Bredside mot flyteknikerne

Replying to Topic 'Bredside mot flyteknikerne'

Jeg konstaterer at selv presumtivt oppegående mennesker i flybransjen av og til ikke vet hva de snakker om!
 
Replying to Topic 'Bredside mot flyteknikerne'

I en ytring som boarding.no gjengir i sin helhet, mener reisebransjedirektør Rolf Forsdahl at oppslagene i media var uten kritisk vinkling.

"Skadevirkningene for flyselskapet kan bli store. Sjelefreden til tusenvis av flypassasjerer er forstyrret. En mindre katastrofepreget vinkling av saken og en viss kritisk holdning til kildenes informasjoner ville styrket min tro på pressen." skriver han bl.a

http://www.boarding.no/art.asp?id=14089
 
Replying to Topic 'Bredside mot flyteknikerne'

Og hvilken agenda har herr Forsdahl i denne saken mon tro?
 
Replying to Topic 'Bredside mot flyteknikerne'

Originally posted by morr
Jeg har vært av oppfatning at vår kjære samferdselsminister har vært den svakeste i regjeringen. Etter dagens oppslag i Aftenposten har bildet endret seg. Nå havner flyteknikerne i samme bås som flyvelederne, kun interessert i sin egen gruppe uten gangsyn og interesse for sine kollegaer i andre deler av bransjen. Bra SKOGSHOLM. Terningkast 6.

Flyteknikerne og NFO er først og fremst bekymret for flysikkerheten, ikke egne arbeidsplasser. Skal sikkerheten ivaretas så er det mildt sagt begrenset hvor mange flyteknikere man kan fjerne. De er fremfor alt opptatt av at du får en trygg reise når du kjøper en flybillett, og det bør du være glad for...

Samferdselsministerens utspill var utelukkende et forsøk på å forsvare Luftfartstilsynet, som hun har ansvaret for. Det er nemlig tilsynet og ikke media som skal avdekke juks og mangler i.f.m. vedlikehold. Tilsynet grep først inn etter VG's avsløringer, og gav SAS et pålegg om å endre sine rutiner umiddelbart. Det er m.a.o. ikke slik man kan få inntrykk av i denne diskusjonen at oppslaget i VG var oppspinn, men i høyeste grad på sin plass.

Fremdatering av logger er en del av dokumentasjonen NFO snart vil legge frem for Havarikommisjonen for Sivil Luftfart, dokumentasjon vedrørende sikkerhetsrutiner og vedlikehold i SAS som iflg flyteknikerne svekker flysikkerheten. Jeg venter i spenning...

Mvh
HB
 
Replying to Topic 'Bredside mot flyteknikerne'

Originally posted by Airwolf

Flyteknikerne og NFO er først og fremst bekymret for flysikkerheten, ikke egne arbeidsplasser. Skal sikkerheten ivaretas så er det mildt sagt begrenset hvor mange flyteknikere man kan fjerne. De er fremfor alt opptatt av at du får en trygg reise når du kjøper en flybillett, og det bør du være glad for...

Flysikkerheten tror jeg neppe blir så mye værre, nå som SAS nærmer seg sikkerhetsrutinene til de aller fleste selskapen i verden. Men du flyr kanskje ikke noe annet enn SAS siden du er så bekymret? Klart det er snakk om egne arbeisplasser når færre mennesker trengs i driften. SAS rutiner gjør at man ikke trenger så mange på natters tid, når flyene normalt ikke flyr. Men du synes det er en trussel for flysikkerheten at det ikke er noen mekanikere som kan våke over flyene mens de sover trygt ved gaten (de kunne kanskje våkne opp og å ha fått snue? eller trenger et teppe mot varmen)...

Det trengs også færre mekanikere når det i stedet er pilotene som går rundt og sjekker flyet før avgang, og når stuerne går rundt og sjekker at ingen skader er skjedd eller luker er åpne. Slik har Braathens og de aller fleste flyselskapene gjort i mange år og regner også med Norwegian gjør det på samme måten. Er man usikker på noe så tilkaller man heller en mekaniker da for å sjekke - det går ikke utover flysikkerheten, men derimot så vil punktligheten bli noe dårligere (særlig i disse dager hvor mekanikerne tar seg god tid til å gjøre det)
 
Replying to Topic 'Bredside mot flyteknikerne'

Originally posted by Superhai


Originally posted by Airwolf

Flyteknikerne og NFO er først og fremst bekymret for flysikkerheten, ikke egne arbeidsplasser. Skal sikkerheten ivaretas så er det mildt sagt begrenset hvor mange flyteknikere man kan fjerne. De er fremfor alt opptatt av at du får en trygg reise når du kjøper en flybillett, og det bør du være glad for...

Flysikkerheten tror jeg neppe blir så mye værre, nå som SAS nærmer seg sikkerhetsrutinene til de aller fleste selskapen i verden. Men du flyr kanskje ikke noe annet enn SAS siden du er så bekymret? Klart det er snakk om egne arbeisplasser når færre mennesker trengs i driften. SAS rutiner gjør at man ikke trenger så mange på natters tid, når flyene normalt ikke flyr. Men du synes det er en trussel for flysikkerheten at det ikke er noen mekanikere som kan våke over flyene mens de sover trygt ved gaten (de kunne kanskje våkne opp og å ha fått snue? eller trenger et teppe mot varmen)...

Det trengs også færre mekanikere når det i stedet er pilotene som går rundt og sjekker flyet før avgang, og når stuerne går rundt og sjekker at ingen skader er skjedd eller luker er åpne. Slik har Braathens og de aller fleste flyselskapene gjort i mange år og regner også med Norwegian gjør det på samme måten. Er man usikker på noe så tilkaller man heller en mekaniker da for å sjekke - det går ikke utover flysikkerheten, men derimot så vil punktligheten bli noe dårligere (særlig i disse dager hvor mekanikerne tar seg god tid til å gjøre det)


Tror ikke det er noe stort problem at det ikke er noen som sitter og passer på SAS flyene om natta....det som er det store i denne saken er vel at SAS har lovet myndighetene at flyenen skal sjekkes minst 1 gang hver 24 time....og deretter gjør noe helt annet med å framdatere de sjekkene de gjør (som sikkert er kjempebra utført) slik at man kan ende opp med lengre tid mellom sjekkene enn man har sagt at man skal. Jeg synes dette er juks....i mild forsand. Hvorfor kan ikke SAS bare informere myndighetene at flyene vil alle bli sjekket når de er ferdige for dagen...på ALLE dagene og dermed slippe å bli "tatt" for juks ved at man framdaterer rapporter?? Det er "jukset" som er det store sviket i denne saken i mine øyner....om det er en slik kultur i SAS på dette området at man framdaterer og gjør noe annet enn man sier man gjør...hvordan er det da på andre områder i selskapet. Et betimelig spørsmål etter min mening...og sikkert ikke noe som SAS er særlig glade for....de bør ikke være det i alle fall.


Og bla dette stod i kveld på www.aftenbladet.no
Hver uke skal teknikerne foreta omfattende servicesjekk av SAS-flyene, pålagt av myndighetene. I teknikernes logg heter det at arbeidet som utføres, skal loggføres først påfølgende dag. Det betyr at det kan gå åtte dager mellom hver gang et fly sjekkes, i stedet for sju dager.

- SAS er et selskap med sterk fokus på sikkerhet, og vi ønsker å rydde opp. Dette har hatt skadevirkninger for SAS, sier teknisk direktør Lars Mydland i SAS til NTB.

Granskning av de administrative rutinene i forbindelse med vedlikeholdet på Scandinavian Airlines starter umiddelbart, men Mydland kan ikke si når arbeidet vil være ferdig.

- Det kommer an på hva vi finner under undersøkelsen, sier Mydland.
 
Replying to Topic 'Bredside mot flyteknikerne'

Å jukse med den tekniske loggen er ikke riktig, og det er ikke galt av VG og ta fram saken. Men jeg tror ikke flyteknikerne hadde brydd seg om ikke arbeidsplassene hadde vært i fare.
 
Replying to Topic 'Bredside mot flyteknikerne'

Originally posted by Superhai


Å jukse med den tekniske loggen er ikke riktig, og det er ikke galt av VG og ta fram saken. Men jeg tror ikke flyteknikerne hadde brydd seg om ikke arbeidsplassene hadde vært i fare.

Det er en annen side ved det hele....det rettferdiggjør ikke det SAS driver med likevel.
Men om dette primært er for å skade SAS og paybacktime for jobber som forsvinner er dte heller ikke bra av foreningene. Synes også det er litt betenkelig at disse teknikerne har holdt på med dette såpass lenge uten å varsle klarere fra...om det som er media er korrekt da..
 
Replying to Topic 'Bredside mot flyteknikerne'

VG har i dag spandert to nye helsider om saken, der bl.a Mydland uttaler seg. Han vil nå ha åpenhet omkring teknisk vedlikehold i SAS slik at folk får klarhet i hva som foregår i selskapet.

Det er vel mange her som mener at VG's mål med dette er å henge ut SAS, og at saken selger aviser. Men etter min mening så er det ingen tvil om at medias kraftige fokusering på dette er til det beste for flysikkerheten, vi ser jo nå at flyselskapene skjerper seg. Men siste ord er nok ikke sagt, særlig med tanke på dokumentasjonen som flyteknikerne vil frigjøre. Det store spørsmålet er hvor mye av dette som er teknikernes søte hevn, eller om det faktisk er en rekke alvorlige mangler vedrørende vedlikeholdet i SAS. Men det er jo dette myndighetene nå skal kartlegge.

Mvh
HB
 
Replying to Topic 'Bredside mot flyteknikerne'

VG's maal er aa selge aviser. SAS er et stort og velkjent selskap. Aa fokusere paa problemer i et stort og velkjent selskap selger aviser. Flyteknikerene utnytter denne situasjonen til aa fremme sin sak. VG driter i flysikkerheten.
Dette er et godt eksempel paa en sak som er blaast ut av alle proposjoner. Det som staar i teksten er at det kan ta aatte dager mellom sjekkene, ikke at der er aatte dager mellom sjekkene.
Dette er en fillesak som ikke er verdig oppslagene naar det foregaar saa mye annen dritt rundt i verden.
 
Replying to Topic 'Bredside mot flyteknikerne'

Originally posted by Airwolf


VG har i dag spandert to nye helsider om saken, der bl.a Mydland uttaler seg. Han vil nå ha åpenhet omkring teknisk vedlikehold i SAS slik at folk får klarhet i hva som foregår i selskapet.

Det er vel mange her som mener at VG's mål med dette er å henge ut SAS, og at saken selger aviser. Men etter min mening så er det ingen tvil om at medias kraftige fokusering på dette er til det beste for flysikkerheten, vi ser jo nå at flyselskapene skjerper seg. Men siste ord er nok ikke sagt, særlig med tanke på dokumentasjonen som flyteknikerne vil frigjøre. Det store spørsmålet er hvor mye av dette som er teknikernes søte hevn, eller om det faktisk er en rekke alvorlige mangler vedrørende vedlikeholdet i SAS. Men det er jo dette myndighetene nå skal kartlegge.

Mvh
HB

2 sider... mest illustrasjons bilder da .....
 
Replying to Topic 'Bredside mot flyteknikerne'

Jeg synes det er bra at slikt kommer frem.....selv SAS innrømmer jo at dette ikke er bra, men de hadde garantert ikke valgt å endre dette uten at det kom fram i lyset. Spørsmålet er jo dessuten....er det en instruks som sier at at man SKAL framdatere sjekkene...eller er det noe en bare gjør...? Hvem har gitt den beskjeden...og hvorfor har teknikerne gått med på dette i lengre tid? Mye rart i denne saken tydeligvis
 
Replying to Topic 'Bredside mot flyteknikerne'

Det er vel ingen fillesak når et fly flyr 70 timer i stedet for 50 timer mellom hver service?
 
Replying to Topic 'Bredside mot flyteknikerne'

Dokumentfalsk - enten det er med eller uten hensikt - er aldri en fillesak, men oppmerksomheten dette har faatt staar ikke i forhold til forhold til forseelsen.

VG utnytter folks forhold til det aa fly til aa selge flere aviser. Det finnes uhorvelig mange mennesker med flyskrekk, og disse krigstypene skaper mye engstelse blant disse. Og hvis da noen av disse bestemmer seg for ikke aa fly, saa har de som tente lunta - flyteknikerene - undergravd sin egen arbeidsplass.
 
Replying to Topic 'Bredside mot flyteknikerne'

Og en av grunnene til at dette har blitt en så stor sak er vel at SAS har et godt rykte når det gjelder sikkerhet, og at skandinaviere har kunnet stole på det SAS har gjort og sagt.....nå har SAS selv stilt seg i en vanskelig situasjon med "juks", noe som nok er overraskende for de fleste....og som SAS kunne ha ordnet opp i for lenge siden. Denne debatten bør vel ikke ende opp med å klage på VG som faktisk har klart å få disse avdekket....men heller se på hva det er som skjer i SAS, og unngå at slikt skjer igjen. Tviler på at færre tar fly pga dette....og alternative selskaper er det jo ikke så mange av. Regner ikke med at Norwegian får flere kunder pga dette....selv om det ikke har blitt avslørt noe slikt hos dem.
 
Replying to Topic 'Bredside mot flyteknikerne'

Originally posted by DY

...er det en instruks som sier at at man SKAL framdatere sjekkene...eller er det noe en bare gjør...

Slik jeg skjønte det så stod det i instruksen at man skal føre inn sjekken etter kl 00.00 UTC tid hvis sjekken ble gjort etter flyets daglige operasjon.
 
Replying to Topic 'Bredside mot flyteknikerne'

Mer tull.....

Om det er mindre trygt får andre uttale seg om, men det er påfallende at SAS er eneste selskap med denne praksis. At myndighetene toer sine hender, da regelverket ikke dekker akkurat denne saken, ville vel fort endret seg om det var en medvirkende årsak i ett havari.... :zzz
 
Replying to Topic 'Bredside mot flyteknikerne'

Originally posted by DY


Tror ikke det er noe stort problem at det ikke er noen som sitter og passer på SAS flyene om natta....

Kommer an på hvor gode låser det er på gjerdene på norske flyplasser...
 
Back
Top