Butikkansatte på Rygge fikk ikke lov til å hjelpe reisende

CFN_001

ScanFlyer Blue
Butikkansatte på Rygge fikk ikke lov til å hjelpe reisende

http://www.f-b.no/nyheter/vi-skal-ikke-undergrave-systemet-til-ryanair-1.6129866

http://www.f-b.no/nyheter/butikkansatte-pa-rygge-fikk-ikke-lov-til-a-hjelpe-meg-1.6129869

"– Jeg opplevde ikke motvilje fra de ansatte, men fikk høre at de ikke fikk lov til å hjelpe reisende som trengte en print av egen flybillett. Én av dem jeg spurte, sa han var blitt truet med sparken etter at han en gang tidligere hadde hjulpet en reisende på denne måten."

Syntes dette er litt sprøtt, det er vel det samme hvor billetten blir skrevet ut, bare den er skrevet ut, eller hva tenker folk?

Last edited by a moderator:
Re: Butikkansatte på Rygge fikk ikke lov til å hjelpe reisende

Står ganske klart at du skal printe ut billetten før du kommer til flyplassen. Kan jo høres sykt ut at du ikke får printa den ut i en butikk der, men på den andre siden så skal vel heller ikke butikkene på Rygge "rydde" opp for pax.
Har full forståelse at Rygge har lagt seg på den linjen der når det gjelder å skrive ut billetter. Men han burde lest vilkårene før han stikker seg fram i avisa. Har jo vært ganske mye skriving ang Ryanair i lokalavisene her. Vedkommende står frem som en furte per med å gå ut på denne måten. Like ille er det at FB gidder å lage no sak av noe som ikke er no sak.

Helt sykt, faktisk.

Hva med tilfeller hvor man faktisk ikke får skrevet ut hjemme? Flyplassene burde ha en tjeneste for slikt. Nesten gratis. Pølsebodene tjener inn det bare på å selge tilbehør ;)

Har lufthavnen rett til å nekte et firma å låne ut firmaets data? Er ikke dette noe bilutleiebyråer, kiosker osv bestemme selv?

Synes det er ganske frekt å spørre om dette for å spare noen kroner.

Reiser man med Ryanair får man være klar over deres vikår, og også være klar over at en av grunnene til at man får en billig billett er at selskapet tar inntekter andre plasser enn fra selve flybilletten. At man resier med et selskap med strikte regler for dette og annet får man bare finne seg i når man først velger Ryanair. Dette er ikke noe som skal gå ut over de kioskansatte på flyplassen.

Han mener at Ryanair framstår som bakstreversk, jeg synes han framstår som frekk, kjip og lite villig til å innrette seg etter systemet som fakisk gir ham selv (og andre) billige billetter - hvis vi følger opplegget som gjør det billig.

Last edited:

Frekt å spørre , nei .
Kansje en business case å leie plass til en "print your own" bod ? ,sponset med reklame fra SK og DY ?

Ikke frekt å spørre, men trenger man å løpe til avisene hver gang det er noe med FR ???

AirbusTrond sa det veldig bra "Reiser man med Ryanair får man være klar over deres vikår, og også være klar over at en av grunnene til at man får en billig billett er at selskapet tar inntekter andre plasser enn fra selve flybilletten. At man resier med et selskap med strikte regler for dette og annet får man bare finne seg i når man først velger Ryanair. Dette er ikke noe som skal gå ut over de kioskansatte på flyplassen."

Men dette er garantert ikke den siste saken som kommer i avisa fordi at folk IKKE klarer å lese vilkårene til har godtatt ,FØR de har bestilt.
Med tanke på hvor mange som reiser med FR som helt utrolig nok klarer å printe ut bill så blir dette her rett og slett en fillesak. Synes det er på tide at avisene her nede ser den andre veien når det gjelder FR. Tror prosenten av missfornøyde kunder er rimelig lav når alt kommer til alt .

Frekt å spørre , nei .
Kansje en business case å leie plass til en "print your own" bod ? ,sponset med reklame fra SK og DY ?

Noen som har en gammel innsjekkingsautomat eller to vi kan bygge om :lol: "Ryanair boardingpass kun kr. 100".

At de ansatte i en butikk ikke får lov til å skrive ut BP i hytt og gevær av arbeidsgiver er en ting, at flyplassen nekter dem å gjøre det er mer på kanten. Det må da være et fett hvor de får skrevet ut BPene sine. Dessuten er det vel også tvil om lovligheten av det FR gjør (ref. en annen tråd her inne). Ser at flyplassen synes det er viktigere å respektere Ryaniar enn kundene sine.

- For vi skal ikke undergrave systemet til Ryanair, og derfor har vi bedt virksomhetene på flyplassen om å ikke printe ut billetter for reisende, i respekt for Ryanair sine vilkår og betingelser, svarer hun.

(min utheving)

Det er vel bare en form for service at tilbyde at printe BD passes....Men det er jo helt klart at det den måde FR tjener deres penge på.
Jeg kan slet ikke se at der er noget galt i at andre "yder" den for for service over for gæster på Rygge Lufthavn.
At FR sætter prisen på et BD pass til 400,- er efter min mening det rene røveri..MEn det viser igen kun at DU skal altså læse alt, også det med rigtigt småt.
AT FR bruger denne taktik overfor ansatte i andre virksomheder på en lufthavn er velkendt...De gør det samme i AAR/BLL og andre steder de flyver..
Hilsen
Ole

Tror du missforstår litt Ole.
Det er Rygge Lufthavn som nekter butikkene å printe ut boardingkort. Ikke Ryanair.
På Torp hjelper vi folk dersom vi har tid og mulighet. Men det skal nå ikke være slik at Narvesen skal drive innsjekk for folk som ikke har med Boardingkort. Men det må Narvesen selv få lov å bestemme over, ikke lufthavnen.

Jeg tror nok ikke print av boardingkort er en viktig inntektskilde for Ryanair. MEN, det er en viktig besparelse at passasjerene selv gjør jobben.

Den gang jeg jobbet i Sparebanken NOR, var det i en tidsalder hvor folk fortsatt betalte sine bankgiroer i banken. Det var tidkrevende og kostet banken mye penger. Det banken da gjorde, var å innføre skyhøye gebyrer for manuell behandling, og nesten gratis dersom man brukte selvbetjente tjenester. Disse selvbetjente tjenestene hadde funnets i flere år, men få benyttet de. Det endret seg når banken satte opp gebyrer til hinsides nivåer. Og resultatet er at få, om noen, går i banken med en giro idag.

Jeg mener og tror det er det samme Ryanair gjør. De tvinger passasjerene over til å gjøre jobben selv. For å spare innsjekkskostnader. Ikke for å tjene penger på folk som ikke har gjort jobben selv.

Dessuten står det ikke med liten skrift at dette måtte må gjøres. Det vet alle som har reist med Ryanair, og man får flere beskjeder som er krystallklare.

Nå får jeg vel kjeft igjen for å ha forsvart Ryanair, men det får heller gå.
Jeg mener denne saken er tullete fra A til Å, og at Ryanair ikke skal klandres i denne saken. Og jeg stiller meg undrende til at Lufthanvnen gjør dette, det tror jeg ikke de har rett til å gjøre.

Tror du missforstår litt Ole.
Det er Rygge Lufthavn som nekter butikkene å printe ut boardingkort. Ikke Ryanair.
På Torp hjelper vi folk dersom vi har tid og mulighet. Men det skal nå ikke være slik at Narvesen skal drive innsjekk for folk som ikke har med Boardingkort. Men det må Narvesen selv få lov å bestemme over, ikke lufthavnen.

.
Tror nok at det er FR der pålægger lufthavnene ikke at udføre disse opgaver, idet de er indtægtgivende for FR....Vi hjalp til et par gange, men det fandt AAR ud af, og vi fik så et pålæg om ikke at gøre det, idet FR havde en policy om at det skulle koste penge..
Som det var skrevet gør info det, mod samme udgift 400,- og de penge går nok direkte til FR...

Så er der sikkert igen dem, der mener JEG hader FR....Det gør jeg ikke direkte, men hvis de drev trafik på samme måde som andre og ikke havde en CEO som er så pressehungrende,såååååååååååå

Hilsen
ole

Nå er de som driver kiosken ganske så avhengige av FR, så det vil jo være merkelig at de skulle bidra med å undergrave FRs system på denne måten.

I så fall vil jo praksis hele gebyret være opphevet, hvis det blir allment kjent at det bare er få en butikk til å gjøre det samme. Det blir jo helt meningsløst.

Er enig i at gebyret på 400 kr er strikt og virker unødvendig høyt, men det er vel trolig denne summen som "skremmer" folk til å skrive ut boardingkortet, slik at FR sparer tid og penger, og kan holde billettene på et lavt nivå.

I så fall vil jo praksis hele gebyret være opphevet, hvis det blir allment kjent at det bare er få en butikk til å gjøre det samme. Det blir jo helt meningsløst.

Om man skriver det ut på biblioteket, i en butikk eller hjemme burde være hipp som happ for FR. Om butikken ligger i Storgata i Moss eller på flyplassen burde heller ikke spille noe rolle. At flypalssen kan nekte en butikk å hjelpe sine egne kunder kan man sikekrt stille et juridisk spørsmålstegn ved. At en butikk kan nekte sine ansatte å skrive ut BP for kundene er nok uproblematisk da jeg regner med at de ikke "selger utskrifter"

Om man skriver det ut på biblioteket, i en butikk eller hjemme burde være hipp som happ for FR. Om butikken ligger i Storgata i Moss eller på flyplassen burde heller ikke spille noe rolle. At flypalssen kan nekte en butikk å hjelpe sine egne kunder kan man sikekrt stille et juridisk spørsmålstegn ved. At en butikk kan nekte sine ansatte å skrive ut BP for kundene er nok uproblematisk da jeg regner med at de ikke "selger utskrifter"

Å "be om" er da ikke det samme som å "nekte". Foreligger det et skriftlig pålegg om dette, kan det virke noe tvilsomt, men foreligger det en anmodning, må det da vel være greit. Men de fleste som driver butikk burde jo skjønne at det ikke er "god butik", på flere plan, for dem å bidra til at folk skal slippe pålagte gebyrer.

Synes personlig det virker merkelig om at man går til en kiosk og maser på folk der fordi man vil slippe å betale et gebyr som man burde være klar over. Og enda rarere å gå til avisa med at man prøver å betale pålagte gebyrer ved å snylte på kiosken. Var ikke biletten til Berlin billig nok?

Hvor mange her er det som pleier å lese igjennom betingelsene før de trykker på "bestill"?

Hvor mange her er det som pleier å lese igjennom betingelsene før de trykker på "bestill"?

Vet ikke om du har bestilt billetter hos Ryanair, men det står med store bokstaver at man skal printe ut boardingpass selv. Man får også en mail med påminnelse noen dager før reisen. Så det skal godt gjøres å glemme det. Omtrent like vanskelig som å glemme passet.

Dette opsummerer egentligt sagen meget godt. Eneste grund til at det overhovedet er et problem er at FR opkræver et gebyr/straf som er helt ude af proportioner for at printe en A4 side.

At lufthavnen blander sig i hvilken service andre erhversdrivende tilbyder er tåbeligt. Bare fordi FR har et serviceniveau på bundniveau behøver andre jo ikke synke så dybt.

Drev jeg en forretning på Rygge ville jeg da hellere end gerne yde denne service overfor mine kunder, såfremt der var tid til det og det ikke gik ud over min egen forretning. Ved at yde disse kunder en god service kunne det jo tænkes at jeg solgte lidt mere til dem og gavnede min egen forretning.

At lufthavne og forretninger hopper og springer for FR's dårlige kundeservice og skyhøje gebyrer er ubegribeligt. Hvorfor skal det lige pludseligt være forbudt at være venlig overfor sine medmennesker og yde god service.

Uanset hvor godt man kender reglerne, så kan alle komme ud for at have glemt et print og at skulle straffes med en dummebøde på 400,- for noget der simpelt kan fixes er urimeligt. FR kunne jo bare tage den reelle pris for en flybillet i første omgang eller et gebyr der svarede til de reelle omkostninger ved at lave et print, så behøvede det jo ikke være noget problem.

Quote:
Originally Posted by seilfly

Vet ikke om du har bestilt billetter hos Ryanair, men det står med store bokstaver at man skal printe ut boardingpass selv. Man får også en mail med påminnelse noen dager før reisen. Så det skal godt gjøres å glemme det. Omtrent like vanskelig som å glemme passet.

I tillegg så har man alle presse oppslagene den siste tiden, så folk burde ha fått med seg dette nå. Uansett så har han som gikk til avisa seg selv å skylde. Skrik gjerne opp om at FR har særegne regler, men fyren har jo godtatt dem selv.
Ergo han skyter seg sjæl i bakhue som mange andre som driver å klager på FR.
Anyway så får jo bare FR mere PR som de slipper å betale for :drink

Jeg tror nok ikke print av boardingkort er en viktig inntektskilde for Ryanair. MEN, det er en viktig besparelse at passasjerene selv gjør jobben.

Den gang jeg jobbet i Sparebanken NOR, var det i en tidsalder hvor folk fortsatt betalte sine bankgiroer i banken. Det var tidkrevende og kostet banken mye penger. Det banken da gjorde, var å innføre skyhøye gebyrer for manuell behandling, og nesten gratis dersom man brukte selvbetjente tjenester. Disse selvbetjente tjenestene hadde funnets i flere år, men få benyttet de. Det endret seg når banken satte opp gebyrer til hinsides nivåer. Og resultatet er at få, om noen, går i banken med en giro idag.

Jeg mener og tror det er det samme Ryanair gjør. De tvinger passasjerene over til å gjøre jobben selv. For å spare innsjekkskostnader. Ikke for å tjene penger på folk som ikke har gjort jobben selv.

Ja, og det er et gyldig argument og du har et godt poeng, men da må man samtidig spørre seg et annet spørsmål: Hvor legger ikke da FR til rette for at man kan reise uten boarding card? Da snakker vi virkelig enkelt, og dette gjøres hos de fleste andre konkurende selskap hvor det holder med å dra kortet. På mine flighter til OSL-KRS med SAS har jeg sjekker jeg inn selv på mobil og boarder flyet selv gjennom self-service boarding ved å dra kortet og har null kontakt på SGH ansatte......da snakker vi effektivt, istedet for å styre med å printe billetter og alt det surret der

Men er jo heldigvis klar over det så vil jo selvsagt ha med utskrift når jeg skal fly med skiten som 2 måneder:angry:

Back