Busy Bee Congo

raider66

ScanFlyer Rusty
Medlem
Ser det er et selskap som heter Busy Bee Congo som opererer DO228 og LET410 ut av Goma og Kinshasa. Hjemmesiden www.busybeecongo.com er for tiden ikke tilgjengelig. Siden "Bia" inngår i dette selskapets logo lurer jeg på om det er noen forbindelse til vårt eget Busy Bee of Norway. Noen som vet?

Espen

Bia har vært mange steder. Fant denne foran på pulten til tollsjefen på Hartsfield i 1999.

customs%20bee.jpg

Var ikke "Dronningbia" på noen visitter der nede?
Uansett en syltynn link :p
Den var jo mange rare steder, men akkurat Congo (eller Zaire som det het en periode) kan jeg ikke huske noe om i min tid i hvert fall.

Derimot gikk LN-NPG som var siste Skyvan i BS dit og ble til 9Q-CDA i 1983(?), og jeg mener å ha sett et bilde et eller annet sted av den i fulle BS-farger med 9Q-registrering - mulig at det var i en utgave av BU-stikka. Og noe slikt på halen kan jo fort inspirere noen andre. Eller at det er noen av de samme i eierskap eller ledelse..

Attachments

• Busy Bee.jpg
    Busy Bee.jpg
    152 KB · Views: 693
Bia har vært mange steder. Fant denne foran på pulten til tollsjefen på Hartsfield i 1999.
Busy Bee-crew var veldig aktive med å "dele ut" stickers hvor de enn måtte befinne seg - og det var ikke få odde steder BS hadde charters til gjennom årene. Det gikk i grunnen sport i det, og det var mange varianter av bier; bl.a. bie i fallskjerm, oljeborer-bie, samt denne::drunk:

Attachments

• Drunk Bee.jpg
    Drunk Bee.jpg
    216.3 KB · Views: 682
Nei, det var et dagslysbilde rett fra siden hvor bia på halen var synlig, den var øverst på finnene. På dette bildet, som er tatt underveis til Congo, er det dessverre ikke mulig å se om bia ennå er der da vingen er i veien.

Men det er jo også mulig at noen stickers også byttet hender ved overdragelsen av flyet, eller at "Inflight-magasinet" (tegnet av den kjente Sturk) de hadde en liten stund fulgte med på lasset.
Irriterer meg grenseløst at jeg ikke tok vare på et eksemplar av "magasinet"...

Såvidt jeg vet er det ingen forbindelse mellom oss og Busy Bee Congo bortsett fra at de benytter logoen vår. Dog er vel den såpass gammel at det er fritt fram. Uansett så legger jeg ut en link på Facebook-siden for gamle Travle Bier og spør om noen kjenner til selskapet.

Dronningbia har ikke vært i Congo, men i Beira/Mozambique noen ganger.

Vi opererte en FK-27 i Gambia (Gambia Air Shuttle) i 1985 (tror jeg) og LN-AKD endte opp som 6V-AHS i Ghana.

Hilsen
FK-27
Friendship Forever.

Jeg har faktisk floyet med Busy Bee Congo fra Goma til Garamba nasjonalpark langt nord-oest i Congo, det var et chartret fly, selskapet har ingen ruter. Det var en Dornier propell. Det har ingenting med Busy Bee i Norge og gjoere og ble etablert lenge etter at Busy Bee gikk ad undas.

Jeg kan sikkert fiske frem et bilde.

Last edited:
Den var jo mange rare steder, men akkurat Congo (eller Zaire som det het en periode) kan jeg ikke huske noe om i min tid i hvert fall.

Derimot gikk LN-NPG som var siste Skyvan i BS dit og ble til 9Q-CDA i 1983(?), og jeg mener å ha sett et bilde et eller annet sted av den i fulle BS-farger med 9Q-registrering - mulig at det var i en utgave av BU-stikka. Og noe slikt på halen kan jo fort inspirere noen andre. Eller at det er noen av de samme i eierskap eller ledelse..

På side 387 i Kay Hagby's mesterverk Fra Nielsen & Winther til Boeing 747 er det blide av 9Q-CDA i BS-dekor, men uten bia på halefinnene. Bildet er tatt på FBU i 1984 noe som tyder på at ex -NPG ikke fløy med bia utvendig i Zaire/Congo. Om det var bie innvendig er jo fullt mulig. Flyet havarerte for øvrig i 1991 og ble tatt ut av drift. Jeg har lest at det var et gruveselskap som opererte flyet. På Google er det bilde av flyet i en helt annen dekor.

Espen

Back