Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet

Hurum

ScanFlyer Gold
Fra VG.no:

De gamle Braathens-flygerne i SAS er lei av å bli behandlet som B-piloter. Nå vil de 320 Braathens-pilotene melde seg ut av SAS-dominerte Norsk Flygerforbund og inn i YS.

MELDER SEG UT: Tillitsvalgt for Braathens-pilotene, Jan Levi Skogvang, bekrefter at de 320 Braathens-pilotene melder seg ut av Norsk Flygerforbund. Foto: Scanpix
VG Nett følger:
Luftfart

Eks-Braathens-pilotene utgjør halvparten av SAS-Braathens flygere i Norge.

Utmeldingen skjer etter lang tids frustrasjon blant Braathens-pilotene i SAS-Braathens. Samarbeidet med SAS-pilotene skranter på mange områder.

- Ja, jeg kan bekrefte at vi i lang tid har forberedt en utmelding og overgang til YS, sier tillitsvalgt for Braathens-pilotene, Jan Levi Skogvang.

- Vi var på vei over fra nyttår, men det ble utsatt i to måneder fordi det Internasjonale Flygerforbundet (IFALPA) ville ha alle SAS-Braathens-flygerne samlet i Norsk Flygerforbund.

Men det ser ikke ut til å lykkes, etter at SAS-pilotene trakk seg fra samtalene.

- Vi går videre, og vil sannsynligvis være medlemmer av Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS) fra 1.mars, sier Skogvang.

Stor misnøye

Braathens-flygerne har lenge følt at Norsk Flygerforbund ikke har gitt dem nødvendig backing etter sammenslåingen med SAS.

Internt i SAS-Braathens har det vært stor misnøye, blant annet fordi mange Braathens-flygere føler de blir ansett som og behandlet som B-piloter av sine SAS-kolleger.

- Vi skal liksom være i samme selskap, men alle kan tenke hva det gjør med oss når vi ikke kan snakke sammen, sier en Braathens-pilot til VG.

Krangler

Det pågår krangler om ansiennitet, og SAS-flygerne nekter å ha Braathens-piloter som instruktører ved utsjekking på Boeing 737-700-flyene - til tross for at Braathens-pilotene er best utdannet på denne flytypen.

Braathens-pilotene oppfatter det slik at dagens rammeavtale er konfliktskapende.

- Vi ønsker å benytte oss av organisasjonsretten vår, og få vår egen hovedavtale og forhandlingsrett med arbeidgiveren. Dette har vi ikke lyktes med i en felles forening, sier Jan Levi Skogvang.

- Trist

Lederen av Norsk Flygerforbund, Jan Dieset, synes det er trist at Braathens-pilotene vil forlate forbundet.

- Det er synd hvis de går ut, men jeg håper alle kommer inn i paraplyen ved en senere anledning, sier Dieset, som selv er SAS-flyger.

- Store utfordringer

Lisbeth Eliasson, leder av YS-forbundet Parat, ønsker sine kolleger velkommen.

- SAS-Braathens står overfor store utfordringer, og jeg tror det er mye å hente på at de ulike yrkesgruppene i konsernet trekker sammen, og ikke isolerer seg, sier Eliasson.

- Vi har stor kompetanse i flybransjen, og har alle de 700 kabin-og bakkeansatte i SAS-Braathens som medlemmer, i tillegg til Widerøe, Norwegian og cateringselskapene. Alle arbeidsavtalene er regulert av samme lover, og vi er part i de fleste avtaler - selvstendig og gjennom YS.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

flere fagforeninger - det er det vi trenger!
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by CK


flere fagforeninger - det er det vi trenger!

Heh,

Ikke flere.

Kun hvilket forbund SBF vil være tilsluttet.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Og med denne handlingen understreker jo ex-Braathenspilotene sin avstand til SAS-pilotene og bidrar bare til et enda dårligere samarbeidsklima. Uklokt spør du meg.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by Hurum


SAS-flygerne nekter å ha Braathens-piloter som instruktører ved utsjekking på Boeing 737-700-flyene - til tross for at Braathens-pilotene er best utdannet på denne flytypen.

Hva i all verden er det for en oppførsel? :skep
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by THS


Og med denne handlingen understreker jo ex-Braathenspilotene sin avstand til SAS-pilotene og bidrar bare til et enda dårligere samarbeidsklima. Uklokt spør du meg.

Vel, ifølge pressemeldingen det referes til så står det altså følgende: "Men det ser ikke ut til å lykkes, etter at SAS-pilotene trakk seg fra samtalene."

Hvem man skal skylde på da er det kanskje vanskelig for utenforstående å si. Jeg ville ikke uten videre skyldt på ex-BU pilotene.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by THS


Og med denne handlingen understreker jo ex-Braathenspilotene sin avstand til SAS-pilotene og bidrar bare til et enda dårligere samarbeidsklima. Uklokt spør du meg.

Kanskje det er på tide å tenke på seg selv. Med dette blir vel bare den eksisterende avstanden bekreftet. Av og til er det bare fornuftig å la konflikten komme tydlig frem i dagslys. Jeg tror dette var et smart trekk.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Jag har 100% förståelse för Braathen piloterna. Vi har sett samma sak i Sverige 1993.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by RolfL


Jag har 100% förståelse för Braathen piloterna. Vi har sett samma sak i Sverige 1993.

Hvordan er EX Linjeflyg pilotene organisert nå ? Er de i samme forening som SK pilotene i Sverige ?
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by Herlov


Originally posted by Hurum


SAS-flygerne nekter å ha Braathens-piloter som instruktører ved utsjekking på Boeing 737-700-flyene - til tross for at Braathens-pilotene er best utdannet på denne flytypen.

Hva i all verden er det for en oppførsel? :skep

Ja det kan du gjerne spørre om. Men er vel slik som det nylig ble sagt på lederplass i BA; det er utrolig at voksne folk kan lyve på seg sykdom og kollektivt misbruke egenmeldingordningen i en konflikt med sin arbeidsgiver, og det er like utrolig det som nå nevnes her.

Men det er vel stort sett Braathens-pilotene som flyr de tidligere Braathens-maskinene i -700 serien fremdeles, de gamle SAS-pilotene må ta til takke med smågrisene :biggrin
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Vi har vel hørt om dette før, men at det var så ille, er trist å høre.
Kanskje de bare skulle legge ned SAS Braathens og la Braathens gjenoppstå. Så kunne de sykelige SAS-pilotene selv velge om de ville søke på jobber i det nye BU. :biggrin

Fantastisk at de som er så klare på dårlig oppførsel fra egen ledelse kan behandle sine likestående kolleger på en slik måte. Ikke rart samarbeidsklimaet blir dårlig i alle retninger da!!!

Dette synes jeg var en klar og riktig avgjørelse av ex-BU pilotene.


VC-10
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

da Swissair la ned overtok Crossair ...
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Og pga den sterke fagforeningen til Swissair-pilotene er nå veldig mange av Crossair-pilotene borte fra Swiss. Og flere ser det ut til å bli.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Skylda ligger på SK-pilotene, de skulle nok ha tatt imot sine kollegaer med bløtkake og behandlet de med likeverd, så hadde de nok stått sterke sammen hele gjengen.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Får ondt i magen av å tenke på hvordan alle ansatte i SAS selskapene har det på jobb i nå fo tiden. Hvordan i allverden kommer klimaet til å bli i cockpit etter dette, når ex SAS piloter har oppført slik som de har gjort og gjør mot kollegaer? Vet ikke om jeg tør å reise med SAS Braathens lengre (skit i ID billettene, reiser heller med Norwegian).

Noen som vet hvem av SAS pilotene som aksjonerer, er det gamle gretne gubber eller unge "nye" som ikke har noe valg?
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

SAS pilotene har nok valgt å se på seg selv som litt "bedre" enn andre piloter som Braathens. Hvilken annen grunn skulle det være at dem ikke vil la seg opplære av instruktører på en flytype av piloter med lengre erfaring enn dem selv?

Man gjør seg jo noen tanker:
Hadde det vært bedre om Braathens hadde gått konkurs?
Burde SAS integrert Braathens-ansatte fra dag 1, og kuttet ut Braathens-navnet bla?
Man snakket om å ta med seg det gode fra 2 selskaper og gjøre det nye selskapet enda bedre - noen som føler det er blitt bedre?
Braathens-ånden eksisterer visst fortsatt - hva med å bruke den enda mer?
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Originally posted by CK


flere fagforeninger - det er det vi trenger!

Det er ikke snakk om flere foreninger - da har du misforstått, eller kjenner ikke til organiseringen av hovedsamenslutninger/foreninger
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

En tanke som har slått meg flere ganger er om ikke en løsning ville vært å beholde begge selskaper som separate enhet med SAS som selskapet på regulære linjer og Braathens som et rent charter/leisure selskap? Det skaper sikkert noen ulemper, men ville vel i utgangspunktet kunne løst de problemene med pilotene SAS står ovenfor nå.
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Syntes denne holdningen til SAS-pilotene er skremmende. Når de 2 pilotgruppene ikke klarer å sammarbeide på bakken, hvordan klarer de det i cocpit da? Dette går jo på sikkerheten løs, så håper det er derfor SAS--pilotene sykmelder seg?
 
Replying to Topic 'Braathens-pilotene melder seg ut av Flygerforbundet'

Det tar vel ikke ta lang tid før Luftfartstilsynet kommer på banen for å se på forholdene igjen
 
Back
Top