Originally posted by morr
Jeg har vært av oppfatning at vår kjære samferdselsminister har vært den svakeste i regjeringen. Etter dagens oppslag i Aftenposten har bildet endret seg. Nå havner flyteknikerne i samme bås som flyvelederne, kun interessert i sin egen gruppe uten gangsyn og interesse for sine kollegaer i andre deler av bransjen. Bra SKOGSHOLM. Terningkast 6.
Originally posted by Airwolf
Flyteknikerne og NFO er først og fremst bekymret for flysikkerheten, ikke egne arbeidsplasser. Skal sikkerheten ivaretas så er det mildt sagt begrenset hvor mange flyteknikere man kan fjerne. De er fremfor alt opptatt av at du får en trygg reise når du kjøper en flybillett, og det bør du være glad for...
Originally posted by Superhai
Originally posted by Airwolf
Flyteknikerne og NFO er først og fremst bekymret for flysikkerheten, ikke egne arbeidsplasser. Skal sikkerheten ivaretas så er det mildt sagt begrenset hvor mange flyteknikere man kan fjerne. De er fremfor alt opptatt av at du får en trygg reise når du kjøper en flybillett, og det bør du være glad for...
Flysikkerheten tror jeg neppe blir så mye værre, nå som SAS nærmer seg sikkerhetsrutinene til de aller fleste selskapen i verden. Men du flyr kanskje ikke noe annet enn SAS siden du er så bekymret? Klart det er snakk om egne arbeisplasser når færre mennesker trengs i driften. SAS rutiner gjør at man ikke trenger så mange på natters tid, når flyene normalt ikke flyr. Men du synes det er en trussel for flysikkerheten at det ikke er noen mekanikere som kan våke over flyene mens de sover trygt ved gaten (de kunne kanskje våkne opp og å ha fått snue? eller trenger et teppe mot varmen)...
Det trengs også færre mekanikere når det i stedet er pilotene som går rundt og sjekker flyet før avgang, og når stuerne går rundt og sjekker at ingen skader er skjedd eller luker er åpne. Slik har Braathens og de aller fleste flyselskapene gjort i mange år og regner også med Norwegian gjør det på samme måten. Er man usikker på noe så tilkaller man heller en mekaniker da for å sjekke - det går ikke utover flysikkerheten, men derimot så vil punktligheten bli noe dårligere (særlig i disse dager hvor mekanikerne tar seg god tid til å gjøre det)
Originally posted by Superhai
Å jukse med den tekniske loggen er ikke riktig, og det er ikke galt av VG og ta fram saken. Men jeg tror ikke flyteknikerne hadde brydd seg om ikke arbeidsplassene hadde vært i fare.
Originally posted by Airwolf
VG har i dag spandert to nye helsider om saken, der bl.a Mydland uttaler seg. Han vil nå ha åpenhet omkring teknisk vedlikehold i SAS slik at folk får klarhet i hva som foregår i selskapet.
Det er vel mange her som mener at VG's mål med dette er å henge ut SAS, og at saken selger aviser. Men etter min mening så er det ingen tvil om at medias kraftige fokusering på dette er til det beste for flysikkerheten, vi ser jo nå at flyselskapene skjerper seg. Men siste ord er nok ikke sagt, særlig med tanke på dokumentasjonen som flyteknikerne vil frigjøre. Det store spørsmålet er hvor mye av dette som er teknikernes søte hevn, eller om det faktisk er en rekke alvorlige mangler vedrørende vedlikeholdet i SAS. Men det er jo dette myndighetene nå skal kartlegge.
Mvh
HB
Originally posted by P.A. VIKING
2 sider... mest illustrasjons bilder da .....
Originally posted by DY
...er det en instruks som sier at at man SKAL framdatere sjekkene...eller er det noe en bare gjør...
Originally posted by DY
Tror ikke det er noe stort problem at det ikke er noen som sitter og passer på SAS flyene om natta....