Buss til Fornebu ?

Bare nye busser på linje 28, de skal alle ha automatisk holdeplassopprop og skjerm inni bussen som viser kommende stoppesteder.
Hvis du kommer med 45-bussen til Majorstuen går 28-bussen til Fornebu fra motsatt side av gata (utenfor Deli de Luca). Alternativt kan du jo bytte buss på Smestad - da slipper du i det minste 5 min. reise fra Smestad ned til Majorstuen og 5 min. opp igjen via Smestad.
28-bussen på Smestad stopper på brua over T-banen i rampen ned mot Store Ringvei.

Aha, så om jeg bytter på Smestad istedenfor på Majorstuen på sparer jeg 5 min reisetid hver vei (totalt 10 min. hver dag) ? Det var jo ett kjempetips, og grunnen til at jeg spør her istedenfor å stole blindt på den så mye omtalte "trafikanten" :)

(10 min. daglig er mye for en bonde, vi har tross alt en gård å drive :colgate: )

Hjertelig takk !

Ulempen med Smestad er at det er litt gangavstand for bytte mellom bussene (men ikke langt for en bonde...), fordelen er jo at både buss 24 og 28 går fra Smestad til Fornebu i rushtidene. Riktignok bruker 24-bussen 12 minutter mot 28-bussens 6 minutter på strekningen (den går via Skøyen), men det kan jo lønne seg framfor å vente hvis det er dårlig vær.
Vær oppmerksom på at det nå lønner seg å kjøpe enkeltbillett. 30,- kr. på 45-bussen (22 kr. hvis den kjøpes i Narvesen e.l. på forhånd) og tillegg på kr. 8,- til Fornebu. Motsatt vei 33,- kr. fra Lilløyveien som gir rett til fri overgang til 45-bussen...
Bruk av flexikort lønner seg ikke lenger når du skal reise utover bygrensen.

Hmm, får kjøpe opp ett lass med enkeltbilletter hos narvesen da :) Men får jeg der kjøpt billett som går "over grensen" også, eller må jeg betale dette tillegget direkte på bussen hver gang ?

Utenbys enkeltbillett kan ikke forhåndskjøpes. Hvis du skal reise noen dager vil det vel lønne seg med et SL-kupongkort (220,-). 30 kuponger, du bruker 4 hver vei. Skal i utgangspunktet kunne fås kjøpt hos Narvesen og på bussene som går utenbys (altså ikke 45-bussen), men slett ikke alle sjåfører som har.

Skjønner at folk kjører privatbil istedenfor kollektivt ja :)

P.A.: jeg vedder imot, men jeg tør neimen ikke vedde imot på at jeg kommer meg ned til rett tidspunkt nei :) Kan nok fort være at jeg skriver innlegg ifra mobilen på mandag formiddag. Da sitter jeg kanskje på Gardermoen og lurer på hvilken buss jeg skal ta som går til Fornebu :colgate:

Er bare vanskelig når man ikke har prøvd buss/bane særlig ofte...

Flere har prøvd å gi deg metoden for korrekt rute, men uten din gateadr kan vi ikke gjette hva slags transport du skal ta ned til byen. Tast selv inn på Trafikanten, link står i de første postene. Men den kan gi noen rare rutinger slik som med fly... Lurt å finne frem avgangstidene fra 'åsen så slipper du venting der første dagen.

Nationaltheatret er beste sted å skifte på, for da får man 31 til Fornebu som går ca hvert femte minutt.
Altså bare EN overgang. Billett kjøpt i byen gjelder for overgang på 31-bussen også.

Du skal som nevnt til Lilløyveien holdeplass, men det går også an å si "Braathen-bygget" for det kjenner alle sjåfører. Etter Lysaker kjører bussen under Drammensveien og da skal du hive deg på stoppknappen. Fra holdeplassen følger du gangveien til høyre etpar hundre meter og kommer til en liten rundkjøring, der du tar til venstre og da bør du se bygningen rett frem.

Hvis du vil ha et kart går du på Gule sider og taster inn Oksenøyv. 10 A, 1366 Lysaker og klikker på Kart.
Eller sett adr inn på kartfunksjonen direkte, det er flere faner på Gule sider.

:nor

Last edited:
Takker så meget !

Adressen jeg starter ifra er Olaf Bulls vei etellerannet.

Problemet om jeg skal over på 31 ved Nationalteateret er vel at da må jeg over på Tbane på Majorstuen. Nå er det vel slik at noen av bussene går videre (45 bussen), men ifølge fatteren det bare kaos videre med forsinkelser, trafikk osv ?

Billett kjøpt i byen gjelder for overgang på 31-bussen også.

Billetten gjelder som overgang nå ja - , men det koster mer (altså tillegg) for reise utover bygrensen (Lysaker).
At enkeltbillett i Oslo gir overgangsrett også for utenbys reiser er nytt fra 1.1.2008

Aj, på den siden av 'åsen altså. Da er nok forslaget om buss 28 best, for den går til Lilløyveien, overgang fra buss 45 på Borgen i Sørkedalsveien.

Jeg kjenner ikke trafikksituasjonen i det området/retningen, så du får bare beregne veeeldig god tid første morran (greitt å få drukket litt kaffe før man begynner). Det er verst mellom 8-9 tror jeg. Uansett ikke like ille som inn mot byen.

Bruk Trafikanten og tast inn begge gateadr og starttid, så får du ruta, et klikk på bussnr får frem rutetabeller. Print dem ut likegodt.

Prosedyren fra du kjører under Drammensveien er samme som ovenfor, bare at den kjører gjennom tunnell først.

TG923 - jeg har pleid å bruke Tbanerabattkort (8 stemplinger) som ble akseptert på buss 31. Kanskje man får kjøpt sånt på busser også.

TG923 - jeg har pleid å bruke T-banerabattkort (8 stemplinger) som ble akseptert på buss 31. Kanskje man får kjøpt sånt på busser også.

Selvsagt gjelder flexikortet på 31-bussen, men bare innenfor bygrensen (altså t.o.m. Lysaker). Hvis du reiser på det til Lilløyveien sniker du...

Å halloen - første gang den veien viste jeg det til sjåføren og spurte om jeg kunne bruke det til Lilløyveien og han sa JA.

For en stund siden stempla sjåføren for hånd, men etterhvert har det dukka opp sånn stemplingsdings som finnes på t-banen.

Skal jaggu spørre nærmere neste gang... Her er man i god tro, etc etc :colgate:

Hehe, tror de få kronene er LN-TAL sitt minste problem mht den store reisen.

Skrev egentlig ett langt innlegg, men slettet det. Men en liten tripreport:

1. At jeg på mandag måtte stå i nesten 45 min. å vente på 28 bussen (som skal gå hvert kvarter) skjønner jeg ikke helt hvordan er mulig. Om det var mye trafikk burde jo alle bli noenlunde likt forsinket, og at det fortsatt gikk buss hvert 28. min selv om det hadde tatt lang tid ut til Fornebu.

2. Om jeg møter igjen den sjåføren på 45 bussen idag som ba oss gå av igjen under påskudd av att det var en feil med bussen (feil kan skje, så det er nå greit nok, men at folk ljuger for meg takler jeg dårlig), for så å slenge igjen døra og kjøre. Da skal jeg fortelle ham hva jeg synes om han.

3. At det er umulig å få kjøpt billett på 2 av 4 reiser pga. tekniske feil med systemet i bussen er dårlig. Jeg har liten tro på at evt. kontrollører har forståelse for situasjonen.

4. At det er fysisk umulig å få kjøpt f.eks. 7 dagers kort eller lignende for reiser mellom Oslo og Bærum er mildt sagt merkelig. Er det ikke over 50 år siden mennesket første gang var på månen nå ?

Jeg har altså fulgt buss i 2 dager, og opplevd forsinkelser på henholdsvis noen og førtiminutter, samt 15 minutter begge dagene. Det er for dårlig.

Hvorfor det er mye biltrafikk i Oslo har jeg ingen problemer med å forstå. Ifra neste uke blir det enda en bil mere (ut den uka ihvertfall).

Hvor lenge siden var det det nye billettsystemet ble installert, og hvor lenge siden var det det skulle vært tatt i bruk? Utrolig at det går å somle så mye med noe som allerede er i drift andre steder. Men i Norge får vi det til...

Back