British Airways på SVG og BGO igjen?

Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Den beste løsningen så lenge BA ikke flyr til vestlandet selv hadde så klart vært gjennomgående billett med SVG-LHR-ruta til SAS og videre med BA, men SK er muligens redde for å konkurrere med sine egne ruter?

Samarbeidet har nok vært der lenge (interlining), men bookingsystemet på weben har blitt oppgradert diverse ganger og de har lagt inn andre selskaper der også siste året. Dette tror jeg ikke har noe med BMI å gjøre, da diverse norske flyplasser kom inn der før den diskusjonen var i gang.
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Nå som Lufthansa har solgt BMI. Kan dette betyr at rutene til og fra SVG og BGO kan forsvinne?
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Lufthansa har ikke solgt BMI ennå. Det kan også lønne seg å lese gjennom tråden...

Muligens ikke solgt enda, men ryktene sier at første maskin skal males om allerede i mai...

Det er vel lite trolig at BA vil "sløse" med slots og fly regional jets til Europa, så frykter for BGO-ruten. Oppsiden er selvfølgelig at den tilpasses feed og det blir en rundt-tur med nattstopp. Mer sannsynlig er det kanskje at BGO forsvinner og en går for to daglige til SVG dersom det er mer high yeld dit. Er jo fortsatt mye oljefolk som ikke har forstått at i SVG sitter en bare og diskutere svada mens det er i BGO det faktisk gjøres noe.:p
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Dessuten tilhører ERJene BMI Regional som ikke skal være med på lasset når BA tar over. Tror uansett de ville ha faset dem ut relativt kjapt, både fordi de ikke har noe lignende i flåten fra før og fordi det er litt sløsing av kapasitet på LHR å bruke så små maskiner. Regner med de kommer til å kvitte seg med A330ene óg.

Syns ikke det høres dumt ut å kutte ut enten SVG eller BGO for å få til to daglige på den gjenværende. Man bør nesten ha minst 2 daglige for å kunne konkurrere med de andre nettverksselskapene. Fordelen med BMI på SVG i dag er at de komplementerer SAS sine 2 daglige, slik at man kan velge mellom 3 *A-avganger. Den muligheten bortfaller vel gjerne når selskapet etter all sannsynlighet bytter allianse.
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Om jag inte minns fel läste jag i en tråd på airliners.net att IAG inte planerar att fasa ut någon av BMIs flygplanstyper. Deras A332 hamnar dock hos i Iberia enligt den tråden.
Som nämnts tidigare, BMI Regional ingår inte i den här affären.
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Flightene BD537 og BD538 er nå bookbare på BA sine nettsider. Har sjekket og de er tilgjengelige langt ut i 2013. Kan vi ta dette som et signal på at Stavanger-ruta kommer til å bestå?
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Flightene BD537 og BD538 er nå bookbare på BA sine nettsider. Har sjekket og de er tilgjengelige langt ut i 2013. Kan vi ta dette som et signal på at Stavanger-ruta kommer til å bestå?

Har du sett for ruten til Bergen?
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Flightene BD537 og BD538 er nå bookbare på BA sine nettsider. Har sjekket og de er tilgjengelige langt ut i 2013. Kan vi ta dette som et signal på at Stavanger-ruta kommer til å bestå?

Ruten til Bergen er bookbar til april 2013 :)

Ikke nødvendigvis, da en rute normalt vil være bookbar frem til den blir vedtatt nedlagt
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Man kan i hvertfall fastslå at volumet av passasjerer på BMI sin rute mellom BGO og LHR ikke imponerer. Basert på CAA sine statistikker og en antagelse om daglige avganger er månedlige passasjertall per avgang dette:

April: 64
Mai: 63
Juni: 72
Juli: 69
August: 52
September: 40
Oktober: 63
November: 39
Desember: 35
Januar: 32
Februar: 39

Nå hjalp det vel ikke at BMI gikk delvis ned til ERJ-145 på ruten og det sikkert var noen dager den ikke gikk, som vil dra passasjerer per avganger litt oppover. Men det ser uansett ganske skralt ut
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Man kan i hvertfall fastslå at volumet av passasjerer på BMI sin rute mellom BGO og LHR ikke imponerer. Basert på CAA sine statistikker og en antagelse om daglige avganger er månedlige passasjertall per avgang dette:

April: 64
Mai: 63
Juni: 72
Juli: 69
August: 52
September: 40
Oktober: 63
November: 39
Desember: 35
Januar: 32
Februar: 39

Nå hjalp det vel ikke at BMI gikk delvis ned til ERJ-145 på ruten og det sikkert var noen dager den ikke gikk, som vil dra passasjerer per avganger litt oppover. Men det ser uansett ganske skralt ut

Disse sifrene viser bare at loadfaktoren har vært meget akseptabel i månedene nov-feb da de fløy ERJ-145 (49 seter). Dessuten burde utsiktene se lysere ut med BAs feed. Det interessante er å se hvordan månedene med A319 er i år kontra i fjor da de satte i gang ruten på kort varsel uten særlig annonsering. Og ruten har fra og med denne uken tilgang til BAs nettverk.
 
Last edited:
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Disse sifrene viser bare at loadfaktoren har vært meget akseptabel i månedene nov-feb da de fløy ERJ-145 (49 seter). Dessuten burde utsiktene se lysere ut med BAs feed. Det interessante er å se hvordan månedene med A319 er i år kontra i fjor da de satte i gang ruten på kort varsel uten særlig annonsering. Og ruten har fra og med denne uken tilgang til BAs nettverk.

Feed ville blitt bedre om rundturen startet en time eller to tidligere. Er LHR veldig presset for landing fra BGO f.eks 19.00? Da ville en rukket de siste Europaflightene og en masse kveldsavganger til Asia.
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Har benyttet BD mellom SVG og LHR et par ganger, først i juli med A319 og derretter i november med ERJ-145.

I juli var vi ca 25-35 pax (god plass altså) , men i november var det nesten stinn brakke i på vei ned, mens det var mer glissent på returen.
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Og fra 23 Mai vil det være BA-avganger og ikke bmi fra BGO og SVG:

bmi flights changing to BA flight numbers

Last updated: Thursday 10 May 2012, 09:00 (UK time)

The process for switching bmi flights to British Airways begins from 10 May.

This complex process will be in phases throughout the summer as bmi flights are changed to have BA flight numbers.

Customers who are booked to travel on a bmi service will be communicated with when their flights move over to British Airways.

In the coming months the exterior and interior design of bmi’s aircraft, as well as the onboard experience will gradually transform into British Airways’ style.

The latest information will always be available here.

bmi flights operating from 23 May 2012

From the 23 May 2012, all bmi (BD) flights to and from the following nine cities will change to have British Airways (BA) flight numbers:

Agadir, Basel, Bergen, Casablanca, Hanover, Marrakech, Nice, Stavanger and Vienna.

These BA flights will continue to operate to and from the same airports and terminals, and will depart and arrive at the same times.
http://www.britishairways.com/travel/bmi-information-news-hub/public/en_gb
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Hva tror du? Betyr det noe?

Er det positivt for fremtiden at Bergen og Stavanger er en av de ni som BA tar over?

Fra en e-post jeg fikk fra BMI i dag

"From 23 May 2012, flights switching to BA flight numbers will be operated by bmi (British Midland) aircraft and flight and cabin crew. However, over the summer months they will be converting to British Airways aircraft, crew and on-board service. "
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Forsøkte å booke fra bgo fra bmi siden men ble overført til BA sin bookingside. Fikk bare tilbud om business...
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Det som kanskje ikke er så ideelt er at BA og SK har sagt opp interline-avtalen med hverandre.
 
Re: British Airways på SVG og BGO igjen?

Nei, her blir det mange sure kunder ... men ikke så mye man kan gjøre, desverre..
 
Back
Top