Busy Bee 737 på grus?

KnutW

Speedbird Concorde
Medlem
Busy Bee 737 på grus?

Som kjent hadde Busy Bees 737 LN-NPB såkalt «gravel kit».
Men landet den noen gang på grusbane? Og i så fall hvor?

Prøvde å finne noe info om dette på forumet, men fant det ikke.
Hvis det er en tidligere tråd eller post er det bare å legge ut en link.

Re: Busy Bee 737 på grus?

Jeg fant spørsmålet ditt interessant Knut. Sjekket med et par tidligere BB piloter som ikke kunne erindre at NPB fløy på baner med grus i sin tid her til lands.

Alaska Airlines hadde noen Classic 737 med gravel kit, kanskje ble en av de solgt til Busy Bee?

Alaska Airlines hadde noen Classic 737 med gravel kit, kanskje ble en av de solgt til Busy Bee?

Nei, opprinnelig kunde var Alyemeda (kundekode R4). Så den var nok ment å betjene noen dårlige striper i den regionen.

Levering står det å lese:
LN-NPB 12/12/1979 Busy Bee of Norway

Forøvrig ett fly som man finner en del rarariteter om:

"Bia" var egentlig bestillt av en arabisk sheik som ville ha den bygget slik at den også kunne benyttes militært. Den var vel en av de få om ikke den eneste B737 som var modifisert slik at den kunne flys på grusbane uten å trekke sand, grus og småstein inn i motorene. Busy Bee kjøpte den da denne araberen "gikk fra kontrakten". Husker ikke i dag om han ble styrtet eller riktig hva som skjedde. Det fulgte med en utrolig fin VIP innredning i tillegg til passasjerinnredningen. Bakdørene var vel også modifiserte i forhold til standard for å gjøre det mulig å hoppe fra den, if memory serves me right??

Jeg lurer på, men er skrekkelig usikker!!, på om det var denne maskinen som Tor Tjøntveit kjøpte gjennom Wien Air Alaska og fløy ut fra Stavanger med falsk registrering påmalt? Noen her inne vet kanskje?

Busy Bee`s B-737 var den første sivile jetmaskin som hadde godkjennelse for fallskjermhopping
Den ble godkjent etter utprøvning med norske fallskjermjegere fra Norge hos Boeing i 1979

Kræsjet i 94 hvor 4 stykker døde.

PS.
Kan jo hende den har fløyet for FN og i den sammenheng har brukt "gruspakken"

Attachments

• bss.PNG
    bss.PNG
    811.6 KB · Views: 305
Last edited:

Busy Bee kjøpte den som den var ('as is'). Boeing modfifiserer ikke bestilte maskiner etter at de har havnet på samlebåndet. Så den var QC med cargodør, hadde VIP-modul (som bl.a. Kongehuset benyttet) og hadde baktrapp. Om de noen gang hadde bruk for gravel kit'et vet jeg ikke, men de fløy vel på litt ukurante plasser for Forsvaret innimellom.

Alymeda sto som kunde, men flyselskap og kongehus er jo ofte blandede roller der nede .. Fellowships note er litt uklar, men antar den ble levert i basic Alyameda-farger uten titler og malt om av BB etter levering. Dete ville være i tråd med Boeings policy.

Tja, det tok litt tid før det løsnet! Men svar på det egentlige spørsmålet har vi ikke. FN-oppdrag kan nok ha forekommet, f.eks. personelltransport til Libanon. Men ville FN leid så store fly for bush-operasjoner?

Takk for svar og info, folkens!

Litt spesielt at Alyemda hadde DY som kode.

Last edited:

Busy Bee kjøpte den som den var ('as is'). Boeing modfifiserer ikke bestilte maskiner etter at de har havnet på samlebåndet. Så den var QC med cargodør, hadde VIP-modul (som bl.a. Kongehuset benyttet) og hadde baktrapp. Om de noen gang hadde bruk for gravel kit'et vet jeg ikke, men de fløy vel på litt ukurante plasser for Forsvaret innimellom.

Alymeda sto som kunde, men flyselskap og kongehus er jo ofte blandede roller der nede .. Fellowships note er litt uklar, men antar den ble levert i basic Alyameda-farger uten titler og malt om av BB etter levering. Dete ville være i tråd med Boeings policy.

Den ble levert ny med Bia på halen og den gule og brune stripen, uten titler.

Jan Olav Martinsen tok dette bildet rett etter ankomst
large.jpg

Last edited:

Beklager [ bryte inn, men for en fantastisk tr[d, og hvilken kunnskap deres sitter på og at ingen sarkastiske "Let me Google this for you" dukker opp.

Hva inneholder VIP modulen?

Beklager [ bryte inn, men for en fantastisk tr[d, og hvilken kunnskap deres sitter på og at ingen sarkastiske "Let me Google this for you" dukker opp.

Hva inneholder VIP modulen?

Ja, hjertens enig. Hvis man kombinerer medlemmene her på forumet er det ikke mange spørsmål vi ikke klarer å besvare. Og det stort sett på en røddig og saklig måte. Når det gjelder Google vs Flyprat synes jeg at Tjab her i tråden oppsummerer forholdet særs bra i sin signatursticker..!

VIP-innredningen var nok ikke helt på høyde med dagens standard, mener å huske den besto av røde tosetere som minner om litt store premium eco seter i dag. Litt som Icelandairs Saga class / Norse premium i rødt stoff. Mulig det var med en ditto sofa også?

Lurer også på om ikke herrene Kamhaug og Ness har en av disse toseterne stående i flypoddens produksjonslokaler? Spør Flyprat!

Den ble levert ny med Bia på halen og den gule og brune stripen, uten titler.

Det indikerer at
a/ Boeing malte den slik - eller
b/ Den var innom en malerhangar før den kom til FBU.

Alyamedas farger var røde og blå på den tiden.

Vip-modulen var i form av en ferdigkonfigurert palle, såvidt jeg husker, som kunne installeres raskt. Den bakre delen av kabinen var normal, og det var bare fremre seksjon som kunne ta fraktpaller. Tror jeg.

Du finner info på dette forumet som Google drømmer om å finne …. :D

Det indikerer at
a/ Boeing malte den slik - eller
b/ Den var innom en malerhangar før den kom til FBU.

Alyamedas farger var røde og blå på den tiden.

Vip-modulen var i form av en ferdigkonfigurert palle, såvidt jeg husker, som kunne installeres raskt. Den bakre delen av kabinen var normal, og det var bare fremre seksjon som kunne ta fraktpaller. Tror jeg.

I følge en pålitelig Braathens kilde var det Boeing som lakkerte maskinen ny fra samlebåndet. Man lakkerer fly ikke noe maling nei!

I følge en pålitelig Braathens kilde var det Boeing som lakkerte maskinen ny fra samlebåndet. Man lakkerer fly ikke noe maling nei!

Lakk .. maling .. Det smaker huggorm uansett. :stir

Nasjonalbiblioteket er min nye favorittkilde !

Dette er jo helt prima :) Påmalt fake reg og fløyet ulovlig.

Attachments

• Screenshot_20230105-152743_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20230105-152743_Samsung Internet.jpg
    279.9 KB · Views: 250
Back