Buss til Fornebu ?

Hehe, nei er visst ikke ett ukjent fenomen dette her sies det.

Ellers går kurset utmerket, takk som spør :)
 
2. Om jeg møter igjen den sjåføren på 45 bussen idag som ba oss gå av igjen under påskudd av att det var en feil med bussen (feil kan skje, så det er nå greit nok, men at folk ljuger for meg takler jeg dårlig), for så å slenge igjen døra og kjøre. Da skal jeg fortelle ham hva jeg synes om han.

Så sjåføren ba dere altså av bussen for morroskyld?
 
Neida, det gjorde han sikkert ikke. Men han kunne åpnet fordøra igjen og sluppet oss på istedenfor å bare kjøre. Nå sa han også før vi reiste ut at det kom ny ekstrabuss som skulle gå med det samme alle var ombord. Og riktignok kom det ekstrabuss, men sjåføren der nektet å kjøre før etter 15 minutter (som var rutetid for neste igjen).

Vi har tross alt betalt for denne tjenesten som vi ikke får (vel, ikke jeg, men jeg tør påstå at det ikke var min feil), og å sette igjen en rasende folkemasse på en holdeplass slik er lite lurt spør du meg.

Forøvrig var det en som hoppet ut foran bussen idet han kjørte ut ifra Majorstua, og han nektet å flytte seg før døra gikk opp (noe som tok 30-60 sekunder tipper jeg, mens trafikken stod, og sjåføren hang på busstuta). Jeg gikk også bort til døra når den ble åpnet, og da fikk jeg kjeft for å ha hindre offentlig transport :-D (enda jeg stod på holdeplassen og hadde ikke gjort noe som helst). Forøvrig kom ingen av oss på igjen selv da heller. Sjåføren lirte av seg endel dritt, smalt igjen døra og kjørte.

At det kan være ett teknisk problem med bussen har jeg ingen vanskeligheter med å forstå, og jeg er sikker på at sjåføren var enda mere oppgitt over problemet enn oss. Men du "hiver" ikke av folk, for å "smelle døra i trynet" på dem og kjøre avgårde. Da får du heller åpne igjen og la de som gikk av komme på.
 
SL/Oslo Sporveier prøver jeg å unngå så langt som mulig, nå heter det vel ikke det heller lenger men det orginale fine navnet Ruter. Sykkel er faktisk praktisk og enkelt innen Oslo bare man passer på den. Og vi venter fortsatt på flexus. Kanskje når man blir pensjonist har de klart å sette det i gang...
 
1. At jeg på mandag måtte stå i nesten 45 min. å vente på 28 bussen (som skal gå hvert kvarter) skjønner jeg ikke helt hvordan er mulig. Om det var mye trafikk burde jo alle bli noenlunde likt forsinket, og at det fortsatt gikk buss hvert 28. min selv om det hadde tatt lang tid ut til Fornebu.

Det kan man saktens lure på, men etter 20 minutter kan du ta drosje for 300 kroner og sende regning til Sporveien:
http://www.sporveien.no/Kundesenter/128/

2. Om jeg møter igjen den sjåføren på 45 bussen idag som ba oss gå av igjen under påskudd av att det var en feil med bussen (feil kan skje, så det er nå greit nok, men at folk ljuger for meg takler jeg dårlig), for så å slenge igjen døra og kjøre. Da skal jeg fortelle ham hva jeg synes om han.

Klag! Skjema på samme side.

3. At det er umulig å få kjøpt billett på 2 av 4 reiser pga. tekniske feil med systemet i bussen er dårlig. Jeg har liten tro på at evt. kontrollører har forståelse for situasjonen.

Tviler på at du vil oppleve problemer med kontrollører, og at du ikke får betalt er jo bare en fordel :)

4. At det er fysisk umulig å få kjøpt f.eks. 7 dagers kort eller lignende for reiser mellom Oslo og Bærum er mildt sagt merkelig. Er det ikke over 50 år siden mennesket første gang var på månen nå ?

Billettsystemet mellom Oslo og Akershus er forvirrende og vanskelig. Det kortet du etterlyser er imidlertid SL rød ukebillett for 3 soner, og koster 320 kroner. For å kjøpe dette må du imidlertid ha et "stamkort", som du må på Trafikanten, NSB eller en av bussterminalene for å få.
 
Joda, var klar over det med taxi, og jeg prøvde ikke det selv. Men overhørte andre som bestillte taxi, men som aldri dukket opp. Det kom noen taxi'er (4-5 stk vil jeg tippe) som ble fyllt opp. Men etter den tid dukket det ikke opp flere taxier, så jeg vil anta at det var "tomt".

Og vi var fortsatt noen titalls stykker som ventet :)

Men takker for linken til klageskjemaet, det skal benyttes :)

Forøvrig: om det skulle være noen sjåfører i Oslo sporveier her så er det ikke dere jeg er ute etter. Tvert imot har de fleste sjåførene vært hyggelige og imøtekommende (billettsystemet virker desverre ikke, men bare sett deg du), unntaket var drittsekken idag som "heiv ut" folk og reiste. Men han trenger ikke være redd for at han ikke skal få høre hva jeg synes om slik måte å "løse problemer" på.
 
Billettsystemet mellom Oslo og Akershus er forvirrende og vanskelig. Det kortet du etterlyser er imidlertid SL rød ukebillett for 3 soner, og koster 320 kroner. For å kjøpe dette må du imidlertid ha et "stamkort", som du må på Trafikanten, NSB eller en av bussterminalene for å få.

Det var jo en hyggelig pris, da tjener jeg hele 10 kr på å kjøpe dette kontra å løse enkeltbilletter hver dag. Når jeg så skal regne med ekstraturen ned til trafikanten så har jeg vel tapt 20 kr.

Er det rart det er mye biltrafikk i oslo sier jeg :)

Hører rykter om at prisen på månedskort osv skal ned nå. Hva mener dere som reiser med denne driten daglig. Vil det hjelpe for å få flere til å reise kollektivt, eller hadde det vært bedre og lagt på månedsprisen med 100,- kr og heller fått ting til å gå noenlunde i rute ?
 
Jeg fatter ikke hvilket billettsystem det er snakk om. Det finnes ikke noe elektronisk billettsystem i Oslo Sporveier. Det er mekanisk og manuelt. Du får enten stempel av sjåføren, eller så får du datostempel av en oransj boks. Det vil jeg ikke kalle et billettsystem.

Men, dette bekrefter jo at det ikke er enkelt for bønder i byen!
 
Jeg fatter ikke hvilket billettsystem det er snakk om. Det finnes ikke noe elektronisk billettsystem i Oslo Sporveier. Det er mekanisk og manuelt. Du får enten stempel av sjåføren, eller så får du datostempel av en oransj boks. Det vil jeg ikke kalle et billettsystem.

På de fleste bussene er Flexus installert, men brukes kun for å skrive ut papirbilletter.
 
I Oslo er det langt i fra de fleste (røde) bussene som har ny billettmaskin. De nyeste bussene som kjøres av Norgesbuss (bl.a. på linje 28) har ny maskin som brukes til å selge papirbilletter.
SL-bussene (de grønne) har vel ny billettmaskin alle sammen nå.
 
Det var jo en hyggelig pris, da tjener jeg hele 10 kr på å kjøpe dette kontra å løse enkeltbilletter hver dag. Når jeg så skal regne med ekstraturen ned til trafikanten så har jeg vel tapt 20 kr.

Er det rart det er mye biltrafikk i oslo sier jeg :)

Hører rykter om at prisen på månedskort osv skal ned nå. Hva mener dere som reiser med denne driten daglig. Vil det hjelpe for å få flere til å reise kollektivt, eller hadde det vært bedre og lagt på månedsprisen med 100,- kr og heller fått ting til å gå noenlunde i rute ?

At bussførerne ikke selger alle mulig slags kort er bevisst politikk - det er ikke ønskelig at sjåførene sitter med stor kontantbeholdning p.g.a. ransfare. I tillegg er man opptatt av å vri billettsalget over til kommisjonærer, automater etc. - altså forhåndssalg slik at ikke billettsalget fra fører skal føre til ytterligere forsinkelser p.g.a. lange stoppestedsopphold.
 
Mens vi er inne på kollektivtrafikk i Oslo. Kan man fortsatt bruke Flytogbilletten ombord i T-banen?
 
Det var jo en hyggelig pris, da tjener jeg hele 10 kr på å kjøpe dette kontra å løse enkeltbilletter hver dag. Når jeg så skal regne med ekstraturen ned til trafikanten så har jeg vel tapt 20 kr.

Er det rart det er mye biltrafikk i oslo sier jeg :)

Hører rykter om at prisen på månedskort osv skal ned nå. Hva mener dere som reiser med denne driten daglig. Vil det hjelpe for å få flere til å reise kollektivt, eller hadde det vært bedre og lagt på månedsprisen med 100,- kr og heller fått ting til å gå noenlunde i rute ?
Jeg betaler 905 kr i mnd for å kunne ta kollektivt ut til Fornebu. Nå synes jeg frekvens osv er helt greit. Problemet er at det er så mye folk som jobber her ute nå at bussene er alt for trange om morgenen. Noen må jo ha blitt gravide på 31E mellom Nationaltheateret og Lysaker.
 
Når det gjelder 90-tallets fallerte prosjekt må man ta med i regnestykket at det eneste utstyret Sporveien kjøpte den gangen (innenfor prosjektet) er billettautomatene som fortsatt brukes på T-banen (og en rekke buss- og trikkeholdeplasser), noe som aldeles ikke var bortkastet.
 
Back
Top