Bratislava 2013

Bergern

ScanFlyer Dusty
Hola!

I forbindelse med en jobbtur til Wien i april, planlegger jeg en langhelg i Bratislava som bonus.
Har svært god erfaring med opphold på Mamaison fra Budapest og vurderer det samme nå i ny by. Noen med erfaringer eller andre tips og triks til gode netter?

Anbefalinger innen mat&drikke mottas også med takknemmelighet, da dette er første besøk i byen.

Noe severdig utenom veiviseren?

Håkon

Ser det ligger litt usentralt til. Dette er langt inni residensielt område og du må gå 10-15 minutter for å finne en kafe, spisested eller noe å se.
http://maps.google.no/maps?q=bratis...id=e6lUyTD20ljCO0jiZyHCNg&cbp=12,28.65,,0,4.4

Bodde på Hotel Devin som var greit nok, men mye mer sentralt. I tillegg til alle andre tilbud er masse spesielle skulpturer som er plassert rundt i sentrum så det er nok der du ønsker å gå på oppdagelsesferd.

Jeg har boet på Doubletree for et år siden. Det er ganske udmærket, men ligger cirka 20 minutters gang fra centrum. Til gengæld ligger det lige ved siden af det nationale ishockey-stadion.

"Lemon Tree" rooftop cocktail bar er fremragende.

Hei,

På Radisson Blu så bor du midt på Hviezdoslavovo namestie, rett ved nationalteateret (hvor en del av bond sin "the living daylights" er spillt inn), 5 min gange fra donau, 5 min fra gamlebyen, og rett ovenfor Cafe Verne som lager meget bra mat (både slovakisk og international). Ikke langt å gå opp til slottet heller.

God tur!!

Last edited:
Plasseringen til Radisson Blu slår man ikke i Bratislava. :up:

Hviezdoslavovo namestie er den mest kjente og største plassen i gamlebyen. Mye folkeliv der og husker et lite klassisk ensamble hadde gatekonsert der da jeg var i byen.

Tusen takk for gode råd!

Satser på båt på returen, men er det noen som har tatt buss fra Schwechat dit? Kan det være å foretrekke framfor å dra inn til Wien for å ta toget?

Ja, det er sikkert enklere å ta bussen enn å dra inn til byen først.
Ganske mange bussavganger på den strekningen.

Ja, det er sikkert enklere å ta bussen enn å dra inn til byen først.
Ganske mange bussavganger på den strekningen.

Flott!
Mistenkte at det var greiest. Er vel ganske mange som reiser om Wien for å komme seg til Bratislava...

Vi tok bussen fra flyplassen i wien til bratislava det fungerte greit og var billig. Mener det tok ca 1 time og kostet ca 7-8 €.
Den heter eurolines og går fra spor 3

Last edited:
På båten kan du betale litt ekstra for å sitte helt forran og ha utsikt til hele elven og ikke bare èn side. Det blir litt bedre opplevelse av det. Mener det var plassreservasjon der som må gjøres i tide.

45 min tok det da jeg var der.

Dere som har bodd på Hilton: Er det 20 min å gå til gamlebyen? Jeg ser at man kan få svært billige netter der, og vurderer det når jeg skal dit med venner i mai. Har gullkort der, og for den latterlig lave prisen jeg får opp er det fristende. Forrige gang jeg var i Bratislava bodde jeg på et lite privat hotell i gamlebyen som var helt greit. Er forøvrig enig i at R Blu har den beste beliggenheten.

Når det gjelder mat: Prøv lunsjen på Le Monde, det er en fine dining-restaurant med rimelig lunsjmeny. Ellers ligger det en bra mojito-bar rett ved R Blu ;-)

Ting å gjøre: Slottet/parlamentet, Novy Most med tårnet, presidentpalasset, Donau - fint å rusle på begge sider, selv om bysiden er mest interessant. Ta også noen avstikkere rundt gamlebyen; det dukker opp en del hyggelige kafeer og liknende da.

Ellers anbefaler jeg en utflukt til Devin, som ligger på grensen mellom Østerrike og Slovakia. Veldig flott borg oppe på en topp, og en liten, men hyggelig landsby. Går buss dit som ikke koster mye.

Hilton har egene biler for transport av gjester det kostet ikke mye ned til sentrum med taxi eller hotellets BMW

Er et knippe flotte restauranter i Bratislava hvor man kan spise gourmet til en billig penge, men når man først er på de trakter i europa så kan det være spennende og eksotisk å prøve de lokale rettene. Slovakere er flinke til å bruke råvarer som er lite kjent for oss nordmenn, slik som villsvin, kanin, karpe, vilt (hjort, rådyr), fermentert saueost (servert som bryndzové halušky - slovakias nationalrett), kapustnica (surkålsuppe), forskjellige typer schnizel av kylling og svin, udene korbaciky (røkt ost som snack med øl), klobasa s horcicu (røkt pølse med sennep) og and/gås er bare noen av rettene som daglig serveres.

Dette drikkes ofte med zlaty bazant/smadny mnich og en liten borovicka.

Slovakia produserer også vin, typer verd og smake på er frankovka modra (rød), (Müller-Thurgau (hvit) og veltlinske zelene (hvit). Evt for vinsmaking, ta turen til Pezinok eller Morda, ved foten av de små karpatene. Evt et besøk på Cerveny Kamen kan være interessant hvis man er historieorientert og vil lære litt om det habsburgske rike.

:-)

Last edited:
Hoi!

Har hatt en strålende helg i Slovakias hovedstad, mye takket være tips herifra.
Var litt kjølig, så det blenoen pubrunder i gamlebyen utover selvfølgelighetene.

Skrens innom kneipene som ikke har bilde av menyen utenfor, så risikerer du å få igjen veksel på to-euroen din for en pils.

Bodde på Radisson, midt i smørøyet, og det var perfekt for meg med tanke på både beliggenhet og prisnivå.

Kan anbefale Lemontree, http://www.lemontree.sk/, for en skumringsdrink eller et thaimåltid. Kanonutsikt over gamle Bratislava og bergene rundt fra syvende etasje.

Back