Brussel, 25 min transfertid, det gikk jo ikke

• Thread starter Thread starter SBT
  • Start date Start date

SBT

ScanFlyer Silver
Medlem
Nylig fløy jeg Brussel Airlines Nice - Bryssel - Oslo, med en transfertid på 25 minutter i Bryssel. Flytidene var bekreftet på E-ticket som vi fikk fra Lufthansa ( Fløy LH ned til Nice). Men siden maskinen landet i Bryssel 10 minutter etter avgangstiden, ble det 6 timers venting på neste connection til Oslo. Gikk til serviceskranken vis-avis gate 40, og spurte om hvilke rettigheter vi hadde. " Ingenting- dere flyr på promotion ticket" sa damen ( det hørtes ut som om vi ikke hadde betalt noenting for billetten). Det var en annen person som også skulle til Oslo, som fikk en voucher på € 17 til mat, mens vi fikk ingenting, - det syntes jeg var rart, billetten kostet jo kr. 1632 t/r. 'Light economy' sto det på boardingkortet BRU - OSL.
Så spurte jeg om EU261: " Hva er EU261 ?" spurte damen, og da pekte jeg på den informasjonen som lå under glassplaten på skranken, hvor det riktignok sto EC261. Hun svarte ikke en gang, sa vi fikk ta kontakt med Customer Contact.
Hadde vi egentlig rett til å få noen kompensasjon ?
I Nice var det en kjempekø for å sjekke inn til denne maskinen, så vi snakket om at det jo så ut til å være flere enn når vi sjekker inn på lang-distanse maskiner. Aviapartner klarte ikke å få unna køen, det gikk veldig tregt og mange gikk fram og snakket til de bak skranken fordi de var redde for å miste connection i Bryssel, da det var kun 10 minutter til avgang og det var ennå en god del som ikke hadde nådd frem til skranken. Vi brukte 1t 15 min på innsjekkingskøen.
Jeg har bare flydd noen få ganger med dette selskapet. Det er OK i lufta, selv om de flyr med gamle fly fra DAT, men på bakken synes jeg ikke noe positivt om dette selskapet.
Det var færre enn 25 pax til Oslo, og crewet sa at de allerede hadde vært en gang i Oslo samme dagen, og nå skulle de ligge over for 2. dag på rad.

Jeg syntes også det var en veldig kort transfertid, men da jeg kjøpte billetten online, var dette den connection de solgte, så da gikk jeg ut i fra at de kanskje klarte det. Og det var jo også en annen person som hadde samme connection som oss 2 fra Nice til Oslo.(Jeg ser jo på en annen reise at det er 35 minutter mellom 2 LH flighter i MUC.)

Merkelig at den selges slik. Såvidt jeg kan se er det 35 minutter SN til SN innen Schengen - ellers 50 minutter eller mer. 25 minutter er helt klart ulovlig connection og den kommer heller ikke opp i Amadeus som et alternativ.

Men hvis man ser bort ifra at MCT var "ulovlig" kort... Noe som kunden ikke kan klandres for. Har noen svar på det trådstarter her spør om:
Hadde vi egentlig rett til å få noen kompensasjon ? :)

Men hvis man ser bort ifra at MCT var "ulovlig" kort... Noe som kunden ikke kan klandres for. Har noen svar på det trådstarter her spør om:
Hadde vi egentlig rett til å få noen kompensasjon ? :)

Billettype er ikke relevant. Samme regler gælder for alle billetter - uanset om det er economy light eller business. At de påstår det er BS. I har ret til ombooking samt rimelig forplejning i ventetiden.

Billettype er relevant, men sannsynligvis ikke i denne sammenhengen om den er booket på en vanlig tilgjengelig webside.

Nu tager jeg naturligvis som udgangspunkt at der er tale om en "normal" billet på samme PNR og ikke en non-rev eller to enkelt billetter.

EU reglerne gælder for alle "normale" billetter i handelen. Der skelnes ikke mellem om det er en billig kampagnebillet eller en dyr fleksibel billet. Handlingen skal ikke skelne mellem hvor meget man har betalt for billetten når de skal tilbyde care. At flere selskaber efterhånden forsøger sig med dette "trick" er en anden sag, men selv de billigste 1,- krones billetter har krav på samme behandling som de dyre. Hvis flyselskabet nægter, så betal selv og gem kvitteringer og bed efterfølgende om refusion.

Naturligvis er der undtagelser (AD, ID m.v.) men det er vel ikke relevant for alm. rev. pax.

Hvis det var en ID-billet er sagen naturligvis en anden, men så går jeg ud fra at den id-rejsende selv kender reglerne for disse billetter;)

Last edited:
Jeg synes det er veldig rart at du fikk booket billetten med den connection tiden. Men har du fått den booket så er det fortsåvidt ikke ditt problem at det ikke går, bortsett fra all ventetiden selvsagt.

Jeg mener at damen har gitt deg direkte feil informasjon.
Det er urelevant hvilken klasse billetten er booket i, rettighetene dine er like uansett. Det er ingenting i EU-forordningen som sier noe om billett klasser.

Så dette er bare tull og tøys.

Back