Skjerper tilsynet med SAS

AirbusTrond

ScanFlyer Mile High Club
Ifølge NRK Dagsrevyen skjerper myndighetene tilsynet med SAS - som brøt reglene på 11.000 flyvninger. Mer er ikke sagt ennå, men kommer i løpet av sendingen.

Edit:

Luftfartssdirektør Heine Richardsen sier at flyene skulle vært satt på bakken. SAS brøt 20 påbud om å utbedre feil og mangler ifølge en rapport fra den danske riksrevisjonen. Richardsen sier at man bl.a. har hatt sviktende rutiner. Flygesjefen i SAS sier at at SAS har tatt problemene på største alvor, men antyder at feilene var små.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa mener dette er uhørt og sier SAS har ignorert altfor mange beskjeder. Tilsynet med SAS legges om, ved at det norske luftfartstilsynet får ansvar for teknisk tilsyn av hele SAS. - SAS har ignorert altfor beskjeder om endret atferd, sier statsråden.

Norwegian ved deres kommunikasjonsdirektør, Ann-Sissel Skånvik, mener Norwegian ville blitt satt på bakken for de samme feilene. Hun mener SAS har blitt skånet fordi staten er medeier.

-
Dette ser vel ut til å være gammelt nytt? Det eneste som ikke er nytt er at Skånvik blir mer og mer håpløs sine uttalelser, synes jeg.
 
Last edited:
Knusende kritikk fra både direktøren i Luftfartstilsynet og samferdselsministeren.

Enormt omfang.
 
Nja, det er nok sikkert ikke så fryktelig alvorlige ting det er snakk om, men jeg tror nok DY hadde blitt groundet ja..

Dette minner om en mediaskapt heksejakt. DY i går og SK i dag.
hva blir det neste? WF i morgen?? ;)
 
Mediaskapt? SAS har da klart å "skape" denne saken selv ved å bryte reglene i stort omfang.

Denne nyheten om SAS er "gammelt" nytt. Det er snodig at den plutselig skal dukke opp igjen som en sak i Dagsrevyen dagen etter at DY har fått kritikk. Tror nok laksemannen er inne på noe her ja.
 
- Dette ser vel ut til å være gammelt nytt? Det eneste som ikke er nytt er at Skånvik blir mer og mer håpløs sine uttalelser said:
Hva er det som er så håpløst med det?? Det er jo sant jo.


hehe, neida, jeg skal ikke kaste bensin på bålet :-)

Mitt poeng er at dette jo er gammelt nytt.
 
Hva er det som er så håpløst med det?? Det er jo sant jo.

Det er mulig. Men hun kunne holde seg for god til å snakke om konkurrenten på denne måten, på samme måte som SAS ikke bør hausse opp evt brudd DY har gjort. De fleste er passasjerer hos begge selskapene, og man behøver ikke skremme vanlige passasjerer slik.
 
Det mest utrolig her er NRK. Det hele virker som et dårlig joruanlistisk arbeid. Som det er sagt er dette en gammel sak, som i tillegg blir rotete fremstilt. Og når man til slutt legger med en kort uttalelse fra DY om at de selv ville blitt satt på bakken umiddelbart, så blir det hele tullete. Hvorfor gis egentlig DY muligheten til å uttale seg om sin konkurrent på den måten, i en sak som overhodet ikke angår DY?
 
Salmon-air, jeg kritiserer ikke din arbeidsgiver DY. Jeg kritiserer NRK. Stor forskjell.

Det er dessuten forskjell på å uttale seg om ting som skjer i bransjen, og det å uttale seg direkte om feil som skjer hos en konkurrent. Stor forskjell. Men igjen er det kritikk av NRK og ikke DY.

Og selvfølgelig utnytter DY situasjonen og uttaler seg når de har muligheten, for de lever stort av å være underdog og av å skape et inntrykk av at SAS er den store stygge ulven. Hva ellers skulle være hensikten fra DY sin side med å si at de selv ville blitt satt på bakken i en liknende situasjon? Det er jo bare en vill antakelse som ingen kan ettergå, og på den måten oppnår de nok en gang medfølelsen. Og måten DY uttaler seg på kan du godt si er kritikk av DY. <PROVOSERE>Men det er nå engang slik DY oppfører seg. Alt som SAS foretar seg er forferdelig, mens alt som DY foretar seg er andres skyld. </PROVOSERE> ;)

Hele saken er kanskje bare et resultat av at konkurransen er hard og at media forsøker å forsterke dette. At NRK også hiver seg på spillet bekrefter vel dette.
 
Jeg syns det hørtes litt rart ut når DY uttalte seg idag, men tror faktisk de har et poeng. Et lite selskap ville nok blitt tatt hardere enn SAS har blitt tatt her. Men neppe pga. at staten har eierskap, er vel mer at man stoler mer på et stort selskap som SAS og ikke har gutz til å sette ned foten når de bryter reglene.
 
Back
Top