sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
Aftenposten
Bredside mot flyteknikerne
Flyteknikerne lager bråk om sviktende flysikkerhet når de i realiteten forsøker å beskytte egne arbeidsplasser, mener samferdselsminister Torild Skogsholm.
- Flyteknikerne har i flere presseutspill pekt på brudd på flysikkerheten uten at Luftfartstilsynet er blitt orientert bruddene, sier Skogsholm. Hun synes det er merkelig at tilsynsmyndigheten ikke har blitt orientert, når det er dette som er tilsynets funksjon.
- Jeg har gjentatte ganger bedt flyteknikerne dokumentere sikkerhetsbruddene, uten at dette har skjedd. De sier at de kan dokumentere sikkerhetsproblemer, men at de ikke ønsker å vise det til fagmyndigheten, Luftfartstilsynet, eller meg, sier Skogsholm. Hun mener flyteknikerne feilaktig skyver sikkerheten foran seg, mens deres egentlige motiv er å sikre arbeidsplasser.
- Jeg reagerer når sikkerhetsargumentet misbrukes for å fremme profesjonsinteresser. Sikkerhet er det bærende element for alt som gjøres innen luftfart. Det er svært alvorlig dersom publikum blir presentert for sikkerhetsproblemer som ikke er reelle. Sikkerheten skal alltid ha høyeste prioritet, sier hun.
- Jeg har forståelse og respekt for at flyteknikerne vil kjempe for arbeidsplasser, men jeg reagerer på måten de gjør det på, sier statsråden.
Enig med statsråden
Også Lars Mydland, operativ direktør i SAS, reagerer på flyteknikernes opptreden. SAS ble i forrige uke kritisert for brudd på myndighetenes sikkerhetsregler. Han tilbakeviser kritikken.
- Jeg tar sterk avstand fra beskyldningene om at SAS bryter sikkerhetsbestemmelsene - og her har vi tilsynsmyndighetene i ryggen. SAS er i likhet med andre flyselskaper i omstilling, og arbeider hardt for å redusere kostnader uten å redusere kvalitet. Flysikkerheten skal ikke berøres av dette, sier Mydland. Han forstår at dette er en utfordring både for ledelse og ansatte, også innenfor det tekniske.
- Jeg deler statsrådens bekymring. I en slik omstilling er det viktig at alle yrkesgrupper, være seg flyteknikere eller piloter, skiller mellom flysikkerhet og profesjonskamp. Det er legalt å jobbe for å sikre arbeidsplasser, men det er ikke legalt å feilaktig fremstille flysikkerheten som dårlig. Vi driver ikke med fusk i SAS, sier Mydland. Statsråden er også blitt kritisert av Norsk Flyvelederforbund, Norsk Flygerforbund og Flyselskapenes Landforening for å opptre passivt i forhold til flysikkerheten. Denne kritikken har derimot dreid seg om flyttingen av Luftfartstilsynet til Bodø. Hun oppfatter organisasjonenes bekymring på dette området som støtte til hennes initiativ for å finne frem til modeller som kan løse flytteutfordringene.
- Jeg tolker uttalelsene fra de andre organisasjonene som at de er enig i mitt initiativ, sier hun.
Bredside mot flyteknikerne
Flyteknikerne lager bråk om sviktende flysikkerhet når de i realiteten forsøker å beskytte egne arbeidsplasser, mener samferdselsminister Torild Skogsholm.
- Flyteknikerne har i flere presseutspill pekt på brudd på flysikkerheten uten at Luftfartstilsynet er blitt orientert bruddene, sier Skogsholm. Hun synes det er merkelig at tilsynsmyndigheten ikke har blitt orientert, når det er dette som er tilsynets funksjon.
- Jeg har gjentatte ganger bedt flyteknikerne dokumentere sikkerhetsbruddene, uten at dette har skjedd. De sier at de kan dokumentere sikkerhetsproblemer, men at de ikke ønsker å vise det til fagmyndigheten, Luftfartstilsynet, eller meg, sier Skogsholm. Hun mener flyteknikerne feilaktig skyver sikkerheten foran seg, mens deres egentlige motiv er å sikre arbeidsplasser.
- Jeg reagerer når sikkerhetsargumentet misbrukes for å fremme profesjonsinteresser. Sikkerhet er det bærende element for alt som gjøres innen luftfart. Det er svært alvorlig dersom publikum blir presentert for sikkerhetsproblemer som ikke er reelle. Sikkerheten skal alltid ha høyeste prioritet, sier hun.
- Jeg har forståelse og respekt for at flyteknikerne vil kjempe for arbeidsplasser, men jeg reagerer på måten de gjør det på, sier statsråden.
Enig med statsråden
Også Lars Mydland, operativ direktør i SAS, reagerer på flyteknikernes opptreden. SAS ble i forrige uke kritisert for brudd på myndighetenes sikkerhetsregler. Han tilbakeviser kritikken.
- Jeg tar sterk avstand fra beskyldningene om at SAS bryter sikkerhetsbestemmelsene - og her har vi tilsynsmyndighetene i ryggen. SAS er i likhet med andre flyselskaper i omstilling, og arbeider hardt for å redusere kostnader uten å redusere kvalitet. Flysikkerheten skal ikke berøres av dette, sier Mydland. Han forstår at dette er en utfordring både for ledelse og ansatte, også innenfor det tekniske.
- Jeg deler statsrådens bekymring. I en slik omstilling er det viktig at alle yrkesgrupper, være seg flyteknikere eller piloter, skiller mellom flysikkerhet og profesjonskamp. Det er legalt å jobbe for å sikre arbeidsplasser, men det er ikke legalt å feilaktig fremstille flysikkerheten som dårlig. Vi driver ikke med fusk i SAS, sier Mydland. Statsråden er også blitt kritisert av Norsk Flyvelederforbund, Norsk Flygerforbund og Flyselskapenes Landforening for å opptre passivt i forhold til flysikkerheten. Denne kritikken har derimot dreid seg om flyttingen av Luftfartstilsynet til Bodø. Hun oppfatter organisasjonenes bekymring på dette området som støtte til hennes initiativ for å finne frem til modeller som kan løse flytteutfordringene.
- Jeg tolker uttalelsene fra de andre organisasjonene som at de er enig i mitt initiativ, sier hun.