British Airways A380-ruter og status

British Airways will welcome the two newest additions to its fleet on July 5 with the launch of the flag-carrier’s first Airbus A380 superjumbo and Boeing 787 Dreamliner at London’s Heathrow Airport.
(...)
“Over the next 12 months, we will take delivery of new long-haul aircraft at an average rate of one every two weeks” said BA Chief Executive Officer Keith Williams.

British Airways will have two Boeing 787s in its hands for the launch, with a second A380 due for delivery in September.
http://www.ausbt.com.au/british-airways-to-launch-airbus-a380-boeing-787-on-july-5

Satser på at dato for A380-rutene blir bekreftet under denne eventen.

Er forresten morsomt (les: trist) at BA har satt standarden til 2-4-2 i C nå, både på A380 (kjent lenge) og 787 (første gang jeg har sett seat map). Til sammenligning har SQ 1-2-1, som skulle bli dobbelt så mye plass pr passasjer. Klasseforskjell. Mange kjører 2-2-2, men 2-4-2?!
 
Datoene er vel allerede bekreftet til LAX 15/10 og HKG 15/11?

Ellers skal det vel være klasseforskjell mellom BA og SQ. Jeg har aldri flydd SQ og synes BA har de klart beste C setene av de jeg har prøvd. Men de som har peil peker vel på SQ.
 
Datoene er vel allerede bekreftet til LAX 15/10 og HKG 15/11?
Tror og håper at datoene er spikret, ettersom det ikke har kommet (antydninger om) endringer nå etter over tre måneder. Men det er fortsatt ikke offisielt:

"Here are the provisional dates and times that the A380s will be flying. Confirmed dates for our first flights will be announced soon."
http://www.britishairways.com/en-gb/information/flight-information/airbus-a380

Ellers skal det vel være klasseforskjell mellom BA og SQ. Jeg har aldri flydd SQ og synes BA har de klart beste C setene av de jeg har prøvd. Men de som har peil peker vel på SQ.
Det er først nå de kommer med 2-4-2. Men det er forhåpentligvis stort sett det samme så lenge man unngår midtsetene. Alle andre A380-operatører har imidlertid klart å unngå det...
 
Det er først nå de kommer med 2-4-2. Men det er forhåpentligvis stort sett det samme så lenge man unngår midtsetene. Alle andre A380-operatører har imidlertid klart å unngå det...

De har hatt 2-4-2 hele tiden i både 777 og 747. Midtsetene har ikke vært spesielt fortrukne for soloreisende. For reisende med barn har de derimot vært kjempepoppis da de funker som lekegrind.

I upper deck 380 og hele 787 er det forøvrig 2-3-2 med noe som kan bli et ganske kult midtsete.
 
Last edited:
De har hatt 2-4-2 hele tiden i både 777 og 747. Midtsetene har ikke vært spesielt fortrukne for soloreisende. For reisende med barn har de derimot vært kjempepoppis da de funker som lekegrind.

I upper deck 380 og hele 787 er det forøvrig 2-3-2 med noe som kan bli et ganske kult midtsete.
Hmm.. du har rett på begge punkter. Vet ikke hvor jeg har hodet i dag. :headbang

For å klamre meg til at jeg har noe rett, så er det fortsatt dårligere enn de fleste konkurrentene. :p Hadde vært rimelig gretten hvis jeg betalte for longhaul business og endte opp med et av midtsetene i en 3- eller 4-seter.
 
Hmm.. du har rett på begge punkter. Vet ikke hvor jeg har hodet i dag. :headbang

For å klamre meg til at jeg har noe rett, så er det fortsatt dårligere enn de fleste konkurrentene. :p Hadde vært rimelig gretten hvis jeg betalte for longhaul business og endte opp med et av midtsetene i en 3- eller 4-seter.

4 seteren er 2 single seter bakover på hver side av en 2 seter fremover så ingen havner direkte i midten

 
For reisende med barn har de derimot vært kjempepoppis da de funker som lekegrind.

For både store og små. Det funket veldig greit å putte "the Elderly" der også, så hadde jeg kontroll på dem :lol:

Hadde vært rimelig gretten hvis jeg betalte for longhaul business og endte opp med et av midtsetene i en 3- eller 4-seter.

Midtsetet på treseteren tror jeg kommer til å bli veldig bra, en god nummer to etter vindussete. Blir som en liten mini-suite. Er synlig 30 sek ut i denne videoen

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g5fSLrVzpxg
 
I upper deck 380 og hele 787 er det forøvrig 2-3-2 med noe som kan bli et ganske kult midtsete.

Med mindre man har klaus ;)

Sete konfigurasjon er relativt og at BA har 2-4-2 betyr ikke at det er "turistklassetrangt" av den grunn, da setene ikke står på linje

Dog er jeg enig at det største minuset ved BA sin C-class er bredden på setene, primært når man skal sove. Setet i seg selv er jo bra
 
Datoer for første flight fremskyndes.

Åpning av LHR-LAX flyttes fra 15. oktober til 24. september, og LHR-HKG fra 15. november til 22. oktober.

Super-jumbo aviation arrives in the UK today with the delivery to Heathrow of British Airways’ first A380.


The airline announced today that the very first long-haul flight on the A380 to Los Angeles will be on September 24, 2013 with prices starting from £621 return, and the first to Hong Kong will be on October 22 with prices from £688 return.

http://press.ba.com/?p=3193

Snilt av BA å bruke bursdagen min som dato for første flight ;)
 
Og for få sekunder siden landet første A380 på LHRs søre rullebane

312811w.JPG

Bilde fra AirNavs webkamera på LHR
 
Datoer for første flight fremskyndes.

Åpning av LHR-LAX flyttes fra 15. oktober til 24. september, og LHR-HKG fra 15. november til 22. oktober.

http://press.ba.com/?p=3193

Snilt av BA å bruke bursdagen min som dato for første flight ;)
Hrmf, det passet utrolig dårlig. Det er selvfølgelig bra at de fremskynder og ikke utsetter, men der røk planen med å fly maskinen den første uken.

Da kan jeg tipse om hvordan man kommer seg på første klasse på inaugural-flighten billig: søk på CMB-LAX i ITA Matrix med ankomst 24. september, og en av følgende advanced routing code.

  • "F+ HKG O:CX LHR AA6180" gir UL/MH/CX i C + CX F + BA A380 F for ca 14 300 kr.
  • "CX SIN QF8355 DXB O:QF LHR AA6180" gir Cathay C, Emirates A380 F, Qantas A380 F og BA A380 F for ca 16 200 kr.
  • "F+ HKG O:LH FRA O:LH LHR AA6180" gir UL/CX C + LH 747-8 F (inkl FCT-tilgang), LH C og BA A380 F for ca 15 100 kr. Dette alternativet gir 300% opptjening på HKG-FRA hos Aegean + 1700 poeng for FRA-LHR, og dermed gullkort.

Billetten er 100% refunderbar, så løp og kjøp! ;)
 
Last edited:
Hrmf, det passet utrolig dårlig. Det er selvfølgelig bra at de fremskynder og ikke utsetter, men der røk planen med å fly maskinen den første uken.

Som nevnt her så flyr jeg en 11 timers flight med BA i Club World fra LHR den dagen. Jeg er enten veldig oppspilt, eller passe irritert akkurat nå. TR will sjåvv..
 
Som nevnt her så flyr jeg en 11 timers flight med BA i Club World fra LHR den dagen. Jeg er enten veldig oppspilt, eller passe irritert akkurat nå. TR will sjåvv..
Ettersom du skal over med 765 er det for sent å dra videre samme dag (ankomst 16:55, siste LAX-flight 16:15). Tipper at du skal videre neste morgen med 279, men håper for din del at jeg tar feil, ettersom det er 269 som er A380-flighten. Er det dyrt å endre? ;)
 
Ettersom du skal over med 765 er det for sent å dra videre samme dag (ankomst 16:55, siste LAX-flight 16:15). Tipper at du skal videre neste morgen med 279, men håper for din del at jeg tar feil, ettersom det er 269 som er A380-flighten. Er det dyrt å endre? ;)

Jeg har ikke sagt jeg skal til LAX en gang jeg, men det kan tenkes at det var noe jeg vurderte da jeg booket.
 
Frankfurt og Stockholm blir treningsruter for A380/787: http://www.ausbt.com.au/ba-confirms-airbus-380-boeing-787-trial-flights-to-frankfurt-stockholm

British Airways will fly its new Airbus A380 and Boeing 787 to Frankfurt and Stockholm from next month, prior to their inaugural international debut in September.

However, don’t go looking for either of BA’s new jets to appear on the timetable. For the first few weeks the aircraft will be swapped into the schedule as to ‘surprise and delight’ passengers.

“Travellers going to Frankfurt for example will turn up at the airport expecting to get on an A320 and they’ll see an A380 instead” Frank van der Post, BA’s Managing Director of Brands and Customer Experience, told Australian Business Traveller.
 
Og for få sekunder siden landet første A380 på LHRs søre rullebane

312811w.JPG

Bilde fra AirNavs webkamera på LHR

Så både den og en av deres B787 skinne i gråværet utenfor en hangar på "bee-line base" med masser av folk som surret rundt både høyt og lavt da jeg startet kjøreturen hjem for noen timer siden.
 
Hrmf, det passet utrolig dårlig. Det er selvfølgelig bra at de fremskynder og ikke utsetter, men der røk planen med å fly maskinen den første uken.

Da kan jeg tipse om hvordan man kommer seg på første klasse på inaugural-flighten billig: søk på CMB-LAX i ITA Matrix med ankomst 24. september, og en av følgende advanced routing code.

  • "F+ HKG O:CX LHR AA6180" gir UL/MH/CX i C + CX F + BA A380 F for ca 14 300 kr.
  • "CX SIN QF8355 DXB O:QF LHR AA6180" gir Cathay C, Emirates A380 F, Qantas A380 F og BA A380 F for ca 16 200 kr.
  • "F+ HKG O:LH FRA O:LH LHR AA6180" gir UL/CX C + LH 747-8 F (inkl FCT-tilgang), LH C og BA A380 F for ca 15 100 kr. Dette alternativet gir 300% opptjening på HKG-FRA hos Aegean + 1700 poeng for FRA-LHR, og dermed gullkort.

Billetten er 100% refunderbar, så løp og kjøp! ;)

Får ingen av disse til å fungere. Er det jeg som gjør noe feil, eller er de ikke lenger "gyldige"?
 
Får du feilmelding ved input eller "No flights found"? Hvis det er det første - dropp anførselstegn. Jeg får fremdeles opp tre ledige seter på inaugural-flighten til de prisene (klasse A). Treffene blir mye mer oversiktlig hvis du velger "Time bars"-visning.

Fant forresten et par enda billigere alternativ, med Etihad eller Malaysian, til mellom 12 300 og 12 900:

"EY+ LHR AA6180 / f aa..aowisc"
"F+ KUL O:MH LHR AA6180 / f aa..aowisc"

KGhM3yW.png


Vær oppmerksom på at de fleste av disse rutene kræsjer med MD80-MegaDO. Men det kan sannsynligvis omgås hvis man f.eks. reiser til CMB et par uker tidligere, reiser CMB-LHR og tar stopover der frem til 24/9. Da klarer man å presse inn alt, men det blir noe dyrere pga høyere UK-skatter ved stopover. Vurderte det selv i ca 2 minutter før jeg droppet den planen, har for mye planer i september allerede. Dessverre.
 
Last edited:
Får du feilmelding ved input eller "No flights found"? Hvis det er det første - dropp anførselstegn. Jeg får fremdeles opp tre ledige seter på inaugural-flighten til de prisene (klasse A). Treffene blir mye mer oversiktlig hvis du velger "Time bars"-visning.

Droppa å legge inn sales city, og da funka det :)
 
Back
Top