BT i kraftig motvind

Edricson

ScanFlyer Blue
Det ser ut som utsiktene til AirBaltic er veldig dårlige. Selskapet skal være på randen av konkurs (!), og flere reisebyråer i baltiske land har stoppet utstedelsen av BT-billetter.

http://balticbusinessnews.com/article/2011/6/28/bookinghouse-stops-selling-tickets-to-airbaltic-flights

"Taking into account the possibility that the company could become insolvent, we decided to temporarily suspend sales of the airline's fares to keep our customers from suffering potential losses," said CEO Audrius Ramanauskas.

According to the Latvian economics minister, the carrier lost 26 million euros in first five months of 2011 alone.
http://www.baltictimes.com/news/articles/28932/

Earlier this month, Economy Minister Artis Kampars said the company was is bad shape and nearing bankruptcy.

"Last year Latvian government invested more than LVL 15 million into the company to make sure that "airBaltic" can buy new planes on lease and continue development. "airBaltic" head and co-owner Bertolt Flick was showing the government his business plan that was promising a large profit this year and in 2012 - instead, the company is losing enormous money," said Kampars in a radio interview.

"This makes me think that what we are seeing is a premeditated attempt to pump out funds from the company," said Kampars.
Jøsses. Noen som vet mer?

(Takk og pris at jeg kjøpte BT-billetter til svigermora på kredittkort...)
 
Last edited by a moderator:
Aiai. Hva skal man si. Har hatt en tur med BT fra SVG til RIX på "to do-lista" en god stund allerede. Men nå blir jeg litt mer skeptisk ja. Hvor fort kan dette skje? Snakker vi om dager, uker, måneder?
 
Jøss ! Tenkte på at AirBaltic måtte være en suksess da jeg så antallet folk på RIX forrige uke, med ruter overalt... Trist om de forsvinner. Da mister vi et godt tilbud mot øst. Det gjør også TOS og AES. :(
 
Nei så dæven. Håper ikke dette blir realitet. Fått sansen for Air Baltic, og har faktisk booket en reise med de 28. september til Riga med retur 3. oktober.

Kanskje begynne å se på hva Ryanair kan tilby meg bortover fra Rygge i stedet.
 
Ikke bra nei, jeg sitter nå på flyplassen i Tallinn og venter på BT, og har booket 2 reiser T/R BGO-KBP i Juli og August.
Har som andre her, vanskelig å forstå at det kan være så mørke utsikter for BT.
Jeg hadde 2 Turer med Airbaltic til Kiev i Mai/Juni og intrykket jeg sitter tilbake med er fulle fly, og at RIX er overfylt med passasjerer.
 
Vist godt SAS fik solgt deres andel i airBaltic for en del tid siden... Eller måske selskabet havde stået et andet sted nu, hvis SAS havde overtaget det?

Lars
 
Air Baltic sine fly kan være så fulle de bare vil, men når de ikke får nok for billettene sine så hjelper det lite

På meg virker det som de tar seg betalt som et lavprisselskap med point-to-ruter, men operer som et nettverksselskap

Vist godt SAS fik solgt deres andel i airBaltic for en del tid siden... Eller måske selskabet havde stået et andet sted nu, hvis SAS havde overtaget det?

Lars

Air Baltic har til nå visst seg å være en utgift til utgifts ærvervelse for alle sine eiere til nå, og det hadde nok gjaldt om SAS hadde eiet de idag også.
 
Last edited:
husker når jeg var i Riga. virka som Airbaltic dreiv hele flyplassen. siden det var bare airbaltic fly overalt. surt vis man miste airbaltic i TOS.
 
Veldig synd om airBaltic går konkurs.
Hadde veldig god erfaring når jeg fløy fra Barcelona via Riga til Oslo i april, synes de leverte ganske godt.

Jeg liker konseptet mellom lavprisselskap og nettverksselskap, og som kjent markedsfører de seg som begge deler.

Prisene er nok kanskje litt lave på mange av billettene, så inntjeningen blir dårlig.
airBaltic er eneste store operatør på RIX, så om airBaltic går konkurs sliter RIX - og mange vil miste jobbene sine.
 
intrykket jeg sitter tilbake med er fulle fly, og at RIX er overfylt med passasjerer.

Air Baltic sine fly kan være så fulle de bare vil, men når de ikke får nok for billettene sine så hjelper det lite

På meg virker det som de tar seg betalt som et lavprisselskap med point-to-ruter, men operer som et nettverksselskap.


Kabinfaktor er 74 %.
 
Det er vel tvilsomt at Latvia lar Air Baltic gå dukken.

Offentlig ansatte l Latvia har gått ned 30-40% i lønn de siste 2 årene. Staten Latvia er og må være ekstremt forsiktig med pengebruken for å få økonomien i landet til å rulle igjen. Jeg tror ikke Latvia hverken kan eller vil kaste inn flere penger i tapsprosjektet Air Baltic.

Det virker som Economy Minister Artis Kampars er mer enn "fed up" over at de sist investerte 15 mill LAT er borte og at Air Baltic ikke har greid å vise overskudd som de hadde lovet.

Jeg tror Air Baltic selv må finne nye investorer, ikke ulikt det Cimber i Danmark holder på med nå og som SAS også må sette igang med ganske snart.
 
airBaltic gikk med overskudd i fjor, men har egentlig alltid gått ganske dårlig økonomisk. Det har vært flere runder med massive ruteutvidelser, sist i 2007 og 2010, som selskapet egentlig ikke har hatt råd til. Selskapet har bl.a. utvidet til tross for at de ikke har hatt tilstrekkelig flykapasitet og har derfor måttet leie inn fly fra andre selskaper. Flyflåten deres er dessuten ikke spesielt godt tilpasset lavpriskonseptet deres - med "tørste" Boeing 737 Classics, nye og dyre Dash 8-Q400 og Fokker 50 med stadige problemer. Kan tenke meg at alle utvidelsene de har hatt utenfor Riga, f.eks. i Tallinn, Vilnius, den finske innenrikssatsingen og det nye handlingselskapet, har kostet mer enn det har smakt.
 
Last edited:
Jeg har vært på Riga noen ganger og forundret meg over at de aller fleste ganger så har deres 757'r stått der og blomstrert. Den trenger ikke å bety noen ting men om det er slik at de brukes veldig lite må det være en stor og unødvendig utgiftspost.
 
Huffda vi har tur med BT på Søndag RIX-TOS, så dette vil bli spennende, når blir evt dette avgjort? :O
 
Jeg og Kim har hatt en kjempetur her i Riga i 2 dager og jeg skal ha en flight tilbake til OSL med BT. Hørte en svenske på Arlanda hvor jeg mellomlandet på tur hit, som var redd for å fly med BT nå grunnet den økonomiske situasjonen, men slik jeg har forstått det er det ikke sikkerheten det fires på først. Det er vel flystopp grunnet konkurs som er risikoen. Jeg synes i alle fall BT virker som et flott selskap. God service, Dash 8 Q400 maskinen jeg fløy var i top shape sett fra passasjerperpektivet og prisene og rutene er ok. Prisene er vel FOR ok det er vel det som er problemet som andre også påpeker.

Vi får bare følge med, staten er nok inne og berger dersom nødvendigheten viser seg, får vi håpe.
 
BT håller just nu på att starta upp sitt eget handlingsbolag "North hub" på ARN. Det måste kosta dem flera miljoner.
 
Sommertid er god cashflowtid, så det er nok neppe noen uniddelbar fare.

Sommeren er vel ikke nødvendigvis det. Tror mange selskaper sliter seg gjennom sommeren, da en må produsere for cashflow en mottok for leeenge siden. Sommeren nå er muligens unntaket..?
 
Back
Top