KB · Views: 1,056
  • P2020023 edit.jpg
    P2020023 edit.jpg
    127.8 KB · Views: 1,036
  • P2030105 edited.jpg
    P2030105 edited.jpg
    165.1 KB · Views: 1,011
Last edited:
Hva skjer med de gamle Hercene etterpå? . Er det noen som skal ha de etter oss?.
De er kansje litt store til at en av de havner på museum her til lands.

"Tor" er allerede grounded og øremerket museet på Gardermoden. Bygningen der er prosjektert slik at det er lagt til rette for å bygge inn området inne i "U"-formen. Det er meningen at det skal være plass til bl.a. C-119 og C-130 i den nye hallen.

? Hørte på nrk i dag tidlig at den siste av de gammle Hercules flyene skulle pensjoneres i dag.

Leste at en skal til flymuseeet på OSL, de andre 5 skal til ørkenen i Arizona for å vente på eventuelle nye eiere.

Kan noen bruke disse ? Trodde vingene faller av snart :question:^_^

Det var ikke særlig stor stemning når man skulle fly hjem på perm i Herc istedetfor et sivilt fly, men det er artig å ha fløyet med disse bråkebøttene noen ganger.

Ja, det er lett for sånne som meg å romantisere, som heller hang rundt flymaskinene enn å kuske opp- og nedover det ganske land med NK-flights. Gjerne med opptil flere stopp... Jeg har vært med på noen ganske interessante turer, men Sarajevo-turen jeg skulle vært med på ble det dessverre aldri noe av. Jaja. Jobben min kommer til å ta meg til Montenegro ila. ettersommeren, men nå blir man visst ikke skutt på lenger. Kanskje hvis mobilnettet vårt blir elendig - vi får se.

Uff, dette bringer minner om en uke på og en uke av i et knapt år. Onsdagen gikk turen EVE-BDU-BOO-TRD-GEN med C130. Deretter flybuss til Oslo og nattoget til Bergen...

Retur tirsdager med Norway Airlines BGO-EVE.

Hickok:

Det der var rett og slett dårlig gjort. Jeg var terminalassistent i et år før jeg tok fatt på min "karriere" i Luftwaffe, og dette er en av de mest råtne routingene jeg har hørt om. Da var det bra at du i alle fall fløy go'ruta nordover igjen.

Kanskje du til og med kunne toppe turen med å måtte reise via Jessheim av og til? :)

Back