Butikkansatte på Rygge fikk ikke lov til å hjelpe reisende

Re: Butikkansatte på Rygge fikk ikke lov til å hjelpe reisende

Er mye rart man skal fly i avisen med, men dette var vel prikken over muffinsen. Men men, er jo bare ett firma som tjener på alle disse skriveriene i avisene om dagen og det er Ryanair selv.

Jeg leser ALLTID gjennom betingelsene før jeg bestiller noe som helst, men hos Ryanair gjorde jeg det merkelig nok ikke. Kan ha noe med at jeg viste så og si alt fra før. Via aviser, flyprat og bekjente som har brukt de. Og får man ikke med seg at man må huske boardingpass og pass vel da har man ikke sjekket mailen sin godt nok ;)

Å "be om" er da ikke det samme som å "nekte". Foreligger det et skriftlig pålegg om dette, kan det virke noe tvilsomt, men foreligger det en anmodning, må det da vel være greit. Men de fleste som driver butikk burde jo skjønne at det ikke er "god butik", på flere plan, for dem å bidra til at folk skal slippe pålagte gebyrer.

Det jeg forsøker å skille på her er butiken og flyplassen. Hadde det vært butikken som sa det, så hadde jeg ikke dratt denne diskusjonen, for butikken har utgifter m.v. rundt dette. At flyplassen blander seg inn er utidig.

Hadde jeg hatt butikk der ville jeg sett dette som en mulighet og solgt FR BP for kr. 50/stk eller noe sånn. Og gebyret er jo ikke pålagt med mindre man ønsker at FR skal gjøre jobben for deg.

Men er jo heldigvis klar over det så vil jo selvsagt ha med utskrift når jeg skal fly med skiten som 2 måneder:angry:

Ja de har jo ikke first eller business der, men tror du kommer dit du skal anyway .
Utrolig at den skiten du sikter til frakter så mange pax da :cheers:

Der findes EU regler og der findes FR regler.....
Og netop denne regel med homeprinted BD passes er vel en af grundene til FR problemer rundt om i Europa.
Og et sted hvor jeg personligt, synes at FR strammer skruen, er at forlange et GYLDIGT PAS for rejse mellem AAR og RYG...Det skete mange mange gange sidste sommer, og det vil ske igen...For mig at se er det et brud på Nordisk Pas Union, hvor det at rejse mellem nordiske lande uden PAS er fundamentalt...Ikke engang et gøldigt kørekort vil de acceptere.
Du kan så vende den rundt og sige "at så kan de lære det" dem der flyver rundet uden pas. De kommer til at betale meget mere for deres billet end det de oprindelig skulle.
Jeg ved godt at dette indlæg er "off topic" men alligevel synes jeg det er vigtigt.
Someone nævner det helt enkle, nemlig check-in og BD pass på telefonen. Dette er brugt af mange selskaber rundt om, og det virker...så hvorfor bruger FR så ikke den løsning ??
Hilsen
Ole

Vi får vente å se hva som skjer med FR om de gjør om på opplegget sitt eller fortsetter som nå.
Uansett så hadde det beste vært å brukt kortet som BP.

Som nevnt, dette skal være disiplinerende overfor de reisende, og da må kanskje gebyret være 400 kr. Ryanair har valgt å ha et "glemmegebyr", og jeg foretrekker at de reisende som er disiplinerte og klarer å huske dette selv blir belønnet med lavere billettpriser. Jeg er ikke interessert i å være med på å betale billetten for en som ikke kan klare å følge flyselskapets regler.

Ellers synes jeg den massive kritikken av FR og servicenivå er ganske omvendt proprosjonalt med antall pasasjerer. Merkelige greier.

Som nevnt, dette skal være disiplinerende overfor de reisende, og da må kanskje gebyret være 400 kr. Ryanair har valgt å ha et "glemmegebyr", og jeg foretrekker at de reisende som er disiplinerte og klarer å huske dette selv blir belønnet med lavere billettpriser. Jeg er ikke interessert i å være med på å betale billetten for en som ikke kan klare å følge flyselskapets regler.

Ellers synes jeg den massive kritikken av FR og servicenivå er ganske omvendt proprosjonalt med antall pasasjerer. Merkelige greier.

Hvor er Liker knappen :cheers:

Helt enig, men igjen så har ikke dette noe relevans til om folk får skrevet ut billetten av andre som tilbyr den tjenesten "gratis" eller for en pris (på eller utenfor flyplassen). FR pådrar seg hverken mer eller mindre utgifter om Narvesen tilbyr "dagens VG, kaffe og BP" som en pakke til kr. 75.

1. ALLE burde vite at man MÅ lese ALT når man flyr med Ryanair.
2. At man må printe boardingcard selv hjemme er utrolig godt opplyst på hjemmesiden.
3. Har man ikke fått disse tingene med seg, da er man etter min mening sannsynligvis uskikket til å fly, eller å i det hele tatt gå utenfor hjemmets fire vegger.

Jeg har null til overs for Ryanair, og deres måter å gjøre ting på, men de opererer så langt vi vet innefor loven frem til de blir dømt for noe. ( håper dette skjer snart )
Frem til da får alle som velger å reise med Ryanair gjøre som de sier, og for all del slutt å gå til avisen hver eneste gang noe skjer i flybransjen. Patetisk.

Helt enig, men igjen så har ikke dette noe relevans til om folk får skrevet ut billetten av andre som tilbyr den tjenesten "gratis" eller for en pris (på eller utenfor flyplassen). FR pådrar seg hverken mer eller mindre utgifter om Narvesen tilbyr "dagens VG, kaffe og BP" som en pakke til kr. 75.

Som sagt: det er ikke Ryanair som har protestert her. Det er Rygge Lufthavn.
Jeg er 110% overbevist at Ryanair gir blaffen om du printer boardingkortet hjemme, på jobb, hos naboen eller hos Narvesen.

Hva med flyplasser som har flere Internett cafeer... Tror dere det ligger inne sperring i systemene for utprimt der eller?
Nei selvfølgelig ikke.

Med 73 millioner passasjerer i året har Ryanair andre ting å gjøre enn å legge seg opp i hvor man printer boardinkortene, så lenge det ikke skaper kostnader for de.

Som sagt: det er ikke Ryanair som har protestert her. Det er Rygge Lufthavn.
Jeg er 110% overbevist at Ryanair gir blaffen om du printer boardingkortet hjemme, på jobb, hos naboen eller hos Narvesen.

Hva med flyplasser som har flere Internett cafeer... Tror dere det ligger inne sperring i systemene for utprimt der eller?
Nei selvfølgelig ikke.

Med 73 millioner passasjerer i året har Ryanair andre ting å gjøre enn å legge seg opp i hvor man printer boardinkortene, så lenge det ikke skaper kostnader for de.

Word! LAJ
Om man tror at Ryanair bryr seg om dette er man ikke spesielt våken.
Som sagt de bryr seg nada om noe så lenge det ikke koster de noen ting. Om du printer BP på en kiosk på flyplassen er klinkende likegyldig, de vil ikke betale for det, så enkelt er det. Hvorfor Rygge lufthavn bryr seg er for meg en stor gåte, men overhodet ikke verdt spalteplass i noen avis.

2. At man må printe boardingcard selv hjemme er utrolig godt opplyst på hjemmesiden.

Hvor står dette? Hvordan kan man overfor Ryanair dokumentere at man har skrevet ut boardingcardet selv, og attpåtil gjort det hjemme? ;-) Skal man dokumentere med mms-film av seg selv som skriver ut boardingcardet? Går gatepersonellet gjennom hver eneste persons videosnutt, og skriver 400 kroner i bot, til alle som ikke kan bekreftes å ha gjort dette selv og hjemme?

Er det tvilstilfelle og halv bot, dersom noen andre gjør det for deg hjemme, eller du gjør det selv, et annet sted enn hjemme? :-D
Hva om det er hjemreise du skal ha flybillett til? Skal du da først bestille billett med Ryanair, deretter reise hjem med et annet selskap, skrive ut din Ryanair-billett, så reise tilbake til avreisestedet igjen, for så å bruke din hjemmeutskrevne billett til å reise med Ryanair med.....? ;-)

Hva har egentlig Ryanair med hvor du har skrevet ut boardingkortet å gjøre. Så lenge du har et korrekt utskrift av boardingkortet.

At de tar seg betalt dersom du ikke har skrevet ut, er vel for så vidt greit, så lenge det blir oppgitt at boardingkort skal skrives ut og taes med.

Les igjennom saken en gang til, så vil du se at det ikke er Ryanair som laget problemet, men Rygge Lufthavn. Bare du har et boardingkort så spiller det ingen rolle for de hvor du har printet det ut. Burde være enkelt å skjønne dersom du leser innleggene i tråden her.

Hvor står dette? Hvordan kan man overfor Ryanair dokumentere at man har skrevet ut boardingcardet selv, og attpåtil gjort det hjemme? ;-) Skal man dokumentere med mms-film av seg selv som skriver ut boardingcardet? Går gatepersonellet gjennom hver eneste persons videosnutt, og skriver 400 kroner i bot, til alle som ikke kan bekreftes å ha gjort dette selv og hjemme?

Er det tvilstilfelle og halv bot, dersom noen andre gjør det for deg hjemme, eller du gjør det selv, et annet sted enn hjemme? :-D
Hva om det er hjemreise du skal ha flybillett til? Skal du da først bestille billett med Ryanair, deretter reise hjem med et annet selskap, skrive ut din Ryanair-billett, så reise tilbake til avreisestedet igjen, for så å bruke din hjemmeutskrevne billett til å reise med Ryanair med.....? ;-)

Hva har egentlig Ryanair med hvor du har skrevet ut boardingkortet å gjøre. Så lenge du har et korrekt utskrift av boardingkortet.

At de tar seg betalt dersom du ikke har skrevet ut, er vel for så vidt greit, så lenge det blir oppgitt at boardingkort skal skrives ut og taes med.

Kanskje du burde lese hva jeg skriver?
I følge Ryanair sine vilkår skal du selv printe boardingkort, og som jeg skriver flere ganger så tror jeg de bryr seg fint lite om hvordan eller hvor du printer dette. Det er Moss Lufthavn Rygge som skaper problemer her.
At jeg skrev "hjemme" i den ene kolonnen her var ment som et eksempel, hadde du lest videre før du skrev ville du sett helheten.

Seriøst så bør du lese gjennom hele tråden før du svarer.

FR tar seg betalt hvis du ikke kommer med BP og Rygge nekter butikkene der å printe det ut. Er det saken dreier seg om :headbang

Seriøst så bør du lese gjennom hele tråden før du svarer.

FR tar seg betalt hvis du ikke kommer med BP og Rygge nekter butikkene der å printe det ut. Er det saken dreier seg om :headbang

Ikke nekter, men har "bedt om". Ryanair taper 400 kr på at kiosken printer ut kortet i stedet, så da er det logisk, i mine øyne, ettersom kiosken er avhenig av Ryanairs trafikk, at de ikke gjør dette som en "gentlemans agreement".

Skjønt "gentleman" ... :lol:

Ikke nekter, men har "bedt om". Ryanair taper 400 kr på at kiosken printer ut kortet i stedet, så da er det logisk, i mine øyne, ettersom kiosken er avhenig av Ryanairs trafikk, at de ikke gjør dette som en "gentlemans agreement".

Skjønt "gentleman" ... :lol:

Anyway, så skal det ikke printes på RYG, tror vi alle er enige der. Dvs de som skjønner hva saken dreier seg om da :drink

Det kan jo være kioskeieren selv som som står bak det her — rett og slett fordi han vil at de ansatte skal bruke arbeidstiden sin på å selge pølser og brus, ikke på printing...

Last edited:

Vell dette gjør at jeg setter Ryanair som en ikke seriøs aktør når jeg reiser.
Betaler heller litt ekstra for ett lite ekstra sikkerhetsnett.
Dette er slik som ii elektronikkbransjen for PC deler, du har Pixmania som er desidert billigst som er greit nok så lenge alt funker.
Men straks du treffer en hump så rakler alt sammen, legger derfor 400 kroner ekstra i å velge en "seriøs" aktør som Komplett hvor de er service fokusert skulle noe gå galt.

Er vell det beste å gjøre det samme med Ryanair sannsynligvis.

Back