British Airways og Norge

Re: British Airways - ruter - post-koronatråd

Fin mulighet for SAS om de beholder 5 daglige. Ser BA har kuttet jevnt over short haul i vinter, masse reduksjoner i UK og Europa. Vet ikke om det er manglende tro på etterspørsel eller mangel på fly/mannskap.

Spørs vel om SAS kan dekke opp i det eventuelle behovet (hvis det er behov), siden BA vel i stor grad feeder egen intercont og annet som f.eks Delta og Virgin.

SAS er vel mest LHR direkte pluss noe Singapore og litt United.

Da er de nede i tre daglige mellom London og Oslo? Man må vel tilbake til 1980-tallet eller muligens enda lenger tilbake sist gang de hadde et så svakt tilbud på ruta?

Har de ikke tidvis hatt det, også utenfor Korona

Fin mulighet for SAS om de beholder 5 daglige. Ser BA har kuttet jevnt over short haul i vinter, masse reduksjoner i UK og Europa. Vet ikke om det er manglende tro på etterspørsel eller mangel på fly/mannskap.

Lå inne med 5x hos SAS når jeg søkte veldig vilkårlig i November

Spørs vel om SAS kan dekke opp i det eventuelle behovet (hvis det er behov), siden BA vel i stor grad feeder egen intercont og annet som f.eks Delta og Virgin.

Uten at jeg vet volumet, så har de interline på veldig mye på LHR…..

En del som benytter Air Canada også fra LHR har jeg erfart.

Espen

Hvor var British Airways når KLM og senere Lufthansa gruppen overtok Norge? I «gamle dager» var jo BA virkelig store på Oslo. At de la ned Oslo kontoret (ikke billettkontoret men salgskontorer) samtidig som KLM og Lufthansa gruppen satset ser vi vel også ikke var så vellykket som det ble sagt at det skulle bli.

BA hadde vel opp til 6 daglige til LHR, pluss noen til LGW, for ca 20 år siden? Hadde også egen Gallery Lounge på OSL.
Trist at de har fått en så beskjeden tilstedeværelse på OSL med årene.

Det er jo ikke direkte OSL relatert men som det nevnes over her så har jo BA tilsynelatende gitt opp Norge. De var jo i noen år(arven etter BMI?) en betydelig aktør på både BGO og SVG.

Det har vel aldri vært flere ruter fra Norge til GB enn det er i 2023 men BA er jo snart minste operatør i dette markedet.

BA hadde vel opp til 6 daglige til LHR, pluss noen til LGW, for ca 20 år siden? Hadde også egen Gallery Lounge på OSL.

De flydde vel til MAN også i OSL sin barndom og kanskje også BHX operert av mainline?

Var de noen gangr mer mer enn 5x daglig til LHR? Og rakk LGW ruten bli med over til OSL fra LGW?

Husjker jeg sommeren 1995 fløy OSL-LGW-ATH, hvor man ikke gikk ut av flyet på LGW så ren transit

Det er jo ikke direkte OSL relatert men som det nevnes over her så har jo BA tilsynelatende gitt opp Norge. De var jo i noen år(arven etter BMI?) en betydelig aktør på både BGO og SVG.

Det har vel aldri vært flere ruter fra Norge til GB enn det er i 2023 men BA er jo snart minste operatør i dette markedet.

Hvor helhjertet var den satsningen på SVG/BGO egentlig?

De flydde vel til MAN også i OSL sin barndom og kanskje også BHX operert av mainline?

Ja, ble vel lagt ned i 2006

Husker jeg fløy den em ERJ-145 tilbake i 2002

De var vel oppe i 2 daglige i noen år og jeg husker nå belegget som nokså bra men årsaken til at rutene først ble reduserert til 1 daglig og siden lagt ned ble vel forklart med mangelen på slots på LHR, klassikker.

Husjker jeg sommeren 1995 fløy OSL-LGW-ATH, hvor man ikke gikk ut av flyet på LGW så ren transit

Jeg husker de hadde en liknende rute fra Stavanger. Den gikk SVG-LGW-CDG hvor en heller ikke trengte å forlate flyet.

Jeg var nedom kjelleren og så litt etter gamle tidtabeller. Der fant jeg en fra BA fra vinteren 2000/01. Her er rutene som gikk fra OSL den gangen. Som dere ser er det 5 daglige avganger til LHR og ingen til LGW.

Attachments

• FB_IMG_1695110629139.jpg
    FB_IMG_1695110629139.jpg
    157.7 KB · Views: 512

Høst 99/sommer 2000 gikk det fem daglige til LHR og to til LGW:

dfa779d95e07bd29ada67d4eb08fc3dc.jpg

Kan ikke huske å ha sett en reklame for BA her til lands på mange år. Hverken på nett, TV eller på reklameplakater. Andre selskaper har jo stadige reklamekampanjer, aldri BA så vidt jeg har fått med meg, så Norge er helt tydelig ikke noe satsingsområde for dem.
Er det tre avganger de har nå, fortsatt til T3? Og med stort sett A319 ser det ut til.

Og med stort sett A319 ser det ut til.

Jepp, BA tviholdt på A319 også i sommer, når AF fløy A321 til CDG og LH fløy A321 til FRA/MUC.

Kan det være at de legger OSL helt ned etter hvert? :8:

Jepp, BA tviholdt på A319 også i sommer, når AF fløy A321 til CDG og LH fløy A321 til FRA/MUC.

Kan det være at de legger OSL helt ned etter hvert? :8:

Helt sikkert ikke, men det henger sikkert litt sammen med både nedgang i markedet og generell overkapasitet. Med både SAS, DY, Ryan og Wizz(?) blir det kanskje litt mange seter der ute ..

Helt sikkert ikke, men det henger sikkert litt sammen med både nedgang i markedet og generell overkapasitet. Med både SAS, DY, Ryan og Wizz(?) blir det kanskje litt mange seter der ute ..

Jeg prater bare for meg selv, men jeg sluttet nesten helt å booke BA rett etter Covid. Security på LHR var et komplett mareritt ved connections en periode og det var jo om flyet ditt ikke ble kansellert i forkant. Det var liksom helt random om man kunne bruke bookingen man hadde. Da kostet det dyrt å booke ny billett med AF/KL/LH til USA last minute.

Etter noen sånne (og kanselleringer holder de på med fortsatt) turte jeg ikke booke dem særlig lenger.

Men flere av den som skal noe tror jeg har kjent på det jeg nevner over

LHR er egentlig greit om man er råkkestjerne. Men ikke under og rett etter Covid.
Jeg er ikke råkkestjerne på Heathrow, må reise over Nordsjøen for å være råkkestjerne [emoji869]

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk

Back