• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

CHN Brann ombord Air China flight CA139 18/10/25

Someone

Moderator
Medlem
Air China flight CA139 på vei fra Hangzhow til Seoul møtte diverte til Shanghai etter et powerbank to skikkelig fyr ombord:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Når kommer forbudet mot powerbanks om bord på fly?
Viktigst er at det blir totalforbud i innsjekket baggasje. Dette er en katastrofe in the making, og det må bli nulltoleranse for alle former for oppladbare batterier i innsjekket bag, cargo på passasjerfly, så vel som selvfølgelig også i håndbaggasje.

Viktigst er at det blir totalforbud i innsjekket baggasje. Dette er en katastrofe in the making, og det må bli nulltoleranse for alle former for oppladbare batterier i innsjekket bag, cargo på passasjerfly, så vel som selvfølgelig også i håndbaggasje.
Ingen oppladbare batterier med på fly er jo helt urealistisk, med mindre du mener kun powerbanker?

Nå er der vel en stund siden batteri i innsjekket bagasje var lov.

Når kommer forbudet mot powerbanks om bord på fly?
Kina er allerede veldig strenge på dette.
All bagasje kontrolleres. Får ikke boardingkort før fysisk sjekk er gjennomført av min egen bagasje da jeg drasser en koffert full av metall og mineraler.
Hvis det skulle oppstå problemer i ettertid, så er det passasjer som ansvarliggjøres.

Jeg regner med at det blir enda strengere, igjen, med power banks i håndbagasjen i Kina nå, hvis det faktisk er power bank.

Tidligere i år ble alle power banks uten CCC-merke konfiskert i sikkerhetskontrollen.
Antar power bank-produsent og passasjer får kjenne på lanken etter CA139.

Kina er allerede veldig strenge på dette.
All bagasje kontrolleres. Får ikke boardingkort før fysisk sjekk er gjennomført av min egen bagasje da jeg drasser en koffert full av metall og mineraler.
Hvis det skulle oppstå problemer i ettertid, så er det passasjer som ansvarliggjøres.

Jeg regner med at det blir enda strengere, igjen, med power banks i håndbagasjen i Kina nå, hvis det faktisk er power bank.

Tidligere i år ble alle power banks uten CCC-merke konfiskert i sikkerhetskontrollen.
Antar power bank-produsent og passasjer får kjenne på lanken etter CA139.

Gjør de det med laptops også? Pappa har nevnt noe om at han har måttet fjerne laptop fra innsjekket bag det siste året (noe jeg aldri ville gjort selv, men...). Tydelig at laptopbatterier heller ikke er helt tingen?

Ingen oppladbare batterier med på fly er jo helt urealistisk, med mindre du mener kun powerbanker?

Nja, du har forsåvidt rett, små duppeditter er vel også såpass små at faren er mindre (f.eks mobilbatterier). Men de større burde forbys, etter min mening.

Gjør de det med laptops også? Pappa har nevnt noe om at han har måttet fjerne laptop fra innsjekket bag det siste året (noe jeg aldri ville gjort selv, men...). Tydelig at laptopbatterier heller ikke er helt tingen?

Nja, du har forsåvidt rett, små duppeditter er vel også såpass små at faren er mindre (f.eks mobilbatterier). Men de større burde forbys, etter min mening.
Nei, derfor blir en og spurt om en har det i håndbagasjen de ganger de tar håndbagasjen ved gaten, ala type fly crj o.l. Da skal pc eller laptop ut

Som Avinor skriver:

IMG_1975.webp

Så er det noen unntak rundt noe verktøy, tannbørster etc.

Men sånn generelt er det et ganske strengt regelverk rundt dette utarbeidet av IATA. Uten at det betyr det ikke er noe som slipper gjennom.

Back