Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet

Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by Arrow

Skylda ligger på SK-pilotene, de skulle nok ha tatt imot sine kollegaer med bløtkake og behandlet de med likeverd, så hadde de nok stått sterke sammen hele gjengen.

Det var bare så synd at når BU, med piloter ca 320 stk, ble kjøpt opp ,så sparket Lindegaard 300 av sine egne piloter. Ellers skulle de sikkert ha stått klar med bløtkake.
78 av disse var norske.

Originally posted by Kua
Det var bare så synd at når BU, med piloter ca 320 stk, ble kjøpt opp ,så sparket Lindegaard 300 av sine egne piloter. Ellers skulle de sikkert ha stått klar med bløtkake.
78 av disse var norske.

Bara en fråga i anslutning till det du säger: BU blev ju uppköpt och då är väl de piloterna också hans (Lindegaards) egna eller .. ?

Originally posted by Kua

Skylda ligger på SK-pilotene, de skulle nok ha tatt imot sine kollegaer med bløtkake og behandlet de med likeverd, så hadde de nok stått sterke sammen hele gjengen.

78 av disse var norske.

Det var da virkelig godt at det ble med såpass mange som 300 Ex-BU piloter.. ellers hadde vel SASBraathens stått i stein om dagen.
Det ser ut til at om man skal lykkes med piloter så må det gjøres som hos Norwegian eller Ryanair, hvor pilotene og andre ansatte gis aksjer, slik at de får igjen noe OM selskapet går i pluss.
Det skrives i andre tråder at andre selskap som Emirates står med åpne armer for å ta imot SAS piloter. Javel! Men da vil de fort oppdage at verden ikke er så pastellblå, hvor antall fridager er dramatisk redusert og antall flytimer ligger mellom 900 og 1000 pr år.

Tenk om SKBU kunne ha hatt et pilotkorps som så sitt eget beste, produserte flytimer som F, tjente penger og sørget for at SKBU kunne ha fortsatt med sin ekspansjon. For dem finnes det 2 veier ut av dette tror jeg. Stå på krava og tape det meste, eller bli ansatt i Norge, produsere mer timer og sørge for at SKBU blir så konkurransedyktig at de kan ekspandere med flere fly og på den måten forhindre at økt produktivitet ikke blir til oppsigelser av overflødige piloter, men heller bruke de som er for å klare økt volum.

Det har vært tatt opp her i forrumet før om det dårlige forholdet mellom SK og Bu piloter så dette er egentlig gammelt nytt, men det viser hvilken arbeidsmoral ex-Bu ansatte har, og det gjelder ikke bare piloter men absolutt alle. SK har absolutt noe å lære av den gamle BU kulturen. Det er riktig som det sies at SK pilotene er mer enn uvillig til å akspetere virkeligheten i dagens flymarked. Lavprisselskapene stormer frem og kostandene må senkes i SAS og andre selskaper for å kunne henge med. Nå har bakkepersonalet tatt støyten så langt, men endrede arbeidsvilkår og oppsigelser. Da skulle det ikke mangle om pilotene må være med å skjære ned på sin lønn. Med brutto lønn på 72000 kroner og med fet diett så har de fleset av dem utbetalt 45-50 000 kroner pr.mnd. La gå et de har lagt seg til et høyt forbruk (hus i spania osv) men hvis SAS skal bestå så må ALLE være med å bidra.

--------------------
Upcoming flights:
----
SK 1461 WED 01FEB OSLCPH A321
SK539 WED 01 FEB CPHMAN M80
SK4608 THU 02 FEB MANOSL 737
SK1463 TUE 07FEB OSLCPH A321
SK1460 THR 09FEB CPHOSL A321

Originally posted by Farmer

Originally posted by Kua

78 av disse var norske.

Det var da virkelig godt at det ble med såpass mange som 300 Ex-BU piloter.. ellers hadde vel SASBraathens stått i stein om dagen.
Det ser ut til at om man skal lykkes med piloter så må det gjøres som hos Norwegian eller Ryanair, hvor pilotene og andre ansatte gis aksjer, slik at de får igjen noe OM selskapet går i pluss.
Det skrives i andre tråder at andre selskap som Emirates står med åpne armer for å ta imot SAS piloter. Javel! Men da vil de fort oppdage at verden ikke er så pastellblå, hvor antall fridager er dramatisk redusert og antall flytimer ligger mellom 900 og 1000 pr år.

Tenk om SKBU kunne ha hatt et pilotkorps som så sitt eget beste, produserte flytimer som F, tjente penger og sørget for at SKBU kunne ha fortsatt med sin ekspansjon. For dem finnes det 2 veier ut av dette tror jeg. Stå på krava og tape det meste, eller bli ansatt i Norge, produsere mer timer og sørge for at SKBU blir så konkurransedyktig at de kan ekspandere med flere fly og på den måten forhindre at økt produktivitet ikke blir til oppsigelser av overflødige piloter, men heller bruke de som er for å klare økt volum.
Hvis du har lest innlegget til FBU4EVER så kanskje du får et innblikk i hva som foregår. Det er ikke BU pilotene som "redder" SKBU. De er bare en brikke i det store spillet som går ut på å minimalisere pilotgruppens mulighet for å påvirke sin egen arbeids situasjon. Dette er en nedadående spiral som SAS pilotene nå prøver å stoppe. Hvis pilotgruppen i SASblir delt opp i nasjonale enheter, vil disse konkurere seg imellom slik som FBU4EVER stippulerer.
Å kalle BU pilotene for den snille gutten i klassen blir patetisk. Det er synd at de(deres forening) ikke skjønner hviket spill det er Lindegaard og kompani bedriver.
Jeg er ikke sikker på om alle ex BU er enig i den linje deres forening har valgt.

Originally posted by RolfL

Originally posted by Kua
78 av disse var norske.

Bara en fråga i anslutning till det du säger: BU blev ju uppköpt och då är väl de piloterna också hans (Lindegaards) egna eller .. ?

Det har du helt rett i. Lindegaards piloter kommer idag fra flere "selskaper" over hele Europa. Disse selskapene i SAS gruppen skal framover konkurere seg imellom om Lindegaards gunst. Hvem vinner? Tja, sånn som det ser ut nå er det Blue 1 kanskje?
Alt av selskaper øst av Stockholm kan drive billigere enn SKBU, SKDK og SKSE, og det hele styres fra Frøsundavik i Stockholm, ikke av Baseledelsen i Oslo.

Tilbud & Etterspørrsel.

Det kunne jo være interessant å få vite hva pfor har som motforslag til spareplanene.

En besparesle på 25% av pilot lønninger kan jo f.eks (enkelt sagt) være a hver pilot produsere 25% mer , en økning fra 600 til 750 blockhr , men woops , man sier opp 25% av pilotene som da blir til overs , gitt at man ikke expanderer.
Så i neste omgang samme lønn, men øker igjen prod. med 20% 750->900 , og sier opp 20% av pilotene.

Altså hva er mottrekkene , hvor er kreativiteten ? Aller er vel klar over at det må en kostnadsreduskjon til samt forenkling og at det må større flexibilitet på plass ?

/G

SAS Braathens tilbyr nå pilotene lege og psykologhjelp på Gardermoen

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/01/26/455963.html

Uten å dømme noen av partene i konflikten, så må jeg si SAS-pilotene ikke er spesielt flinke til å få frem sine synspunkter i media. Heller ikke på Redaksjon EN på NRK1 i dag hvor de hadde muligheten til å si det med egne ord.

Når de blir konfrontert med at SAS også må gjennom en omorganisering for å overleve konkurransen og presset fra lavprisselskapene, så er svaret som regel "Det er ikke der problemet ligger. Problemet er at dette er noe ledelsen har bestemt og det bryter med tidligere avtaler mellom ledelsen og pilotene.". Samtidig brukes det argumenter som at de ønsker å verne om sine arbeidsplasser. Men gjør man det ved å sørge for at sin egen arbeidsgiver taper millioner av kroner? Setter de ikke da også sine egne arbeidsplasser på spill?

Kunne ikke SAS-pilotene sagt: "Ja, vi skjønner at det må omorganisering til og at vi også må være en del av det, men nå skjer det på feil premisser og ledelsen kjører over oss.". For pilotene må vel også innse at de ikke kan leve på 1990-tallet når premissene nå er helt annerledes? Eller er det slik at det er farlig å innrømme at de skjønner det og forsøker å holde ut til siste dråpe Jet A1 fylles på tanken? :)

Innlegget til FBU4EVER er veldig interessant, og jeg synes det forklarer godt hvorfor pilotene reagerer som dem gjør. Men det kommer jo ikke frem andre steder i media....det blir vel for komplisert for den gjennomsnittlige leser/lytter/seer. Får håpe Brennpunkt lager et dypere program om det etterhvert, for ledelsen har tydeligvis også et forklaringsproblem.

Foreslår Katoair overtar alle SAS-rutene. Med Cessna Caravan og Dornier! ;)

Originally posted by P.A. VIKING

Tilbud & Etterspørrsel.

Det kunne jo være interessant å få vite hva pfor har som motforslag til spareplanene.

En besparesle på 25% av pilot lønninger kan jo f.eks (enkelt sagt) være a hver pilot produsere 25% mer , en økning fra 600 til 750 blockhr , men woops , man sier opp 25% av pilotene som da blir til overs , gitt at man ikke expanderer.
Så i neste omgang samme lønn, men øker igjen prod. med 20% 750->900 , og sier opp 20% av pilotene.

Gode poenger! Skal man gå ned i lønn, alle beholder jobbene, eller skal man øke produktiviteten med samme lønn men hvor noen må sies opp (evt gå for ekspansjon). Har ikke SAS-pilotene vært gjennom dette for ikke så lenge siden...? Jeg husker ikke detaljene, men synes tydlig å huske at det var snakk om nye avtaler som økte block hours for pilotene i SAS. På et eller annet punkt må vel pilotene (og andre ansatte) si stopp - det er grenser for hvor mye man kan "effektivisere" iallefall så lenge man trenger 2 piloter ombord og det er myndighetsrestriksjoner på hvor mye arbeid man får lov til å utføre.

Det var vel også en runde for en 5-6-7 år siden hvor det var snakk om å si opp en rekke piloter i SAS, men hvor en rekke piloter frivillig gikk ned i lønn/stillingsandel for å sørge for at flest mulig beholdt jobbene sine (en av mine gamle studenter jobbet på det tidspunktet for commuter og en rekke av pausediskusjonene gikk på noe i den retningen).

Originally posted by LN-BRK

Samtidig brukes det argumenter som at de ønsker å verne om sine arbeidsplasser. Men gjør man det ved å sørge for at sin egen arbeidsgiver taper millioner av kroner? Setter de ikke da også sine egne arbeidsplasser på spill?

Jeg ser poenget ditt, men slik vil det vel være i alle arbeidskonflikter..? Om man velger å gå ut i streik eller andre aksjoner så vil dette ofte påføre arbeidsgiver et tap, og mange arbeidskonflikter er begrunnet utfra et ønske om å verne arbeidsplasser (samt bedre lønn..). Det er også litt "høna og egget" over denne konflikten: Ville det vært en konflikt om ledelsen hadde håndtert dette noe mer fornuftig?

Med fare for å erte på meg BU9001/V2.0 og hans kolleger......

.....er det ikke litt farlig å gå så klart ut i media mot kollegene i SK? Det var direkte trist å se de 2 representantene på Redaksjon 1 i dag, det var ikke "kjærlighet" i blikket til de 2 herrene! :skep

Ett annet poeng, er vel at SBF setter seg inni et glasshus. (?) Alle håndgrep SAS Braathens Flygerforening måtte gjøre i fremtiden (Som vil skade den nå så berømte 3-part), vil føre til replay av arkivopptak på TV der man kritiserer en annen fagforening for det samme. Erfaringer jeg selv har fra min arbeidsgiver, er at god dialog mellom ansatte og ledelse, men felles mål og godt klima, kan snus til full krig og hatefulle ordelag på under 2 mnd! Man kan få behov for å stå opp mot ledelsen før man aner! :D

Jeg misunner ikke dere som skal sitte sammen i cockpit, og så får vi be til de makter vi tror på, at det ikke hender noe der breakdown i CRM er en faktor......... :skep

Originally posted by Kua

Originally posted by Herlov

Originally posted by Hurum

SAS-flygerne nekter å ha Braathens-piloter som instruktører ved utsjekking på Boeing 737-700-flyene - til tross for at Braathens-pilotene er best utdannet på denne flytypen.

Hva i all verden er det for en oppførsel? :skep

Denne komentaren viser at man ikke vet hva man snakker om. Ex BU piloter har trent ex SK piloter i lang tid. SK pilotene er selvfølgelig klar over at BU gutta kan 737.
Grunnen til at SK nå plutselig ikke vil trenes av BU instruktører har overhodet ingenting med dyktighet å gjøre.
Grunnen er at ledelsen i SAS ikke overholder avtaler. Sk pilotene bestemmer seg for å følge kollektivavtalen til punkt og prikke, og der står det; SAS pilot skal trenes av SAS instruktører.
For ordens skyld var min kommentar basert seg på en tidligere posting i samme tråd.

Men kan også sees her: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=301348

Og jeg som fikk litt pepper da jeg nevnte nettopp dette med dårlig miljø mellom BU vs. SK pilotene?

I rest my case...

Uansett, fryktelig synd at det ER slik, vi hadde vel vært tjent med noe annet....

Originally posted by M609

Ikke mange ukene siden jeg fikk følgende slengt til meg på radio, da jeg desverre brukte feil callsign på SK394 en dag. (Den kom som CNO og skulle da dra som SAS, men det glemte hjernen min ett sekund)

.....du skal ha helt klart for deg at jeg ikke flyr for det jævla selskapet......

Ok.......om man sier slik til en fremmed over åpen VHF, hva snakker dere om i cockpit da karer? :spin:

Et spørsmål:jeg trodde at callsignet fulgte flyets AOC,dvs at flyet fløy fra Oslo som Scanor altså med SASBraathens AOC,da har det vel samme callsign tilbake også selv om det evt. er crewbytte på Evenes?

Originally posted by M609

Med fare for å erte på meg BU9001/V2.0 og hans kolleger......

.....er det ikke litt farlig å gå så klart ut i media mot kollegene i SK? Det var direkte trist å se de 2 representantene på Redaksjon 1 i dag, det var ikke "kjærlighet" i blikket til de 2 herrene! :skep

:skep

Lippestad hadde følgende åpningskommentar: - "Jeg forstår ikke hvorfor BSF er på banen.Det må vel være for å score billige poenger og for å tjene mere penger."

Enkelt og småvulgært..

Lippestad og NSF synes at en pilotgruppe som nesten består av 50% av flygerne i SASBraathens skal holde seg i bakgrunnen.Dette er måten de har oppført seg på siden SAS tok over Braathens. Hadde det vært opp til dem så hadde vi vært ute av systemet for lenge siden.

Nå er det engang sånn at vi er like redde for å miste arbeidsplassene våre som alle andre. Jeg synes BU`s flygerforening holder en stø og ryddig linje i sin bestrebelse på å forvalte pilotenes beste.

NSF har kun en agenda. Det er å trygge sine medlemmer som står på felleslisten.
Det gjør ikke ex BU piloter.Derfor er vi null verdt i den sammenheng.

SASBraathens er nå et nasjonalt selskap.Petter Jansen vil ha retten til å forhandle med oss. Det kan jeg forstå meget godt.
SASBraathens går bra. (håper jeg etter alt dette) . Hvorfor vil NSF at forhandlingene skal foregå utaskjærs hvor de respektive selskap har mindre suksess?(mildt sagt).

De er styrt av PFOR og forstår muligens ikke sitt eget beste.

Verden forandrer seg.Det må vi bare akseptere.

En fråga: är ("" för enkelhets skull) de norska "SAS" piloterna nu officiellt anställda i samma företag som "Braathens" piloterna ?

Roffe - svaret er ja, men nei - eller begge deler....

Originally posted by jensTaberen i den krig bliver i første omgang piloterne og andre personalegrupper i SAS. Vinderne - på sigt - bliver aktionærerne og passagererne.

Et lite sleivspark: HVorfor skal man ta hensyn til aksjonærer? En gjeng kupongklippere som sitter og tar i mot utbytte og ellers ikke bidrar noe?

Et lite forsøk på oppsummering:

SAS-pilotene har tydeligvis ganske bra vilkår, med snitt på 720K i året og mye fri (og så er det en del som ligger under det...). Kort sagt, det er ingen grunn til at de (mange ihvertfall) skal kunne jobbe mer.

Men da får det gjennomføres ved skikkelige forhandlinger, ikke ved diktat. Så vidt jeg forstår er hovedfrustrasjonen til SAS-pilotene ikke innholdet i krevene til ledelsen i seg selv, men at de fremsettes som et slags ultimatum, "utenom tur", og bryter en inngått avtale. I tillegg er det en, hvis vi skal tro bare en brøkdel av FBU4EVERs posting, en del av en større slagplan med fagforeningsknusing.

Da er det ikke rart at pilotene blir forbanna. Men det hører ikke hjemme å gjennomføre sykemeldinger som alles forstår at er liksomstreiker. Da får man ta selskapet til retten for avtalebrudd...og evt være tøffe nok til å ta en offisielt ulovlig streik hvis det ikke hjelper.

Back