Fra VG.no:
De gamle Braathens-flygerne i SAS er lei av å bli behandlet som B-piloter. Nå vil de 320 Braathens-pilotene melde seg ut av SAS-dominerte Norsk Flygerforbund og inn i YS.
MELDER SEG UT: Tillitsvalgt for Braathens-pilotene, Jan Levi Skogvang, bekrefter at de 320 Braathens-pilotene melder seg ut av Norsk Flygerforbund. Foto: Scanpix
VG Nett følger:
Luftfart
Eks-Braathens-pilotene utgjør halvparten av SAS-Braathens flygere i Norge.
Utmeldingen skjer etter lang tids frustrasjon blant Braathens-pilotene i SAS-Braathens. Samarbeidet med SAS-pilotene skranter på mange områder.
- Ja, jeg kan bekrefte at vi i lang tid har forberedt en utmelding og overgang til YS, sier tillitsvalgt for Braathens-pilotene, Jan Levi Skogvang.
- Vi var på vei over fra nyttår, men det ble utsatt i to måneder fordi det Internasjonale Flygerforbundet (IFALPA) ville ha alle SAS-Braathens-flygerne samlet i Norsk Flygerforbund.
Men det ser ikke ut til å lykkes, etter at SAS-pilotene trakk seg fra samtalene.
- Vi går videre, og vil sannsynligvis være medlemmer av Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS) fra 1.mars, sier Skogvang.
Stor misnøye
Braathens-flygerne har lenge følt at Norsk Flygerforbund ikke har gitt dem nødvendig backing etter sammenslåingen med SAS.
Internt i SAS-Braathens har det vært stor misnøye, blant annet fordi mange Braathens-flygere føler de blir ansett som og behandlet som B-piloter av sine SAS-kolleger.
- Vi skal liksom være i samme selskap, men alle kan tenke hva det gjør med oss når vi ikke kan snakke sammen, sier en Braathens-pilot til VG.
Krangler
Det pågår krangler om ansiennitet, og SAS-flygerne nekter å ha Braathens-piloter som instruktører ved utsjekking på Boeing 737-700-flyene - til tross for at Braathens-pilotene er best utdannet på denne flytypen.
Braathens-pilotene oppfatter det slik at dagens rammeavtale er konfliktskapende.
- Vi ønsker å benytte oss av organisasjonsretten vår, og få vår egen hovedavtale og forhandlingsrett med arbeidgiveren. Dette har vi ikke lyktes med i en felles forening, sier Jan Levi Skogvang.
- Trist
Lederen av Norsk Flygerforbund, Jan Dieset, synes det er trist at Braathens-pilotene vil forlate forbundet.
- Det er synd hvis de går ut, men jeg håper alle kommer inn i paraplyen ved en senere anledning, sier Dieset, som selv er SAS-flyger.
- Store utfordringer
Lisbeth Eliasson, leder av YS-forbundet Parat, ønsker sine kolleger velkommen.
- SAS-Braathens står overfor store utfordringer, og jeg tror det er mye å hente på at de ulike yrkesgruppene i konsernet trekker sammen, og ikke isolerer seg, sier Eliasson.
- Vi har stor kompetanse i flybransjen, og har alle de 700 kabin-og bakkeansatte i SAS-Braathens som medlemmer, i tillegg til Widerøe, Norwegian og cateringselskapene. Alle arbeidsavtalene er regulert av samme lover, og vi er part i de fleste avtaler - selvstendig og gjennom YS.
De gamle Braathens-flygerne i SAS er lei av å bli behandlet som B-piloter. Nå vil de 320 Braathens-pilotene melde seg ut av SAS-dominerte Norsk Flygerforbund og inn i YS.
MELDER SEG UT: Tillitsvalgt for Braathens-pilotene, Jan Levi Skogvang, bekrefter at de 320 Braathens-pilotene melder seg ut av Norsk Flygerforbund. Foto: Scanpix
VG Nett følger:
Luftfart
Eks-Braathens-pilotene utgjør halvparten av SAS-Braathens flygere i Norge.
Utmeldingen skjer etter lang tids frustrasjon blant Braathens-pilotene i SAS-Braathens. Samarbeidet med SAS-pilotene skranter på mange områder.
- Ja, jeg kan bekrefte at vi i lang tid har forberedt en utmelding og overgang til YS, sier tillitsvalgt for Braathens-pilotene, Jan Levi Skogvang.
- Vi var på vei over fra nyttår, men det ble utsatt i to måneder fordi det Internasjonale Flygerforbundet (IFALPA) ville ha alle SAS-Braathens-flygerne samlet i Norsk Flygerforbund.
Men det ser ikke ut til å lykkes, etter at SAS-pilotene trakk seg fra samtalene.
- Vi går videre, og vil sannsynligvis være medlemmer av Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS) fra 1.mars, sier Skogvang.
Stor misnøye
Braathens-flygerne har lenge følt at Norsk Flygerforbund ikke har gitt dem nødvendig backing etter sammenslåingen med SAS.
Internt i SAS-Braathens har det vært stor misnøye, blant annet fordi mange Braathens-flygere føler de blir ansett som og behandlet som B-piloter av sine SAS-kolleger.
- Vi skal liksom være i samme selskap, men alle kan tenke hva det gjør med oss når vi ikke kan snakke sammen, sier en Braathens-pilot til VG.
Krangler
Det pågår krangler om ansiennitet, og SAS-flygerne nekter å ha Braathens-piloter som instruktører ved utsjekking på Boeing 737-700-flyene - til tross for at Braathens-pilotene er best utdannet på denne flytypen.
Braathens-pilotene oppfatter det slik at dagens rammeavtale er konfliktskapende.
- Vi ønsker å benytte oss av organisasjonsretten vår, og få vår egen hovedavtale og forhandlingsrett med arbeidgiveren. Dette har vi ikke lyktes med i en felles forening, sier Jan Levi Skogvang.
- Trist
Lederen av Norsk Flygerforbund, Jan Dieset, synes det er trist at Braathens-pilotene vil forlate forbundet.
- Det er synd hvis de går ut, men jeg håper alle kommer inn i paraplyen ved en senere anledning, sier Dieset, som selv er SAS-flyger.
- Store utfordringer
Lisbeth Eliasson, leder av YS-forbundet Parat, ønsker sine kolleger velkommen.
- SAS-Braathens står overfor store utfordringer, og jeg tror det er mye å hente på at de ulike yrkesgruppene i konsernet trekker sammen, og ikke isolerer seg, sier Eliasson.
- Vi har stor kompetanse i flybransjen, og har alle de 700 kabin-og bakkeansatte i SAS-Braathens som medlemmer, i tillegg til Widerøe, Norwegian og cateringselskapene. Alle arbeidsavtalene er regulert av samme lover, og vi er part i de fleste avtaler - selvstendig og gjennom YS.