British Airways selger BA Connect til Flybe

MD90

ScanFlyer Blue
http://www.bashares.com/phoenix.zhtml?c=69499&p=irol-newsArticle_Print&ID=925789&highlight=
 
Da var det bare ikke er rykte med salget av BACON til Flybe. Nå får vi se om de neste ryktene om mainline BA også slår til - widebody og single aisle innkjøpene og LCY businessen. I hvert fall er med dette Dash-8, BAe146 og RJ145 ut av BA - nå er det bare hvor mange AVROer som beholdes den stund til erstatningen kommer inn.
 
Fra Flybe's webside
Flybe plans to accelerate its current fleet renewal programme and will phase out all of the existing BA Connect fleet as soon as possible. The current Flybe £1.2bn investment programme in Bombardier Q400 and Embraer 195 aircraft will be complete by 2009. At that time Flybe will have a fleet of 82 aircraft, which will be one of the youngest and most environmentally sensitive fleets in the world. In line with its environment policy Flybe will by then have reduced fuel consumption by over 50% per seat.

Hele pressemeldingen fra Flybe finner man her
 
Spennende! Nå får flybe gjort noe med kapasitetsproblemene sine, og BA blir kvitt et tapssluk (slik jeg har forstått det). Men, BA mister en del feed, og forstår jeg det rett at BA får 15% av flyBe? Interessant...

Blubird - MAN-operasjonene er ikke solgt.... ei heller LCY
 
Originally posted by CK

Spennende! Nå får flybe gjort noe med kapasitetsproblemene sine, og BA blir kvitt et tapssluk (slik jeg har forstått det). Men, BA mister en del feed, og forstår jeg det rett at BA får 15% av flyBe? Interessant...

Blubird - MAN-operasjonene er ikke solgt.... ei heller LCY


På MAN beholder BA bare NYC-ruten. Resten går til Flybe.
 
Og da var det endelig så langt - i dag slapp flybe nyheten om at de viderefører 20 av BACONs ruter, og i tillegg til det introduserer flybe 11 egne ruter

De nye rutene er:
• Manchester to Guernsey
• Manchester to Bergerac
• Manchester to Limoges
• Manchester to La Rochelle
• Southampton to Paris
• Southampton to Isle of Man
• Southampton to Frankfurt
• London Gatwick to Bergerac
• Cardiff to Paris
• Edinburgh to Rennes
• Guernsey to Norwich

Tidligere BACON-ruter som videreføres er:
• Birmingham – Aberdeen
• Birmingham – Paris
• Birmingham – Düsseldorf
• Birmingham – Frankfurt
• Birmingham – Hamburg
• Birmingham – Milan
• Birmingham – Stuttgart
• Manchester – Jersey (currently offered via Southampton)
• Edinburgh – Paris
• London Gatwick – Inverness
• London Gatwick – Isle of Man
• Manchester – Brussels
• Manchester – Paris
• Manchester – Dusseldorf
• Manchester – Edinburgh
• Manchester – Frankfurt
• Manchester – Glasgow
• Manchester – Hannover
• Manchester – Isle of Man
• Manchester – Milan

Flybe vil øke flåten til over 80 Q400 og E195 innen 2010, og tidligere BACON-fly skal hurtigst mulig ut.

BA vil i løpet av de tre neste uke kutte 1000 flighter med BACON (på pprune ryktes det at det på grunn av pilotmangel, men det er vel heller for å unngå tap) og dette kommer til å gå ut over rundt 30 000 passasjerer. Dette sitatet fra Independent Online illustrerer holdningen i BA:

Each of the targeted routes is believed to be losing at least £1m a year, and the airline has concluded it will cost less to compensate passengers who have already booked, and to pay crew to stay at home, than it will to operate the aircraft.

Det ser ut som det er Willie Walsh som sitter igjen med svarteper og flybe kommer inn som reddende engler for 20 av tidligere BACON-ruter.

Kilder:
http://news.independent.co.uk/uk/transport/article2328831.ece
http://www.flybe.com/news/0703/2259.htm
http://www.pprune.org/forums/showthread.php?t=266686
 
Jeg liker egg og bacon, men ikke BACON :exclamati Møkkaselskap! Den delen somholdt til på Isle of Man og het British Regional var bedre.
 
Originally posted by CK

Spennende! Nå får flybe gjort noe med kapasitetsproblemene sine, og BA blir kvitt et tapssluk (slik jeg har forstått det). Men, BA mister en del feed, og forstår jeg det rett at BA får 15% av flyBe? Interessant...

Blubird - MAN-operasjonene er ikke solgt.... ei heller LCY

Flyr BA eller BA Connect til fra manchester til OSL?
 
Det gjenstår å se hvordan de skal klare å skaffe nok crew til å fly alle flyene. I siste nummer av Flight International annonseres det heftig etter piloter med eget omslag til bladet. Etter hva jeg vet har flybe nye fly (Q400) stående på bakken pga. crewmangel.
 
Originally posted by fly1980

Flyr BA eller BA Connect til OSL?


Nei, ikke nå lenger, men de fløy en en ERJ-134/145 mellom OSL og MAN men so alt annet fra MAN ble de utkonkurert
 
Så vidt jeg husker hadde det utmerkede tidsskriftet Airways (det eneste som dekker Norden på nesten fast basis) en artikkel om nettopp ruta Oslo-Manchester...

Å sitte i cockpit (for et navn når du tenker over det) på den maskinen der er som å sitte på et stupebrett i bevegelse, men nok om det. Resten står i Airways. Slike artikler kommer aldri i Airliner Sandbox eller hva nå blekka heter... :colgate:
 
Originally posted by Someone
Originally posted by fly1980
Flyr BA eller BA Connect til OSL?
Nei, ikke nå lenger, men de fløy en en ERJ-134/145 mellom OSL og MAN men so alt annet fra MAN ble de utkonkurert
De fløy med ERJ-145 (eller jungeljet som KGL liker å kalle den) helt fra ruteåpningen i 2000 og til avslutningen i 06, med bare en eller to sesonger med Avro 85 som en større erstatter.
 
Og innimellom kom det også noen 100er, som denne

G-BZAV1.jpg
 
For ikke å glemme at British Regional så langt tilbake som i 2000 hadde BAe 146 på søndagsruta. Til å begynne med fløy de to ganger daglig med ERJ og en gang på søndager med BAe 146. Det varierte noe om det var -100 eller -300. Jeg har flydd begge deler.
 
Back
Top