British Airways og Gatwick: BA Euroflyer

Re: British Airways og Gatwick

I tillegg til comeback for Capa Town legges også Georgetown og Aruba til som longhaul fra LGW, mens Providenciales forsvinner.

Geneve, Salzburg og Lyon starter/gjenstartes utover høsten, så de legger sagt men sikkert til ruter her igjen. Dog så øker jo også f.eks Vueling stadig herfra, slik at IAG totalt er på vei tilbake

Porto og Alger flytter fra LHR til LGW

https://twitter.com/SeanM1997/status/1668371020565168128

British Airways to shift 2 routes to ����London Gatwick from 29 October 2023:

Algiers - begins 29 October 2023 - 6x weekly flights

Porto - begins 29 October 2023 - 5x weekly flights

Vinterrute til Fuerteventura, 2x ukentlig

https://twitter.com/SeanM1997/status/1668549695575060481

British Airways - London Gatwick to Fuerteventura. Winter seasonal flights start 2 November 2023

Litt fascinerende dette markedet LON-AMS mtp Eurostar som vel bruker i underkant av 4 timer?

Teller 41(!) oppsatte flighter i dag til LHR, LGW, LCY og STN så kommer LTN og SEN i tillegg.

Det er vel en del transfer, men selv om AMS ligger en kort tur unna sentrum så er det vel kun LCY som kvalifiserer til det samme på andre siden av kanalen? Om man skal til riktig del av byen riktignok.

Litt fascinerende dette markedet LON-AMS mtp Eurostar som vel bruker i underkant av 4 timer?

Teller 41(!) oppsatte flighter i dag til LHR, LGW, LCY og STN så kommer LTN og SEN i tillegg.

Det er vel en del transfer, men selv om AMS ligger en kort tur unna sentrum så er det vel kun LCY som kvalifiserer til det samme på andre siden av kanalen? Om man skal til riktig del av byen riktignok.

Heathrow er 15 min til Paddington, er på Elizabeth line så innen 30 min av meste av Vest-London. Luton tar 30 minutter med togskifte til sentral-London. Gatwick tar 30 minutter med avganger rundt hvert 5 minutt. LCY er nærmest men man må ta DLR -- så også rundt 30 min til sentral-London.

Eneste om tar lengre tid er STN og SEN.

Selvfølgelig er det en annen side av det -- fra flydøren til sentrum -- og der er LCY fantastisk med få om noen køer osv. Men der er vel AMS minst like ille som LHR etc.

Pleide selv fly LCY-ANR den gang jeg skulle mye til Brüssel f.eks. -- det skal ikke undervurderes hvor viktig det er å komme kjapt gjennom flyplassen.

Med Eurostar skal man også huske på at man likevel skal gjennom køer med passkontroll, køer med baggasjekontroll, og men skal inn til en terminal som også er en reisetid unna der de fleste bor.

Det er også begrensede avganger og det hele er ikke så veldig ulikt flyplasser i tidbruk:
"Trains from Amsterdam Centraal to London St Pancras take 4hrs 9minutes. You need to arrive at Amsterdam Centraal 60-75minutes before departure time to go through security and passport control. At the NS gate you scan your ticket and follow signs for platform 15b, the Eurostar departure area. Here the Eurostar team will check your ticket and direct you through to the building at the end of the platform which houses security and passport control. Once through you can relax in the departure lounge. You can access this platform up to 90 minutes before departure but ticket checks close 30 minutes before departure.

If your train is not the new direct train to London from Amsterdam that starts running from 26 October 2020, you will likely have a stop in Brussels-midi/Zuid for around 30 minutes or less for border security reasons. The wait is scheduled into your journey time and you are unable to leave the train at this stop."

Og også ved anskomst skal man gjennom passkontroll.

Joda når ting først flyter så er ikke LHR så ille, men erfaringsmessig så vil jeg nå påstå at de andre flyplassene rundt London er litt tiltak å ta seg til, fra selve sentrumskjernen. Men dersom det er slik at det er masser av ulike køer for å komme seg ombord på Eurostar så stiller jo ting seg litt annerledes.

Back