British Airways A380-ruter og status

Re: British Airways A380 ruter og status

I henhod til denne artikkelen, så ser BA for seg å ha 20 piloter per A380 fly, dvs 10 par. Nå er det 168 timer i en uke, så det skulle tilsi at en pilot arbeider rundt 16,8 timer i uken. Er ikke det veldig lite, kan det stemme at de ikke arbeider mer? Det er jo en dag i uken og hver 5 uke har de "helvetesuke" da jobber de 2 dager. Ikke rart de må ha høy lønn når de har så mye fritid å bruke den på....

http://www.flightglobal.com/news/ar...-ply-short-haul-routes-to-train-crews-377714/

Hva synes forresten 747 pilotene i BA om at de ikke får fly A380? Det skal jo bare brukes side-stick piloter. Er det litt murring? Nå er det bestilt "Bare" 12 A380 så en del av BAs 51 747 skal vel brukes i mange år fremdeles.



Det kan jo tenkes at de vil ha noen i standby og at de har tenkt å bruke flyet på noen ruter som krever 3 piloter?
 
Re: British Airways A380 ruter og status

I henhod til denne artikkelen, så ser BA for seg å ha 20 piloter per A380 fly, dvs 10 par. Nå er det 168 timer i en uke, så det skulle tilsi at en pilot arbeider rundt 16,8 timer i uken. Er ikke det veldig lite, kan det stemme at de ikke arbeider mer? Det er jo en dag i uken og hver 5 uke har de "helvetesuke" da jobber de 2 dager. Ikke rart de må ha høy lønn når de har så mye fritid å bruke den på....

http://www.flightglobal.com/news/ar...-ply-short-haul-routes-to-train-crews-377714/

Hva synes forresten 747 pilotene i BA om at de ikke får fly A380? Det skal jo bare brukes side-stick piloter. Er det litt murring? Nå er det bestilt "Bare" 12 A380 så en del av BAs 51 747 skal vel brukes i mange år fremdeles.

Aner man krangler og streik i emmning? A la det Air India hadde, da de skulle lære opp piloter til å fly 787?
 
Re: British Airways A380 ruter og status

I henhod til denne artikkelen, så ser BA for seg å ha 20 piloter per A380 fly, dvs 10 par. Nå er det 168 timer i en uke, så det skulle tilsi at en pilot arbeider rundt 16,8 timer i uken. Er ikke det veldig lite, kan det stemme at de ikke arbeider mer? Det er jo en dag i uken og hver 5 uke har de "helvetesuke" da jobber de 2 dager. Ikke rart de må ha høy lønn når de har så mye fritid å bruke den på....

Nå går det vel noe tid i å venting mens man er ute, avhengig av rute, tid til opplæring og slikt, så i begynnelsen er dette kansje ikke så slapt som det høres ut?

-A
 
Re: British Airways A380 ruter og status

Nå går det vel noe tid i å venting mens man er ute, avhengig av rute, tid til opplæring og slikt, så i begynnelsen er dette kansje ikke så slapt som det høres ut?

-A

Futuras regnestykke er basert på 24/7. Et 'i værstefall scenario' med andre ord.
 
Re: British Airways A380 ruter og status

Hva synes forresten 747 pilotene i BA om at de ikke får fly A380? Det skal jo bare brukes side-stick piloter. Er det litt murring? Nå er det bestilt "Bare" 12 A380 så en del av BAs 51 747 skal vel brukes i mange år fremdeles.

Nå skal også BA få levert 787 om ikke så lenge også, så de har en god del å koordinere med å fase inn to nye flytyper omtrent samtidig. Det er vel heller ikke overraskende at de omskolerer de det går rakest med i starten. Regner med at 787-pilotene plukkes fra 7x7-crewet i starten.
 
Re: British Airways A380 ruter og status

Første maskin har hatt sin første flight og ventes flys til Hamburg for interiørmontering denne uken.

http://forum.a380production.com/board/showthread.php?1220-MSN095-(BA-1)&p=32486&viewfull=1#post32486

I følge det BA-source, dvs uoffisielle selv om de ofte har rett, så vil maskinen få 469 seter med fordelingen 12F 97J 55W and 303Y

De hevder også at BA vil velge en litt annerledes seteplassering enn de andre, med business både oppe og nede. F, C og Y nede og C, W og Y oppe. Og stemmer det så tyder det på at BA rett og slett har begynt foran med de beste setene også "jobbet" seg bakover.
http://www.thebasource.com/britishairways380seatmap.html
 
Re: British Airways A380 ruter og status

De hevder også at BA vil velge en litt annerledes seteplassering enn de andre, med business både oppe og nede. F, C og Y nede og C, W og Y oppe. Og stemmer det så tyder det på at BA rett og slett har begynt foran med de beste setene også "jobbet" seg bakover.
http://www.thebasource.com/britishairways380seatmap.html

Interessant løsning for midtsetet i C på upper deck, det blir jo nesten en liten "studenthybel"
 
Re: British Airways A380 ruter og status

Interessant løsning for midtsetet i C på upper deck, det blir jo nesten en liten "studenthybel"

Dæven... Det så litt klaustrofobisk ut, men sikkert rimelig privat.

Får satse på kokeplate, mikro og skuff så blir det fint.
 
Re: British Airways A380 ruter og status

Offisielle setekart er nå ute. Totalt 469 seter.

1. etg - 14 F, 44 C og 199 Y
2. etg - 53 C, 55 Y+ og 104 Y

F har 1-2-1. C nede 2-4-2 og oppe 2-3-2 i BA staggered og bakfremløsninger. Y+ 2-3-2. Y 3-4-3 nede og 2-4-2 oppe

Første maskin kommer i juli, og nummer to i august og tredje i oktober
GetAsset.aspx
 
Last edited:
Re: British Airways A380 ruter og status

Litt spesiell seteplan i forhold til andre syns jeg, men jeg tipper grunnen til at alt av economy blir plassert helt bakerst på begge etasjene kan ha noe med støynivået å gjøre (det er litt mer støy bakerst). Eller, hva tror dere?

Ingen av de andre operatørene har splittet business klassen (på to etasjer) slikt BA har gjort (så langt jeg har erfart/ser).
 
Re: British Airways A380 ruter og status

Da har BA annonsert sine to første faste A380 destinasjoner: LAX, etterfulgt av HKG.

LAX begynner 15. oktober, og HKG 15. november

http://www.britishairways.com/en/in...m_medium=Social&utm_campaign=UKQ1MarchA380OFS

Innen den tid som kommer de sikkert til å brukes litt rundt omkring på ymse ruter innen Europa for trening og PR

Takker for update! Gleder meg til å prøve A380 på en "ymse" rute ;) hehe, tipper LHR-MAD eller kanskje LHR-FRA. Uansett, så skal den testes!
 
Re: British Airways A380 ruter og status

Ledig paa bonus biz LAX-LHR 15. oktober... hmmmm

Og LHR-LAX ogsaa. Satt paa hold begge veier.. ;)
 
Last edited:
Back
Top