Bytte av flytyper fra SVG og BGO til FRA med LH

barca

ScanFlyer Silver
Gjorde noen søk på Lufthansa sine sider som SVG-FRA og BGO-FRA. Legger merke til at fra 27.sept vil Lufthansa bytte flytyper fra disse stedene. Fra SVG vil det nå benyttet Embraer 190 eller 195 som driftes av LH Cityline med 108 seter på så og de de fleste avgangene i bytte med Boeing 737-500. Fra BGO blir det bytte til CRJ700 med 65 seter fra Embraer 190 flytypene.

Nesten hver gang jeg har reist med Lufthansa fra SVG via FRA til en annen plass så har flyene vært smekkfulle i økonomi klasse og noe ledig i business. Fra BGO får jeg høre at det alltid er veldig bra belegg i de flyene fra FRA. Jeg har f.eks. reist en del ganger tidligere med LH om vinteren med en Boeing 737-300 eller 737-500.

Kan noen fortelle meg hvorfor LH setter inn fly med mindre kapasitet til disse to stedene nå? Er det ikke rart at de setter inn fly med mindre kapasitet på steder hvor flyene fyller seg kjapt opp? Kan noen fortelle med at dersom det f.eks. kommer veldig mange bestillinger til et tidspunkt i en viss dato om LH vil et par dager på forveien bestemme seg å sette inn større fly da til f.eks. SVG eller BGO? Er det noen stor forskjell å reise med Lufthansa Cityline fly og de vanlige flyene til LH? Betyr det og at når man flyr med Cityline fly at man blir busset til/fra gate til/fra flyet i FRA?
 
Fulle, fly betyr ikke nødvendigvis at selskapene tjener penger. Det kan også være muligheter for at det aktuelle flyet kan tjene mer penger på andre ruter. Det er et puslespill som skal gå opp, helst i flyselskapets favør.
 
Kan noen fortelle med at dersom det f.eks. kommer veldig mange bestillinger til et tidspunkt i en viss dato om LH vil et par dager på forveien bestemme seg å sette inn større fly da til f.eks. SVG eller BGO?

LH er vel ganske fleksible med flyparken mener jeg å huske, som de fleste selskaper er. Så har de mange bookinger og kabalen med flytyper går opp for et skifte så kan det være de gjør det.
 
Kan noen fortelle med at dersom det f.eks. kommer veldig mange bestillinger til et tidspunkt i en viss dato om LH vil et par dager på forveien bestemme seg å sette inn større fly da til f.eks. SVG eller BGO?

Det vil de helt sikkert. LH setter inn fly etter etterspørsel, og hvis det er grunnlag setter de inn større fly. Fra Oslo f.eks så hender det ofte at A320-avganger blir byttet ut med A321, så det samme vil nok skje på SVG og BGO. Særlig rundt juletider er det nok spesielt store sjanser for det, og også rundt vinterferien og høstferien. Opplevde selv noen dager før jul i fjor at en Swiss avgang fra ZRH til SOF ble oppgradert fra A319 til A321, og flyet var likevel helt fullt både i BIZ og ECO. Og det er bare et av mange eksempler, har opplevd mange ganger at avgangen min har byttet til større fly, men har også opplevd at den har byttet til mindre fly :D
 
Nå er det vel ikke flere seter i en 737-500 en i en E190, tror det er 108 i begge.
Ellers så ser det ut som om E190 er tilbake på BGO i November.
2 av 3 ganger jeg har tatt E190 til FRA fra BGO, har flyet parkert ved gate, Men jeg har alltid blitt busset fra Gate.
 
Arsaken ligger i fleet-availability. LH begynner med lapjoint-modification pa sine 737er i vinter, noko som binder 1-2 fly pa bakken. Derfor ble dette avgjort a ta bort dette kapasitet fra FRA istedenfor en av de DIRECT stations. Sammenhenger med Crew-situasjon ved Direct-Stations.

Det vil likevel hende at det kommer Busser og Boeings innimellom til SVG.
 
Nå er det vel ikke flere seter i en 737-500 en i en E190, tror det er 108 i begge.
Ellers så ser det ut som om E190 er tilbake på BGO i November.
2 av 3 ganger jeg har tatt E190 til FRA fra BGO, har flyet parkert ved gate, Men jeg har alltid blitt busset fra Gate.



Nå skal jeg reise SVG-MRS i november med LH og da blir det spennende og se om om jeg får reise direkte til/fra gate i FRA. Dessuten føler jege at jeg ofte blir busset til fra gate i FRA enten det er Boeing 737-500 eller A320/321 man reisr med. KAn skje jeg har vært veldig uheldig med å velge avganger der man blir busset til/fra flyene. LEgger dessuten og merke til at dersom man reiser med AF, KL, BA, AB, IB i terminal 2 der så blir man og ofte busset. Har aldri lagt merke til disse flyene ved gate der.
 
Last edited:
Back
Top